رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برنامههای گسترده برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی، هوشمندسازی معابر و افزایش ایمنی ترافیکی اظهار داشت: اهمیت ارتقای زیرساختهای پارکینگ و اولویتبندی پروژههای عمرانی بر اساس سند جامع حمل و نقل شهری و تلاش برای رفع چالشهای ترافیکی و افزایش رضایت شهروندان مورد تأکید است.
به گزارش پردیسان آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمد حسین دهناد در کمیسیون تخصصی عمران و حمل و نقل شورای شهر قم که با حضور سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران و اعضای شورای اسلامی شهر قم و مدیران شهری تشکیل شد، ضمن ابراز تشکر از خدمات مدیریت شهری در اجرای راهپیمایی روز اربعین در قم اظهار داشت: امسال نیز شهرداری در انتقال زائران از قم به مهران و برعکس سهم مهمی را ایفا کرد که به دست اندرکاران خدا قوت میگویم.
وی سپس در تشریح عملکرد دوره ششم شورا، به شناسایی مسائل کلیدی حوزه عمران و حمل و نقل این شهر پرداخت و تأکید کرد که با تصویب سند جامع حمل و نقل در صحن شورا، اولویتبندی پروژهها بر اساس چشمانداز بلندمدت انجام شده و افزود: در دو سه ماه اول، تمرکز ما بر شناسایی نظام مسائل حوزه عمران و حمل و نقل شهر قم بود، دیدگاهها و رویکردهای گذشته را بررسی کردیم و نگاههایی که نیاز به تغییر داشت را بر اساس یک سند جامع، در صحن شورا تصویب کردیم.
وی به تلاش کمیسیون برای انطباق بودجه سالانه پروژهها با اولویتبندیها بر اساس مسائل اصلی شهر اشاره و تصریح کرد: طی ۱۵ سال گذشته، تعداد خودروهای شخصی در شهر قم سه برابر شده است، این آمار بر اساس دادههای مرکز آمار ایران از مالکیت خودرو خانوارها و پلاکگذاری خودروها به دست آمده است که این افزایش، تأثیر خود را بر سهم حمل و نقل شخصی نشان داده است.
دهناد در ادامه بیان چالشهای حمل و نقلی شهر قم بیان کرد: مطالعات طرح جامع حمل و نقل که از سال ۹۷ (قبل از کرونا) آغاز شد، شامل آمارگیری از حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار خانوار در مورد شیوههای سفر بود که در این مطالعات روند کاهشی سهم حمل و نقل عمومی و روند افزایشی تردد با خودرو شخصی کاملاً مشهود بود که رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: همچنین در سطح شهر، گرههای ترافیکی متعدد و کاهش سطح سرویس معابر مشاهده میشود، به ویژه در قم که مناسبتهای مذهبی و عادی ما بیشتر از سایر شهرهاست، مرتباً باید برای مناسبتهای بعدی آماده شویم و زیرساختهایی که به طور مطلوب تأمین نشده، چالشهای ترددی ایجاد میکند و منجر به نارضایتی میشود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم مسئله اصلی شهر قم را روند رو به رشد حجم ترافیک در سطح شهر و سهم کم حمل و نقل عمومی عنوان و خاطرنشان کرد: پس از کرونا، هم تأثیر همهگیری و هم عدم پشتیبانی کافی از سوی دولت باعث شد که طی حدود ۱۰ تا ۱۲ سال، نتوانیم ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: البته عدم حمایت دولتی در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در قم و بسیاری از کلانشهرهای دیگر مشترک است، همچنین در شبکه معابر، نقصهایی وجود داشت؛ رینگ سوم به صورت کامل دایرهای اجرا نشده بود و باید شبکه معابر را تکمیل میکردیم.
دهناد درباره ساختار شبکه شهر قم گفت: شبکه ساختاری شهر قم (منهای پردیسان) دایرهای است، پردیسان به عنوان شهرکی با جمعیت بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر و حتی تا ۳۰۰ هزار در مواقع کوتاهمدت محسوب میشود، ما سه رینگ پیشبینی کردهایم که کمک میکند ترافیک عبوری از ترافیک دسترسی متمایز شود.
