مسعود بنده خدا در گفتوگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: احداث مسیرهای دوچرخه بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک استان در دستور کار شهرداری قرار دارد بر این اساس قرار است ۷۷۷ کیلومتر مسیر ایمن و پیوسته برای دوچرخه سواری در شهر اصفهان راه اندازی شود که این مهم از سال گذشته آغاز شده است.
وی با بیان اینکه این مسیر انگیزه شهروندان را به دوچرخه سواری در مسیرهای ایمن افزایش میدهد، افزود: زمانی میتوانیم از شهروندان بخواهیم از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند و مسیرهای کوتاه شهری را رکاب بزنند که مسیرهای ایمن و پیوسته داشته باشیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه دوچرخه سواری در خیابانها و در دل ترافیک بسیار خطرناک بود، شهروندان تمایلی به استفاده از دوچرخه نداشتند و ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری یکی از مطالبات چندین ساله شهروندان اصفهانی است.
بنده خدا با بیان اینکه در این شرایط که آلودگی هوا همه جا مشهود است، بهترین وسیله نقلیه دوچرخه است، افزود: به طور حتم زمانی که پروژه ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری تکمیل و عملیات ایمن سازی آن انجام شد، شهروندان از این مسیرها استقبال خواهند کرد، شعار معاونت حمل و نقل و ترافیک ” وظیفه داریم بسترهای امن را برای حمل و نقل پاک فراهم کنیم. ” نیز در همین راستا تعیین شده است.
وی تصریح کرد: در کنار ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، توسعه پیاده راهها را در دستور کار داریم، زیرا معتقدیم شهر باید برای زندگی زیست پذیر باشد که در این راستا حمل و نقل شهر نیز باید انسان مدار باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: زمانی که شهر انسان محور باشد بر اساس نیازهای شهروندان شکل میگیرد و به همین جهت وظیفه داریم مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده راهها را توسعه دهیم و زیر ساخت را فراهم کنیم در این راستا میدان امام، چهارباغ عباسی و خیابان سپاه پیاده راه شده و خیابان نظر نیز در حال پیاده راه شدن است.
بنده خدا با بیان اینکه سیاست طراحی مسیر دوچرخه به دو روش مسیرهای کانالیزه و خط کشی منعطف خواهد بود، خاطرنشان کرد: چند نوع مسیر دوچرخه سواری وجود دارد که یکی از این مسیرها از سمت راست خیابان با جداول به صورت فیزیکی جدا میشود؛ در خیابانهای یکطرفه در سمت چپ که توقف ممنوع است، مسیر با جداول جدا میشود و در برخی دیگر از خیابانها به موازات مسیر اتوبوس، محل عبور دوچرخه در نظر گرفته شده است در واقع مسیر دوچرخه بر اساس شرایط آن خیابان طراحی میشود.
وی افزود: قسمت عمده مسیر عبور دوچرخه با خط کشی ایمن سازی میشود در واقع در نظر داریم در تقاطعها و میادین مسیرها را مشخص و ایمن سازی کامل انجام دهیم تا یک محور پیوسته داشته باشیم.
بنده خدا با بیان اینکه چندین محور دوچرخه در سطح شبکه معابر ایجاد خواهیم کرد، گفت: یکی از بزرگترین و اصلیترین مسیر دوچرخه سواری از میدان لاله آغاز و از خیابانهای پروین، لاهور و همزه عبور و تا پل بزرگمهر ادامه دارد، یکی دیگر از مسیرها در محور تفریحی اصفهان مسیر دوچرخه ممتد میدان امام خمینی، خیابان سپه، چهارباغ عباسی، حاشیه مادی نیاصرم، خیابان صائب، پل مارنان و جاده سلامت ناژوان در نظر گرفته شده است عملیات اجرایی این مسیر که جز مفرح ترین و زیباترین مسیرهای دوچرخه کشور خواهد بود، ظرف چند ماه آینده تکمیل میشود.