افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهرهای گیلان به یک معضل بزرگ تبدیل شده و این مسئله در حال حاضر باعث ناراحتی شهروندان و نگرانی مدیران شهری شده است.

به گزارش پردیسان آنلاین از گیلان، افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب در معابر شهری و عمومی شهرهای استان گیلان باعث نارضایتی و شکایت بسیاری از شهروندان شده است و آن‌ها از احساس ناامنی، تهدیدات بهداشتی و نابسامانی‌ها در ساماندهی این حیوانات گلایه دارند.

سگ‌های بلاصاحب بیشتر از گذشته در سطح شهرهای گیلان پراکنده هستند و سلامت شهروندان را تهدید می‌کنند. بسیاری از مواقع زنان و کودکان در کوچه و خیابان با دیدن سگ‌های بلاصاحب از ترس و وحشت فرار می‌کنند.

یکی از دلایل افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهرهای گیلان نزدیک بودن روستاها به شهرها است. این حیوانات از اطراف روستاها برای یافتن غذا وارد شهر می‌شوند و با تجمع در مقابل واحدهای مسکونی و فروشگاه‌های مواد غذایی برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کنند.

از طرفی نگاه ترحم‌آمیز برخی از شهروندان گیلانی برای کمک و غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب و نبود عزم جدی و برنامه‌ای مدون از شهرداری‌ها جمع‌آوری، ساماندهی و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب در شهرهای و روستاها، موجب افزایش جمعیت این حیوانات در مناطق شهری شده است.

برخی فعالان محیط زیست معتقد هستند چرخه حیوانی نباید از بین برود و اکوسیستم در هر منطقه باید حفظ شود؛ زیستن سگ‌ها از افزایش تعداد گربه‌ها جلوگیری می‌کند، اما افزایش این حیوانات در شهرها چالش جدی در حوزه ایمنی و بهداشتی است و نگاه و دستورالعمل‌های ویژه‌ای نیاز دارد.

پرسه سگ‌های بلاصاحب در معابر عمومی، زیبنده شهر توریستی و گردشگرپذیر رشت نیست و حضور سگ‌ها در محیط شهری امنیت روحی و روانی شهروندان به ویژه کودکان و بانوان را تهدید می‌کند؛ بنابراین از شهرداری انتظار دارم تا نسبت به زنده‌گیری و ساماندهی این حیوانات اقدام کند

مدیران شهری از کشتن سگ‌های بلاصاحب از منظر اخلاقی و قانونی منع شده‌اند، از طرفی ورود این حیوانات به شهر و ضرورت ساماندهی آن‌ها نگرانی و آسیب‌هایی را به همراه دارد. کمیته ساماندهی سگ‌های بدون صاحب با کمک بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در بعضی شهرداری‌های گیلان برای زنده‌گیری و جمع‌آوری این حیوانات تشکیل و فعال شده، اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

زهره حشمتی، شهروند رشتی به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: هر روز شاهد جولان تعداد زیادی سگ‌های بلاصاحب در پیاده‌روها و معابر شهر رشت هستیم که برای شهروندان ترسناک و آزاردهنده است.

وی با بیان اینکه پرسه سگ‌های بلاصاحب در معابر عمومی، زیبنده شهر توریستی و گردشگرپذیر رشت نیست، می‌افزاید: حضور سگ‌ها در محیط شهری امنیت روحی و روانی شهروندان به ویژه کودکان و بانوان را تهدید می‌کند؛ بنابراین از شهرداری انتظار دارم تا نسبت به زنده‌گیری و ساماندهی این حیوانات اقدام کند.

قادر ملکی، شهروند ساکن آستارا اظهار می‌کند: تعداد سگ‌های بلاصاحب در شهر آستارا روز به روز در حال افزایش است و در هر ساعت از شبانه‌روز در خیابان‌های شهرک عباس‌آباد، فارابی، مطهری، حکیم نظامی، رستمیان و کشاورز و سایر نقاط شهری، همچنین مقابل قصابی‌ها و مرغ فروشی‌های شهر مشاهده می‌شوند و باعث آلودگی محیط شهری شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: جثه بعضی سگ‌های بلاصاحب به قدری بزرگ است که باعث ترس و وحشت شهروندان می‌شود، از شهرداری خواهش می‌کنم که این حیوانات را از سطح شهر آستارا جمع‌آوری و در جای مناسب ساماندهی کند.

افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب، معضل جدی شهرهای گیلان

رفع معضل سگ‌های بلاصاحب در گیلان نیازمند کمیته استانی است

رحیم شوقی، شهردار رشت در این خصوص می‌گوید: جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهری است که تنها مختص شهر رشت نیست و بسیاری از شهرهای استان گیلان با این مشکل مواجه هستند و رفع این معضل نیازمند تشکیل کمیته استانی است.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب نیازمند یک سری اقدامات فرهنگی است، می‌افزاید: راه‌اندازی کمیته شهرستانی و استانی سبب می‌شود تا در راستای رفع این مشکل، سایر دستگاه‌های مسئول پای کار بیایند.

