بررسی علل و عوامل گسترش شدید آتش‌سوزی‌های جنگلی در سال گذشته حاکی از تأثیر شدید تغییرات آب‌وهوایی در این زمینه است؛ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مدیریت پوشش گیاهی نقش بسزایی در به حداقل رساندن این معضل زیست‌محیطی ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، سال ۲۰۲۳ شاهد آتش‌سوزی‌های جنگلی بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان بود که حدود ۳.۹ میلیون کیلومتر مربع زمین جنگلی را سوزاند، موجب تخلیه گسترده مناطق، تهدید معیشت و آسیب رساندن به اکوسیستم‌های حیاتی شد، هزاران نفر را آواره، املاک و زیرساخت‌ها را نابود کرد و ده‌ها نفر را کشت.

آتش‌سوزی‌های این سال در کانادا آواره شدن بیش از ۲۳۰ هزار نفر و کشته شدن هشت آتش‌نشان را به دنبال داشت و در شیلی، هاوایی و یونان به‌سرعت گسترش پیدا کرد و ضمن نابودی زمین‌های بسیار به‌ترتیب با جان باختن ۱۳۱، ۱۰۰ و ۱۹ نفر در این کشورها همراه بود.

بخش‌های شمالی آمریکای جنوبی نیز شاهد تعداد غیرمعمول آتش‌سوزی‌های ویرانگر بود و شعله‌های آتش در ایالت آمازوناس برزیل، بولیوی، پرو و ونزوئلا موجب شد منطقه آمازون بدترین کیفیت هوا را در این سیاره تجربه کند.

افزایش شدید آتش‌سوزی‌های جنگلی با تداوم شرایط گرم و خشک

تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر آتش‌سوزی‌های جنگلی

با گرم شدن آب و هوا، آتش‌سوزی‌های جنگلی بیشتر و شدیدتر می‌شوند که پیامدهای ناگواری برای جامعه و محیط زیست به همراه خواهد داشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتمال وقوع آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه در کانادا و بخش‌هایی از آمازون در سال گذشته به دلیل تغییرات آب‌وهوایی حداقل سه برابر، در یونان دو برابر و در آمازوناس ۲۰ برابر شده است.

بررسی موارد رخ داده بین مارس ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۲۴ و علل آن نیز نشان می‌دهد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتش‌سوزی جنگل در سراسر جهان از سال ۲۰۰۳ تاکنون بیشترین میزان را در فاصله هر فصل ثبت کرده است.

کانادا با انتشار بیش از دو میلیارد تن کربن‌دی‌اکسید، شاهد انتشار کربنی معادل یک دهه آتش‌سوزی تنها در یک فصل بوده است که این میزان موجب افزایش غلظت کربن‌دی‌اکسید در جو می‌شود و گرمایش جهانی را تشدید می‌کند.

از سوی دیگر بررسی علل آتش‌سوزی‌های شدید در سه منطقه کانادا، غرب آمازون و یونان نشان می‌دهد شرایط گرم و خشک ناشی از تغییرات آب‌وهوایی منجر شعله‌ور شدن آتش در این نقاط بوده است.

افزایش شدید آتش‌سوزی‌های جنگلی با تداوم شرایط گرم و خشک

کاهش آتش‌سوزی‌های جنگلی با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

دانشمندان معتقدند تکرار و شدت آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی تا پایان این قرن افزایش خواهد داشت، به‌ویژه اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان بالا بماند، با این حال کاهش انتشار این گازها و پیروی از اهداف بلندپروازانه حذف کربن موجب به حداقل رسیدن آتش‌سوزی‌های آینده خواهد شد. مدیریت پوشش گیاهی به‌منظور کاهش خطرات و اثرات آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی بر جوامع و اکوسیستم‌ها نیز عاملی کلیدی به‌شمار می‌رود.