معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: لایحه بهرهبرداری از ناوگان اتوبوسرانی با افزایش اعتبار به ۲۷۴ میلیارد تومان به تصویب رسید، از این میزان ۱۴۰ میلیارد تومان از محل بودجه مصوب سال ۱۴۰۴ شهرداری قم تأمین میشود.
به گزارش پردیسان آنلاین، رضا خانهزاد یزدی امروز _دوشنبه بیستونهم اردیبهشت_ در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید زینالدین برگزار شد با تأکید بر اهمیت جایگاه حملونقل عمومی در ارتقای چهره عمومی شهر بهویژه در نگاه زائران، اظهار کرد: نزدیک به دو سال است که با تصمیم شورای تأمین، بهرهبرداری از بخش خصوصی خارج و به شرکت عمران معصومیه واگذار شده است.
وی افزود: طبق قرارداد، تعمیر و نگهداری ناوگان برعهده سازمان اتوبوسرانی خواهد بود و شرکت پیمانکار صرفاً در حوزه بهرهبرداری فعالیت دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به هزینه شهرداری قم برای بهره برداری مؤثر از ناوگان اتوبوسرانی گفت: لایحه خرید، خدمات و بهرهبرداری از ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم مبتنی بر عملکرد، با همکاری شرکت عمران معصومیه و بر اساس ماده ۳۱ آئیننامه مالی و معاملاتی شهرداریها، به شورای اسلامی شهر قم رسیده است.
سید محمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در تشریح این لایحه عنوان کرد: این قرارداد بهصورت حجمی و با حفظ الگوی قراردادی شورا تهیه شده و شامل ۵۱۹ نفر پرسنل است که از این تعداد، ۴۵۱ راننده و ۶۸ نفر در بخشهای پشتیبانی نظیر تعمیرگاه و اپراتورهای مانیتورینگ فعالیت دارند و در مجموع برای ۲۰۸ دستگاه اتوبوس فعال و ۶۲ دستگاه اتوبوس دپو شده در ۲۴ خط خدماترسانی میکنند.
وی افزود: رقم پیشبینیشده برای این قرارداد ۲۷۴ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته با اعتبار ۲۰۹ میلیارد تومان شاهد افزایش ۶۰ میلیاردی هستیم و لازم به ذکر است که از این میزان، ۱۴۰ میلیارد تومان از محل بودجه مصوب سال ۱۴۰۴ شهرداری قم تأمین میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اقدامات چهار سال اخیر شورای شهر در حوزه حملونقل گفت: یکی از اهداف مهم، بهبود معیشت رانندگان بوده که امروز با افزایش انگیزه و عملکرد، درآمد ماهانه برخی رانندگان به بیش از ۳۵ میلیون تومان رسیده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، هوشمندسازی ناوگان، اطلاعرسانی لحظهای، و رایگان شدن خدمات اتوبوسرانی در محدوده اطراف حرم مطهر از جمله دستاوردهای این دوره است.
در ادامه محسن محرری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم نیز با قدردانی از تلاشهای نیروهای سازمان اتوبوسرانی گفت: در سالهای اخیر، شاهد تحولاتی چشمگیر در بخش کیفی و کمی خدماترسانی، هوشمندسازی، نظم اداری و تکریم اربابرجوع در این حوزه بودهایم.
ضرورت افزایش تعداد اتوبوس در قم
در ادامه مجید اخوان، عضو شورای اسلامی شهر قم، بر لزوم رقابتی بودن شرکتهای مجری تأکید کرد و گفت: چه شرکت عمران معصومیه و چه هر پیمانکار دیگری، باید بر اساس معیار صرفه و صلاح شهرداری انتخاب شوند.
وی با اشاره به وضعیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی قم اظهار داشت: هرچند هنوز با شرایط مطلوب از نظر تعداد اتوبوسها فاصله داریم، اما در حال حاضر هر راننده ماهانه حدود ۵۰ میلیون تومان دریافتی دارد و در کنار آن، هزینههایی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای نگهداری، سرویس و موارد جانبی در نظر گرفته میشود. بهطور کلی، مجموع هزینههای این حوزه به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان میرسد.
اخوان افزود: از این میزان، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بهطور مستقیم توسط شهرداری تأمین میشود و باقی آن از محل فروش بلیت و منابع سازمان اتوبوسرانی تأمین میشود.
وی افزود: با توجه به حجم این سرمایهگذاری، افزایش تعداد اتوبوسها و ارتقای سطح خدماترسانی یک ضرورت است.