اشتغال سبز یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در توسعه پایدار است و تحقق این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی‌ و آموزش‌های مختلف در شهر با کمک مجموعه‌های شهری و ایفای نقش‌های گوناگون اجتماعی است.

به گزارش پردیسان آنلاین از یزد، تغییرات اقلیمی منجر به افزایش تمایل کشورها به بهبود توسعه پایدار با هدف رشد منابع انسانی شده است و بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد، به‌رغم تأثیرگذاری اشتغال سبز بر سه بعد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی پایداری بعد اجتماعی آن اولویت بیشتری دارد.

اولویت بیشتر بعد اجتماعی به این دلیل است که این بخش در برگیرنده موضوع آگاه‌سازی، فرهنگ‌سازی و ترویج اشتغال سبز است که امروزه از نیازهای اساسی کشور در گسترش اشتغال سبز محسوب می‌شود.

مشاغل سبز برای توسعه پایدار امری اساسی است و به معضلات جهانی حمایت از محیط زیست، توسعه اقتصادی و اجتماعی پاسخ می‌دهد. برای دستیابی به توسعه پایدار و همه‌جانبه، اشتغال سبز یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل است.

اشتغال سبز به چند شیوه سبب پایداری می‌شود؛ در بعضی موارد مشاغل جدیدی برای طراحی و ساخت دستگاه‌ها ایجاد می‌شود، بعضی مشاغل جایگزین مشاغل فعلی می‌شود یا در بخش مدیریت زباله و پسماندها به جای دفن و سوزاندن بازیافت مجدد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بعضی مشاغل متناسب با اقتصاد سبز روش کار خود را تغییر می‌دهند و در نهایت شاهد حذف بعضی به‌علت ممنوع شدن فعالیت آن‌ها با هدف تحقق توسعه پایدار خواهیم بود، این فعالیت‌ها تا حد زیادی متوجه مجموعه‌های شهری در فرهنگ‌سازی است.

زندگی سبز بالاتر از اشتغال سبز / ‏‬ فرهنگ محیط زیستی از زنان جامعه آغاز می‌شود

فخرالسادات خامسی هامانه، عضو شورای اسلامی شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در یزد با اشاره به ضرورت اجرای اشتغال سبز در یزد اظهار می‌کند: اشتغال سبز تا حد زیادی در یزد قابلیت اجرایی دارد و در این خصوص کاهش ضایعات، پساب‌های صنعتی، بازیافت آب، احداث پنل‌های خورشیدی از مباحث قابل توجهی است که می‌تواند در زمینه اشتغال‌آفرینی مورد توجه قرار گیرد، حتی با راه‌اندازی بعضی از این مشاغل می‌توان زمینه اشتغال زنان را فراهم کرد.

وی عنوان زندگی سبز را فراتر از اشتغال سبز می‌داند و می‌افزاید: زندگی سبز با رویکرد استفاده حداکثری از انرژی طبیعی به‌دست می‌آید و در پی آن مواضع صدمه‌رسانی به طبیعت کاهش خواهد یافت، فرهنگ‌های محیط زیستی می‌تواند از زنان آغاز شود، سپس در جامعه جاری و ساری و در کل خانواده و جامعه اجرا شود.

عضو شورای اسلامی شهر یزد تاکید می‌کند: همه این مباحث برای تحقق حفاظت از محیط زیست و اشتغال پایدار نیاز به آموزش دارد، شعار دادن بی‌فایده است، بسیاری از زنان باید این مباحث را بدانند، اما برای اینکه بتوانند وارد عرصه‌های مهم اجتماعی شوند نیاز به آموزش و کسب مهارت آن را دارند، آموزشی که بخشی از فرهنگ محیط زیستی را منتقل کند.

خامسی بخش دیگری از این آموزش را وظیفه دستگاه‌های دولتی همچون محیط زیست، شهرداری‌ها و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری می‌داند و اضافه می‌کند: بخش‌های گوناگون باید در این حوزه‌ها آموزش‌هایی را ارائه دهند.

اشتغال سبز؛ رویکردی با هدف حفظ محیط زیست شهرها

سمن‌ها؛ ناجی محیط زیست برای تحویل سالم به نسل‌های بعد

وی تحقق اشتغال سبز در راستای حمایت از محیط زیست را مرتبط با سمن‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: مهم‌ترین اقدامی که سمن‌ها باید انجام دهند، فرهنگ‌سازی است، سازمان‌های مردم نهاد باید به زنان و مردان جامعه یاد دهند که چگونه عمل کنند، زندگی‌های خود را بر اساس مؤلفه‌های فرهنگ محیط زیستی تنظیم کنند تا زمین به‌صورت سالمی به نسل‌های بعدی تحویل داده شود.

عضو کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روش‌ها در شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان می‌کند: بخش دیگر کار دست رسانه‌ها است که در این باره مؤثرتر آگاه‌سازی انجام دهند، رسانه‌ها متعدد و مختلف می‌توانند در امر اطلاع‌رسانی، چه در رسانه‌های الکترونیکی و چه در رسانه‌های مکتوب و مجازی وارد این حوزه شوند و فرهنگ محیط زیستی و اثرات منفی ناشی از بی‌توجهی را به افراد جامعه منتقل کنند.

خامسی اظهار می‌کند: تمام بخش‌های مرتبط با محیط زیست آن‌گونه که باید عمل نکرده است که این اتفاق یکی از علل اصلی در بحران‌های محیط‌زیستی به‌شمار می‌رود، مهم‌ترین چالش‌های امروز در جهان، ایران و استان یزد که با آن درگیر هستیم ناشی از بی‌توجهی به این حوزه است و نیاز به برنامه‌ریزی گسترده برای برقراری تعامل میان طبیعت و انسان‌ها دارد.

چنانچه مسئولان باور داشته باشند که اشتغال سبز در ابعاد گوناگون چه تأثیری بر توسعه پایدار خواهد داشت، بیشتر از هر چیز دیگر این امر را در اولویت کاری خود قرار می‌دادند، چراکه این موضوع به‌خوبی در پایداری اجتماعی همچون امنیت نیروی کار، کاهش فقر و و نابرابری و توجه به آگاه‌سازی جامعه تأثیرگذار است.

این رویه به‌خوبی در بعد اقتصادی جامعه، تحقق اقتصاد پایدار، رشد و توسعه اقتصادی، کاهش بیکاری و در کارآفرینی مؤثر خواهد شد، اشتغال سبز بر پایداری محیط زیست از جمله حفظ منابع، اصلاح صنایع آلوده‌کننده و استفاده از فناوری‌های پاک مؤثر است و توجه به این امر نیازمند آگاه‌سازی بیشتر مردم برای تقویت اشتغال سبز است.