به گزارش پردیسان آنلاین از همدان، سید علی معرکنژاد امروز_ پنجشنبه سوم مهر_ در مجمع کلانشهرهای ایران که به میزبانی شهرداری همدان برگزار شد، اظهار کرد: تحلیل جامعی درباره جایگاه رسانههای رسمی انجام شده است، در دوران جنگ نیز تجربههایی در این زمینه صورت گرفته اما با وجود گسترش شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای مختلف که فرصتهای خوبی برای فعالان آن فراهم کرده است، اما در نهایت رسانههایی که به عنوان مرجع اصلی مردم باقی میمانند، همان رسانههای رسمی همچون رادیو، تلویزیون و خبرگزاریهای معتبر هستند.
وی افزود: مطالعات پژوهشی نیز نشان دادهاند که باوجود هجمههای فضای مجازی، رسانههای رسمی همچنان مرجع اصلی دریافت اخبار برای مردم هستند، یکی از نمونههای موفق در این حوزه، پردیسان آنلاین است که در دهه ۸۰ پایهگذاری شد، این خبرگزاری نخستین رسانه رسمی در حوزه مدیریت شهری بود و با هدف پوشش اخبار شهرداریها فعالیت خود را آغاز کرد.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر، این خبرگزاری در سطح ملی نیز جایگاه قابل توجهی پیدا کرده و در ۳۰ استان کشور فعالیت دارد، البته استان هرمزگان طبق آخرین تماس من، غیرفعال بوده که در نقشه با رنگ قرمز مشخص شده است، رنگهای سبز کمرنگ و پررنگ نیز نشاندهنده میزان فعالیت دفاتر در استانها هستند.
معرکنژاد اظهار کرد: برای تأسیس دفتر رسمی در یک شهر، باید نمایندگی فعال داشته باشیم به جز اصفهان که دفتر مرکزی خبرگزاری در آن قرار دارد، سایر دفاتر در شهرهای مختلف با همکاری شهرداریها، شوراهای شهر، استانداریها یا حتی خود خبرنگاران راهاندازی شدهاند، برخی از این دفاتر توسط خود خبرنگارها اجاره شدهاند که نشاندهنده علاقه و انگیزه بالای آنهاست.
وی افزود: برای مثال در شهر قم دفتر ما فعال است و با همکاری شهرداری، خبرنگار، عکاس و تیم رسانهای مستقر شدهاند، در شهر همدان نیز خبرنگار و عکاس داریم که اخبار مختلف را پوشش میدهند، در ششماهه نخست سالجاری، تعداد اخبار منتشرشده در پردیسان آنلاین به رشد قابل توجهی رسیده و از ۱۸۰۰ خبر به بیش از ۷۰۰۰ خبر افزایش پیدا کرده است. همچنین میزان بازدید از اخبار از ۱.۸ میلیون به ۷.۹ میلیون نفر رسیده که نشاندهنده تأثیرگذاری این دفاتر است.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان گفت: صفحه اصلی پردیسان آنلاین شامل سرویسهای مختلف خبری است که بهصورت لحظهای بارگذاری میشوند، برای مثال، خبر سخنرانی صبح شهردار همدان ساعت ۱۰:۲۰ منتشر شده که نشاندهنده سرعت بالای انتشار اخبار است، در کلانشهرها نیز محوریت اخبار با موضوعاتی همچون تورم، استانداریها و شهرداریهاست.
معرکنژاد اظهار داشت: در استانهای مختلف همچون گلستان، همدان، گیلان و اردبیل، از ظرفیت این رسانه تخصصی استفاده شده و در جستجوهای اینترنتی نیز رتبه بالایی دارد، یکی از سرویسهای جذاب ما، سرویس عکس است که بهصورت جداگانه در استانها فعال شده و تصاویر مراسمها و رویدادها را پوشش میدهد، در نهایت، خدمات ما شامل خبرنگار، عکاس و تیم رسانهای است که با مخاطبان گستردهای در ارتباط هستند، تنها چیزی که از شما نیاز داریم، حمایت در تأمین مکان و تجهیزات اداری برای ادامه این فعالیتهاست.
وی از تلاشهای یکساله برای فعالسازی کمیته رسانهای شهرداریها خبر داد وافزود: در اسفند سال گذشته، جلسهای با حضور مدیران روابط عمومی شهرداریها در تهران برگزار شد که طی آن تصمیم گرفتیم فعالیتهای رسانهای را ارتقا دهیم و برنامهای ویژه برای سال پیشرو تدوین کنیم.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان گفت: در همان روز اعلام شد که شهرداریها یک سال دیگر به فعالیت خود ادامه خواهند داد، همین موضوع انگیزهای شد تا با همقسم شدن، مسیر جدیدی را آغاز کنیم. در روزهای پایانی اسفند، هشت جلسه فشرده برگزار کردیم؛ حتی در شب عید و ماه رمضان، با وجود مشغلهها، اعضا با جدیت حضور داشتند.