شهردار رشت با بیان اینکه طی یک سال اخیر اقدامات خوبی در جهت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب انجام شده است، خاطرنشان می‌کند: امسال سامانکده جدید در رشت برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب احداث شد و طی دو ماه آینده نیز برای رفع مشکلات این حیوانات اقدامات خوب و اساسی انجام خواهد شد.

جمعیت سگ‌های بلاصاحب در رشت رو به افزایش است

محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: حضور سگ‌های بلاصاحب در شهرهای استان گیلان به ویژه رشت به یک معضل تبدیل شده و جمعیت این حیوانات رو به افزایش است.

وی تصریح می‌کند: شهرداری رشت پناهگاهی را برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب در کارخانه کود آلی لاکان اختصاص داده است و این حیوانات به‌صورت روزانه توسط معاونت خدمات شهری شهرداری رشت و مناطق تابعه جمع‌آوری و زیر نظر دامپزشک واکسیناسیون، عقیم‌سازی و سایر اقدامات بهداشتی روی آن‌ها انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان می‌کند: تعدادی از گروهای حامی حیوانات در بحث تأمین غذای سگ‌های بلاصاحب با معاونت خدمات شهری شهرداری همکاری دارند و غذاها پس از تهیه و طبخ، به حیوانات داده می‌شود.

افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب، معضل جدی شهرهای گیلان

زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب نیازمند اسلحه بیهوشی است

واثق کارگرنیا تاکید می‌کند: اکنون نحوه جمع‌آوری سگ‌ها بلاصاحب اصولی نیست و در این روش اشکالاتی وجود دارد که منجر به مقاومت مردمی در برابر اقدامات نیروهای شهرداری در نحوه جمع‌آوری این حیوانات می‌شود، از این رو به تازگی جلسه‌ای با تعدادی از گروه‌های حامی حیوانات برگزار کردیم و مقرر شد تا شهرداری هرچه سریع‌تر تعدادی اسلحه بیهوشی برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب خریداری و این حیوانات را به صورت اصولی و صحیح از سطح شهر جمع‌آوری کند تا بتوانیم مشکلات این بخش را به حداقل برسانیم.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه محیط کارخانه کود آلی بهداشتی نیست به دنبال آن هستیم تا با کمک منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های اجرایی، زمین و مکان مناسب و بهداشتی با تجهیزات و امکانات لازم و کنترل بیشتر برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب ایجاد کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت ادامه می‌دهد: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که افرادی در شهرهای همجوار پس از جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب، آن‌ها را با خودروهای باری حمل و در حاشیه شهر رشت رهاسازی و مشکلاتی برای شهرداری و شهروندان ایجاد می‌کنند که اقدام آن‌ها یکی از دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها در این شهر است.

واثق کارگرنیا با بیان اینکه با اقدامات جزیره‌ای در یک شهر معضل سگ‌های بلاصاحب رفع نمی‌شود، عنوان می‌کند: در استان گیلان فاصله شهرها و روستاها بسیار نزدیک است و سگ‌های بلاصاحب برای پیدا کردن غذا از مبادی ورودی شهرها دائم در حال تردد هستند؛ بنابراین ساماندهی و رفع معضل سگ‌های بلاصاحب در گیلان نیازمند همکاری، هماهنگی و عزم جدی همه شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی در سطح استان و تخصیص اعتبارات لازم است.

بسیاری از شهرهای گیلان، محلی برای نگهداری سگ‌ها بلاصاحب ندارند

وی اضافه می‌کند: بسیاری از شهرهای استان گیلان محلی برای نگهداری سگ‌ها بلاصاحب ندارند و متولیان آن پس از جمع‌آوری سگ‌ها، آن‌ها را در مناطق دیگری رها می‌کنند که این اقدام باعث ایجاد مشکلات برای سایر شهرها شده است، از این رو مسئولان باید این شهرها را ملزم به اختصاص محلی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت می‌گوید: سگ‌ها مخلوقات الهی هستند، این حیوانات در اکوسیستم محیط زیست نقش مهمی دارند و برای مقابله با سگ‌های بلاصاحب در محیط شهری باید به نحوی رفتار شود که بتوانیم بدون آسیب رساندن به آن‌ها، امنیت و سلامت شهروندان را تأمین کنیم.

افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب، معضل جدی شهرهای گیلان

ساماندهی سگ‌های بلاصاحب مطالبه هر روز شهروندان است

در همین پیوند محمدرضا صفرخواه، رئیس شورای اسلامی شهر آستارا به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: افزایش جمعیت و پرسه سگ‌های بلاصاحب در محدوده شهری آستارا به یکی از مشکلات و چالش‌های جدی شهرداری تبدیل شده و زنده‌گیری و جمع‌آوری این حیوانات از مطالبات اصلی و هر روز شهروندان از شورای شهر است.

