به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از وزارت نفت، محمدصادق عظیمیفر با تبیین مهمترین اقدامهای این شرکت در سال ۱۴۰۳ از تکمیل طرحهای نیمهتمام، کاهش قاچاق سوخت و افزایش تولید فرآوردههای نفتی بهعنوان برنامههای سال ۱۴۰۴ نام برد و اظهار کرد: خط قرمز صنعت پالایش در دولت چهاردهم، کاهش عدد اکتان بنزین است. از همین رو مجوزهای ارفاقی کاهش کیفیت اکتان بنزین را متوقف و به جای آن، بر افزایش تولید بنزین با کیفیت تمرکز کردهایم، ما بهدنبال افزایش همزمان کمیت و کیفیت فرآوردههای نفتی هستیم.
وی افزود: سال ۱۴۰۳ توانستیم بهطور پایدار میانگین تولید بنزین پالایشگاهها را از ۹۷ میلیون لیتر در روز به ۱۰۵ میلیون لیتر افزایش دهیم که این افزایش حدود ۸ میلیون لیتری تولید بنزین از طریق استفاده از ظرفیت خالی واحدهای بنزینسازی حاصل شد، در عین حال با استفاده از اقدامهای دیگر مانند افزایش ۱۰۰ هزار بشکهای خوراک پالایشگاهها در روز نیز توانستیم تولید فرآوردههای اصلی را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران عنوان کرد: مقدار تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ و نفتگاز یورو ۴ و یورو ۵ نیز در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته افزایشی بوده است، همچنین یکی از دستاوردهای مهم صنعت پالایش در سال ۱۴۰۳ بهرهبرداری از واحد هیدرو کراکر پالایشگاه آبادان در آبان بود؛ این واحد پیش از این افتتاح شده بود اما راهاندازی نشده بود و با بهرهبرداری از این واحد توانستیم ۴ میلیون لیتر نفتگاز یورو ۵ از آن تولید کنیم.
ارتقای کیفیت از اولویتهای اصلی
عظیمی فر ادامه داد: افزون بر این با توجه به اینکه یکی از اولویتهای اصلی ما ارتقای کیفیت است، در پالایشگاه شیراز واحد ایزومریزاسیون را به بهرهبرداری رساندیم و با استفاده از آن توانستیم کیفیت تمام بنزین تولیدی این پالایشگاه را به یورو ۵ ارتقا دهیم. این اقدامها نهتنها کیفیت، بلکه بهرهوری را نیز افزایش داده است و بدون نیاز به سرمایهگذاریهای کلان و تنها از طریق افزایش بهرهوری طی مدت کوتاه ۶ ماهه توانستیم با استفاده از همگرایی و همافزایی موجود بین بخشهای مختلف صنعت، ظرفیت تولید را بهاندازه یک پالایشگاه جدید مانند پالایشگاه شهید سلیمانی افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره طرحهای این شرکت بیان کرد: از ابتدای دولت چهاردهم، ۲۴ طرح اصلی و اولویتدار را که در بخشهای تولید و انتقال پیشرفت بالایی داشتند شناسایی کردهایم. تمرکز ما این است که این طرحها را به اتمام برسانیم و از آغاز طرحهای جدید و بدون پیشرفت واقعی خودداری کنیم، چرا که اولویت ما تکمیل طرحهای نیمهتمام است.
وی با یادآوری تلاش کارکنان این شرکت برای تأمین سوخت در روزهای سخت و سرد سال ۱۴۰۳ ادامه داد: نگاه عامیانه جامعه بر این است که سوخت مایع بهنحو مطلوب تحویل نشده و ذخایر نیروگاهی خالی بوده است؛ باید تأکید کنم که حجم ذخیره مفید قابل بهرهبرداری مخازن نیروگاهها حدود ۳.۳ میلیارد لیتر است و سال ۱۴۰۳ بهصورت تقریبی چهار بار مخازن نیروگاهها پر و دوباره تخلیه شدند و اینگونه نبود که سوخت مایع به نیروگاهها تحویل نشده باشد و در واقع، عامل اصلی ذخایر خالی نیروگاهی، مصرف بیش از اندازه نفتگاز بوده است.
