یک نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگرچه اقتصاد فوریت امروز کشور است اما فرهنگ اولویت بنده است و آموزش و پرورش اساسی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت خواهد بود.

به گزارش پردیسان آنلاین، علیرضا زاکانی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ در میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما با تبریک عید قربان به تشریح دیدگاه‌های فرهنگی خود پرداخت و گفت: ایرانیان خارج از کشور پاره‌های تن ایران در اقصی نقاط جهان هستند.

وی ادامه داد: ایده مرکزی بنده در همه زمینه‌ها اجرای قانون اساسی است. تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد هنوز رخ نداده است. سالاری مردم بعد از ریخته شدن رای‌ها به صندوق‌ها کمرنگ می‌شود و این روند باید اصلاح شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فرهنگ دیدگاه مرکزی در انقلاب اسلامی است. توجه به این مسئله موجب می‌شود حتی تا ۷۰ درصد بخش اقتصاد هم رشد کند. اگرچه اقتصاد فوریت امروز کشور است اما فرهنگ اولویت بنده است. آموزش و پرورش اساسی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت خواهد بود و وزیر آموزش و پرورش هم قوی‌ترین وزارتخانه دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: شعار انقلاب اسلامی در حوزه اجتماع آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی باید متکلف آزادی و استقلال باشد و در کنار آن آزادی و امنیت را به جامعه هدیه کند. اصول ۳ و ۹ قانون اساسی هرگونه تعارض بین استقلال و آزادی را از بین برده است. در اصل ۸ که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، باید از سوی مردم به سوی دولتمردان به اجرا درآید یعنی نظارت مردم بر مسؤولان باید احیا شود.

زاکانی با اشاره به دیگر اصول قانون اساسی، خاطرنشان کرد: در حوزه آزادی، اولین کاری که می‌کنم نهادسازی جدیدی را در خصوص سالار کردن مردم بعد از صندوق رأی، خواهم داشت. در تمام سطوح امکانی را فراهم می‌کند با انتخاب هیأت منصفه از معتمدان محله خودشان، مسؤولان را مورد بازخواست قرار دهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آزادی به شیوه غربی را مطلوب نمی‌دانم. آزادی غربی نوعی تله برای خالی کردن جیب مردم و سلب آزادی واقعی جامعه است.

ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان، کج سلیقی بود

وی تنوع قومی، دینی و مذهبی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: قومیت‌های ایرانی مثل بوستان گل هستند که به جامعه طراوت داده است. مذاهب و ادیان نیز در ایران از حقوق مختلف در اصول قانون اساسی برخوردار هستند. مینیاتوری زیبا در مقابل خودمان از ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی داریم. آنان فرصتی داخلی هستند. ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان، کج سلیقی بود که در سفر رهبری به این استان این ممنوعیت بی‌جا برداشته شد.

زاکانی افزود: نکته بعد زن و مرد هستند که براساس خلقت الهی، رشد و کمال‌شان متکی بر عمل خلقت منحصر به فردشان است. اجحافی که نسبت به زنان و دختران در قبل از انقلاب بود را باید جبران کرد و زمینه رشد و شکوفایی آنان را متناسب با استعدادهای‌شان دنبال کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آموزش در سطح قاعده هرم اجتماعی در خانواده، مدرسه و مسجد شکل می‌گیرد بعد از آن در سطح عالی‌تر در دانشگاه، حوزه و رسانه شکل می‌گیرد و بالاتر از اینها در سطح مدیران، بسط پیدا می‌کند. مسؤولی را که تبعیض را در رفتار و عملکردش نهادینه کند، شکاف اجتماعی را به وجود می‌آورد.

وی صیانت از حقوق مردم در حوزه اجتماعی از دیگر اولویت‌های برنامه اجتماعیش برشمرد و گفت: اصل برائت آحاد مردم حتی مجرمان در اصل ۳۹ قانون اساسی به روشنی تعیین شده است. باید به این قاعده اسلامی برگردیم. کسی حق ندارد برای رأی خودش به حیطه حقوق اجتماعی تجاوز کند.

