محمدعلی طالبی روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان افزود: باید تحول عملی در برخی رویکردها اتفاق بیفتد و تبعات کنکور زدگی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و اجتماع زیاد است و اگر دیده نشود نیز قابل انکار نیست.
وی ادامه داد: بیکاری بخشی از فارع التحصیلان و همچنین نبود مهارت آموزشی و فقط تکیه بر مطالعه درسی و علمی باعث شد که آنها در دیگر زمینههای زندگی با مشکل مواجه باشند.
رییس شورای آموزش و پرورش یزد گفت: بحران کرونا فرصتی شد تا خیلی از بخشهای جامعه از جمله پرستاران، پزشکان و معلمان دیده شوند و منزلت معلمان در جامعه ارتقا پیدا کرد.
طالبی افزود: معلمان ایثارگر در زمان تعطیلی مدارس به آموزش دانش آموزان مشغول هستند و در این راه اصلا بحث مادی برای آنها مطرح نیست و این روحیه ایثارگری منزلت معلمان را افزایش داد.
استاندار یزد ضمن تشکر از معلمان و فرهنگیان استان به دلیل همراهی و تلاش آنها در سیستم آموزشی استان گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به طور کامل اجرا شود و استان در کشور پیشتاز باشد و کمیته ارزیابی نیز با محوریت معاونت سیاسی و استانداری تشکیل شود تا نسبت به ارزیابی فعالیت دستگاههای اجرایی اقدام کند.
طالبی اظهارکرد: استان یزد به دلیل برخی راهبردهای غلط متحمل آسیبهایی شدکه در زمینه آموزشی نیز با آن مواجه هستیم و لذا راه برون رفت آن اجرای سند تحول است امیدواریم با همکاری همه دستگاههای استان اجرا شود.
همچنین مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: اجرای سند تحول بنیادین تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست و در آن نقش زیادی برای دستگاههای اجرایی نیز دیده شد و اگر همه مشارکت نکنند این سند اجرا نخواهد شد.
عباسعلی دانافر افزود: در این سند معلم یعنی مربی و مربی یعنی شخصی که علاوه بر رشد درسی در زمینه اجتماعی، دینی و معنوی نیز تلاش میکند و فقط برای او درس مهم نیست.
وی ادامه داد: دانش آموز خلاق، هدفمند، مشارکت جو، مسوولیت پذیر و اهل گفت وگو و مدارا ثمره این سیستم آموزشی است و فقط ملاک درسی مد نظر سیستم آموزش و پرورش نخواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: در زمینه کاهش تحرک بدنی و همچنین مصرف دخانیات در بین برخی از دانش آموزان با مشکلاتی مواجه هستیم که این مساله به تنهایی خارج از عهده آموزش و پرورش است و مشارکت همه دستگاه ها را می طلبد.
دانافر ادامه داد: در سند تحول بنیادین باید تا یک سال آینده بیش از نیمی از دانش آموزان در حوزههای مهارتی فعال شده باشند ،وقتی بیش از سه هزار دانش آموز و هنرآموز مدرسه خوبی ندارند و مدارس در حال تخریب است و نیمی از فضاهای هنرستانها با بیش از ۵۰ سال قدمت دارد چگونه این امر امکان پذیر است؟
مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: مهارت محوری دانش آموزان و اجرای سند تحول نقش مهمی در اشتغال و کاهش بیکاری استان دارد و اگر این برنامه اجرا شود بخشی از مشکلات استان قابل رفع است.
تعداد دانش آموزان استان یزد در سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ ، حدود ۲۷۰ هزار نفر است که به دلیل شیوع کرونا از ظریق فضای آموزشی در کلاس های درس شرکت می کنند.
یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر وبقیه در حدود ۹۰۰ روستا و آبادی زندگی می کنند.
همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، روز سه شنبه گفت: تاکنون ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر در ایران به طور قطعی به کرونا مبتلا شدند و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی به ۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسید.
کیانوش جهانپور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۴۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند..
وی گفت: تاکنون ۸۸ هزار و ۳۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدند و ۲هزار و ۷۱۳ نفر هم تحت مراقبت قرار دارند که تاکنون ۶۱۵ هزار و ۴۷۷ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ نیز در کشور انجام شد..
جهانپور گفت: اکنون ایران در فهرست پنج کشور بیشترین بهبود یافتگان در جهان قرار دارد.