ریشه اصلی قاچاق سوخت، تفاوت قیمت است
معاون وزیر نفت از قاچاق سوخت بهعنوان یک چالش جدی که سالهاست گریبانگیر کشور را گرفته است، یاد کرد و گفت: ریشه اصلی قاچاق سوخت تفاوت قیمت است، بهطور مثال، نفتگازی که در کشور با قیمت ۳۰۰ تومان به ناوگان و مصرفکنندگان عرضه میشود، در آن سوی مرزها به قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان معامله میشود، از این رو هیچ کسبوکاری در کشور اقتصادیتر از قاچاق سوخت نیست، ما بهطور فعالانه در تلاشیم قاچاق را اگر چه نمیتوان صفر کرد، به حداقل برسانیم.
وی با اعلام اینکه نزدیک ۵۳ درصد ناوگان خودرویی کشور و بالای ۹۰ درصد موتورسیکلتها فرسوده هستند و این ناوگان فرسوده تا سه برابر ناوگان جدید، سوخت مصرف میکنند، ادامه داد: ناترازی در مصرف بنزین و نفتگاز یکی از چالشهای اصلی است. قانون برنامه هفتم پیشرفت، مصرف روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر برای بنزین و ۱۳۰ میلیون لیتر برای نفتگاز را هدفگذاری کرده است. برای مدیریت این ناترازی، باید سه رویکرد را بهطور همزمان به پیش ببریم.
عظیمیفر اضافه کرد: زمستان گذشته به دلایل مختلفی از جمله کاهش ذخایر و شرایط جوی از سختترین دورهها بود. از همان روزهای ابتدایی استقرار دولت چهاردهم، پیشبینی کردیم که با توجه به سطح ذخایر و ظرفیت انتقال سوخت به نیروگاهها در آذرماه با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد، چرا که سطح ذخایر نیروگاهی در ابتدای دولت ۴۳ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ بود و تأمین ذخایر نیروگاهی، موضوعی است که از ابتدای سال در دستور کار وزارت نفت قرار میگیرد و پیش از ورود به فصل سرد سال باید سطح ذخایر نیروگاهی به حد مطلوبی برسد که تا ابتدای استقرار دولت چهاردهم تحقق نیافت و سطح ذخایر نیروگاهی ۸۰۰ میلیون لیتر کمتر از مدت مشابه پارسال بود.
وی با یادآوری اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، متولی تأمین، تولید، انتقال و توزیع سوخت به نیروگاههاست، گفت: این شرکت بهمنظور عبور از زمستان سخت بر چند عامل از جمله افزایش تولید و سطح ذخایر فرآوردههای پالایشگاهها متمرکز شد، چرا که اگر افزایش تولید در دستور کار قرار نمیگرفت در زمینه تحویل سوخت نیروگاهی با چالشهای شدیدی روبهرو میشدیم. در نتیجه، توانستیم تولید نفتگاز را از ۱۱۱ میلیون لیتر میانگین پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ بهطور میانگین و پایدار به بالای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش دهیم، اما افزایش تولید تنها بخشی از ماجرا بود و چالش دیگر، انتقال این تولیدات به نیروگاهها، بهویژه نیروگاههای نیمه شمالی کشور بود، از همین رو با استفاده از زیرساختهای موجود مانند خطوط لوله، ناوگان حمل فرآوردههای نفتی و مخزندارهای ریلی توانستیم این نیازها را پاسخ دهیم.
معاون وزیر نفت اضافه کرد: یکی از اقدامهای کلیدی انجامشده در سال ۱۴۰۳ راهاندازی خط لوله انتقال فرآورده از بندرعباس به رفسنجان با طول حدود ۴۶۰ کیلومتر در آبان بود، از زمان راهاندازی این خط لوله تاکنون روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر فرآورده را به شمال کشور منتقل میکنیم، همچنین در حوزه ناوگان حمل جادهای و ریلی، بهصورت ضربتی حدود ۳ تا ۴ هزار ناوگان جدید اضافه کردیم و توانستیم ظرفیت انتقال سوخت را بهصورت قابلتوجهی افزایش دهیم.
وی با اشاره به تحویل سوخت مایع در سال ۱۴۰۳ به نیروگاهها گفت: به گواه آمار وزارت نیرو در پی اقدامهای انجامشده موفق شدیم تا ۴۰ درصد بیشتر (معادل ۶ میلیارد لیتر) از سال ۱۴۰۲، سوخت مایع به نیروگاهها تحویل دهیم بهگونهای که در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاهها تحویل دادهایم که رکوردی تاریخی برای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بهشمار میرود.