زاکانی ادامه داد: خانواده مولد، فرزندان زنده و خلاق را تربیت می‌کند. در چنین خانه‌ای ما در مرکز و محور است که نه در خانه حبس می‌شود و نه در اجتماع حذف و هضم می‌شود. احیای این مسئله را در دولت خدمت احیا می‌کنم.

برنامه‌ام برای ورزش، مسکن، اشتغال و ازدواج خانواده را در میزگرد اقتصادی تشریح می‌کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت خدمت به حل مسائل دختران توجه ویژه خواهد کرد. دختران ایرانی، مسئله اساسی هستند و تکالیف مختلفی نیست به آنان داریم. خانواده را محور جامعه و مهمترین سلول جامعه می‌دانم. این خانواده نباید در حوزه‌های سلامت، تأمین اجتماعی و معیشتش مشکل داشته باشد. بنده برای آن برنامه‌های مفصلی دارم. برای ورزش، مسکن، اشتغال و ازدواج خانواده برنامه دارم که در میزگرد اقتصادی تشریح خواهم کرد.

وی از اعمال اصلاحاتی در وزارت آموزش و پرورش سخن گفت و افزود: معلم معیشت و توجه می‌خواهد. حوزه‌های آموزش عالی و علم و فناوری نیز رکن رکین توسعه انقلاب اسلامی هستند. در این حوزه جایگاه را باید به نخبگان سپرد. حوزه فضای مجازی را موهبت می‌دانم. ایجاد تسهیلات، توجه به تولید محتوا برای دولت بنده اهمیت زیادی دارد. در حوزه گردشگری نیز برنامه داریم و با طرف چینی توافق کردیم که سالیانه تا یک میلیون گردشگر بین دو کشور داشته باشیم.

زاکانی تصریح کرد: به بهترین شکل می‌توان از هنر استفاده کرد تا رشد انسان و ابعاد آن در جامعه مورد توجه قرار بگیرد. در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز برنامه دارم. پدر، مادر، دختر و پسر ما اگر درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند باید احیا شده و به جامعه برگردند. کودکان کار و معتادان متجاهر را باید به آموزش خانواده‌ها و جامعه برگردانیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: به واسطه سابقه‌ام از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۲، معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم. نشناختن ظرفیت جوانان مشکل بزرگی برای برخی مدیران است. این مسؤولان باید به این ظرفیت اعتقاد و اعتماد پیدا کنند تا در ارتباط با جوانان دچار افراط و تفریط نشویم.

وی سپردن مسؤولیت به جوانان خام را لطمه به جوانان دانست و افزود: مسؤولان کشور باید به گونه‌ای تربیت شوند که بدانند به چه جوانی چه مسؤولیتی بدهند که نه به خودشان لطمه بزنند و نه به مدیرانی که آنان را به کارهای مختلف منصوب می‌کنند. در مسیر رشد در مدارس و دانشگاه‌ها تشکل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی وجود دارد. از طریق این تشکل‌ها می‌توان بستر و زمینه رشد جوانان را به وجود آورد.

زاکانی ادامه داد: تجربه‌ای در دوره نوجوانی در مدارس و بعد در جبهه‌های رزم بود. بعد از برگشتن به دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۶۸ تمام دغدغه‌ام ایجاد بستر و ظرفیت رشد برای دانشجویان دانشگاه بود. منیت‌ها کنار رفته بود و کار تشکلی انجام می‌گرفت. اگر اجازه دهیم چنین ترکیب‌بندی‌هایی در دانشگاه‌ها توسعه یابد، می‌توان بستر کنشگری‌های اجتماعی برای دختران و پسران جامعه ایجاد کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: موضوعات کلان شهر تهران به کل کشور قابل تعمیم است. بسترهایی وجود دارد اما نیازمند بسترهای جدید، اعتماد و اعتقاد به جوانان است.

در این نشست علیرضا نادرعلی و صغری یکه‌زارع فعالان حوزه خانواده و فرهنگ در کسوت مشاوران زاکانی و الهام یاوری، حسین انتظامی و شهاب اسفندیاری به عنوان کارشناسان برنامه حضور داشتند.