وی خاطرنشان می‌کند: سال ۱۳۹۹ به همت حامیان حیوانات و مشارکت شهروندان، پناهگاه موقتی به مساحت ۵۰۰ مترمربع جنب باغ پرندگان و خارج از منطقه مسکونی در این شهر برای کنترل و نگهداری سگ‌های بلاصاحب اختصاص یافت و سگ‌ها پس از زنده‌گیری به پناهگاه منتقل می‌شدند و اقداماتی همچون شست‌وشو، انگل‌زدایی، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری روی آن‌ها انجام می‌شد، اما به دلیل احداث مسکن ملی در نزدیکی محل نگهداری سگ‌ها، این پناهگاه تعطیل شد.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته، پناهگاه دیگری در کارخانه آسفالت شهرداری جنب تالاب استیل احداث و مدتی سگ‌های بلاصاحب در این مکان ساماندهی شد، اما به دلیل وضعیت جوی شهر آستارا که در بسیاری از مواقع بارانی است، نگهداری سگ‌ها در این مکان متوقف شد تا پس از ساخت اتاقک‌های مسقف ساماندهی سگ‌ها از سر گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر آستارا با بیان اینکه زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب نیازمند خرید اسلحه بیهوشی توسط شهرداری است، تاکید می‌کند: گاهی مشاهده شده است که افرادی در شهرهای همجوار پس از جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب آن‌ها را با خودروهای باری حمل و در حاشیه شهر آستارا رهاسازی می‌کنند که یکی از عوامل اصلی افزایش جمعیت سگ‌ها در شهر است.

صفرخواه با بیان اینکه افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهرهای استان گیلان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و باید تدابیر مناسب از مسئولان برای رفع این معضل اندیشیده شود، تصریح می‌کند: جمع‌آوری و کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب از معابر شهری گیلان نیازمند تخصیص بودجه، تأمین زمین خارج از منطقه مسکونی و احداث پناهگاه مناسب، استخدام دامپزشک و نیروی متخصص برای نگهداری، تیمار، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری است.

افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب، معضل جدی شهرهای گیلان

محمدرضا سلامی، رئیس و سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های آستارا و تالش نیز به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب طبق دستورالعمل وزارت کشور جزو وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

وی می‌افزاید: سازمان حفاظت محیط زیست سال‌ها پیگیر ساماندهی سگ‌های بلاصاحب بوده و این دستورالعمل ۱۰ سال قبل به شهرداری ابلاغ شده است، اما به دلیل اینکه ساماندهی و نگهداری سگ‌های بلاصاحب هزینه بالایی دارد، شهرداری‌ها اجرای این طرح را در اولویت برنامه‌های خود قرار نمی‌دهند.

رئیس و سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های آستارا و تالش ادامه می‌دهد: برخی پیمانکاران بخش خصوصی طرف قرارداد با شهرداری‌ها در ساماندهی سگ‌های بلاصاحب از روش‌های غیرعلمی و غیراخلاقی استفاده می‌کنند که این اقدام آن‌ها تنش‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند.

کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در آستارا و تالش تشکیل می‌شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا با بیان شهرداری‌ها باید به منظور زنده گیری آسان سگ‌های بلاصاحب و انتقال این حیوانات به پناهگاه نسبت به خرید اسلحه بیهوشی اقدام کنند، خاطرنشان می‌کند: شهرداری‌های شهرهای آستارا و تالش باید بر اساس دستورالعمل وزارت کشور نسبت به تعیین مکان مناسب برای احداث پناهگاه برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اقدام کنند و در این راستا به زودی مکاتبات لازم را با شهرداران و دستگاه‌های متولی انجام خواهیم داد تا در این زمینه کارگروهی تشکیل شود.

سلامی اضافه می‌کند: سال گذشته در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در شهر آستارا با شهرداری مکاتبه کردیم و این نهاد پناهگاهی را به صورت موقت در کارخانه آسفالت شهرداری ایجاد کرد، اما به دلیل نداشتن امکانات لازم، اجرای طرح را متوقف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه نحوه رفتار جامعه با سگ‌های بلاصاحب نیازمند فرهنگ‌سازی است، تاکید می‌کند: مردم نباید به سگ‌های بلاصاحب غذارسانی کنند، زیرا این اقدام شهروندان امنیت غذایی این حیوانات را در سطح شهرها فراهم می‌کند و باعث افزایش زاد و ولد و جمعیت این حیوانات در شهرها می‌شود.

تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداری، دهیاری، دامپزشکی و حفاظت محیط زیست، اختصاص اعتبارت لازم، تأمین زمین مناسب خارج از منطقه مسکونی، احداث پناهگاه مسقف با اتاق‌هایی مخصوص، تهیه اسلحه بیهوشی و خودرو مناسب برای زنده گیری و حمل سگ‌های بلاصاحب، استخدام دامپزشک، تیمار، قرنطینه و جراحی و عقیم‌سازی از اقدامات مهمی است که شهرداری‌ها باید در راستای ساماندهی و کاهش جمعیت سگ‌های بی سرپرست در شهرها انجام دهند.

گزارش از محمدرضا رشیدی