معرکنژاد با اشاره به تشکیل شش کارگروه تخصصی در حوزههای مختلف از جمله بینالملل، تبلیغات محیطی، توسعه و راهبری، ارتباطات مردمی، رسانههای رسمی و رسانههای نوین اظهار کرد: مسئولیت هر کارگروه به یکی از شهرداریها واگذار شد، شهرداری قم مسئولیت تبلیغات محیطی، شهرداری تهران مسئول رسانههای رسمی، و شهرداری مشهد مسئول رسانههای نوین را بر عهده گرفت.
وی افزود: در اردیبهشت، هر کارگروه موظف شد سه خروجی شامل برنامه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت ارائه دهد، هدف از برنامههای بلندمدت، سرمایهگذاری در حوزه رسانه و ارتباطات برای آینده نظام و انقلاب اسلامی است.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان همچنین از برگزاری نخستین جشنواره پاسخگویی کلانشهرهای ایران خبر داد و آن را بخشی از پروژه توسعه و راهبردی کمیته رسانهای دانست و گفت: جلسات حضوری بعدی در اردیبهشت در تهران برگزار شد، اما به دلیل حادثهای در بندرعباس، یکی از جلسات لغو شد. در ادامه، جلسات مجازی نیز برگزار شد و دورههای آموزشی از دل این برنامهها استخراج شد.
معرکنژاد با تأکید بر عزم جدی اعضا برای ایجاد تحول در عرصه رسانهای شهرداریها اظهار کرد: اگرچه برخی این تلاشها را جدی نمیگیرند، اما ما باور داریم که این مسیر میتواند زمینهساز تربیت نیروهای متخصص و متعهد برای آینده باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالشهای ساختاری در ارتباط میان کمیتهها و کارگروهها افزود: ساختار فعلی تشکیلاتی ما با ساختار کمیسیونها و کارگروههای دیگر همخوانی ندارد، هر کمیسیون یک رئیس و یک دبیر دارد، اما در کمیتهها چنین ساختاری وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که سطح کمیته رسانهای به سطح کمیسیون ارتقا پیدا کند تا بتوانیم نمایندهای متخصص از حوزه ارتباطات در هر کمیسیون داشته باشیم.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه رسانه گفت: با فراهم شدن شرایط، تلاش خواهیم کرد تا در این مسیر به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کنیم.
معرکنژاد با اشاره به تلاشهای صورتگرفته در یک سال گذشته برای ارتقای فعالیتهای رسانهای شهرداریها از برنامهریزی برای برگزاری «جشنواره پاسخگویی» خبر داد.
وی با تأکید بر نقش شهرداریها در ارتباط مستقیم با مردم گفت: جشنواره پاسخگویی با هدف شناسایی و معرفی اقدامات خلاقانه شهرداریها در حوزه ارتباطات مردمی طراحی شده است، شهرداریها از معدود نهادهایی هستند که خود را در معرض دید و نقد عمومی قرار میدهند؛ از جلسات میدانی و دیدارهای مردمی گرفته تا نشستهای خبری و سامانههایی همچون ۱۳۷.
معرکنژاد اظهار کرد: بررسیهای انجامشده نشان میدهد که این ظرفیتها باید ثبت و ضبط شده و به عنوان یک فرهنگ در سایر نهادها نیز تسری پیدا کند، به همین منظور، تصمیم گرفتیم جشنوارهای برگزار کنیم تا عملکرد شهرها در حوزه پاسخگویی ارزیابی و معرفی شود.
وی افزود: این جشنواره با محوریت شهر اصفهان به عنوان رئیس کارگروه ارتباطات مردمی برگزار خواهد شد و شامل پنج رویداد جنبی از جمله نمایشگاه دستاوردهای شهرداریها، نشستهای تخصصی، جذب سرمایهگذار در حوزه فناوری و هوش مصنوعی و دورههای آموزشی خواهد بود.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان با اشاره به تجربه موفق سامانههای ارتباطی همچون ۱۱۰ و ۱۳۷ گفت: با فرهنگسازی مناسب، سامانههای شهری نیز میتوانند به مرجع ملی تبدیل شوند، در این جشنواره، محورهایی چون دادهمحوری، هوشمندسازی، توسعه زیرساختها، خدمات اضطراری و آموزش رسانهای مورد توجه قرار خواهند گرفت.
معرکنژاد خاطرنشان کرد: امیدواریم این رویداد در دهه فجر و به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود و شهرهای خلاق در حوزه پاسخگویی رتبهبندی و معرفی شوند.