وی مطرح کرد: در رفتار ترافیکی مشکلاتی داریم، سیاستگذاریهایی که مشوق خودرو شخصی است، مناسبتهای متعدد و پروژههایی در هسته مرکزی شهر که با چالشهایی مانند تملک و معارضات گسترده مواجه هستند. تلاش ما بر اولویتدهی به پروژههای هسته مرکزی است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در ادامه به ماموریتهای تعریفشده اشاره کرد و اظهار داشت: ماموریتهایی تعریف شد تا مسائل را تا حد توان و منابع برطرف کنیم، تأکید زیادی بر بهرهبرداری از ناوگان اتوبوسرانی داشتیم تا در کنار افزایش کمی، از داشتههای موجود بهینه استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: قرارداد سازمان اتوبوسرانی ما کاملاً مبتنی بر خدمت (SMA) است، چهار سال پیش، حقوق رانندگان اتوبوس حدود ۴.۵ تا ۶ میلیون تومان بود، اما اکنون رانندهای که منظم کار کند و برنامه زمانبندی و نیمراهها را کامل انجام دهد، تا ۳۵ میلیون تومان دریافت میکند – حتی با در نظر گرفتن تورم چهار سال اخیر، عدد مناسبی است.
دهناد افزود: قبلاً دوستان ماشین داشتند اما راننده نداشتند، اما اکنون صف انتظاری از متقاضیان رانندگی در سازمان اتوبوسرانی وجود دارد، از بعد نرمافزاری، اتفاقات خوبی افتاده و اکنون پنج شش اپلیکیشن وجود دارد که مسافران میتوانند از وضعیت مطلع شوند.
وی یادآور شد: بر اساس مطالعات طرح جامع، حداقل ۵۰۰ اتوبوس نیاز داریم، اما با نیمی از این تعداد شبکه را پوشش میدهیم، تلاش داریم با شرکتهای داخلی، اتوبوس تأمین کنیم و هزار میلیارد تومان بودجه برای این منظور ردیف شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم تأکید کرد: در مطالعات طرح جامع، چهار خط حمل و نقل انبوه پیشبینی شده که دو خط ریلی و دو خط BRT بر ایجاد حلقه میانی تأکید شده است زیرا شبکه معابر ما شعاعی است و مرکز آن حرم مطهر حضرت معصومه (س) است و این حلقه میتواند زمان سفر را کوتاه کند و نیاز به سفرهای قطری را کاهش دهد و در مرحله طراحی این رینگ میانی هستیم.
دهناد درباره هوشمندسازی نیز گفت: در حوزه هوشمندسازی، نگاه خرید خدمت و ITS را در قراردادها اعمال کردیم و اثرات آن را دیدیم، مثلاً بلوار غدیر قم چند سال رتبه اول تصادفات فوتی و جرحی را داشت، اما پس از راهاندازی دوربینهای ثبت تخلف، ایمنی به طور محسوس افزایش یافت و تلاش کردیم شبکه معابر را تکمیل کنیم و نقش هر معبر را مشخص کنیم.
اولویتهای عمرانی و حمل و نقل قم با تمرکز بر ایمنی و پارکینگ
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، در ادامه تشریح اقدامات دوره ششم شورا، به برنامههای نگهداری زیرساختها، ایمنی معابر، و چالش پارکینگ در این شهر پرداخت و بر اهمیت رویکردهای کارشناسی در اولویتبندی پروژهها تأکید کرد.
دهناد اظهار داشت: یکی از اولویتهای ما توجه به نگهداری ابنیه فنی و پلها بود، این سازهها پس از مدتی نیاز به نگهداری دارند به طوری که قراردادهایی برای مدیریت نگهداری (PMS) و روسازی معابر تنظیم کردیم، طی چهار سال گذشته، اسکن کامل معابر را انجام دادیم تا روند خرابیها و اولویتبندی برای افزایش دوام زیرساختهای آسفالتی، بتنی، سنگفرشها و جداول مشخص شود.
وی با اشاره به اقدامات در حوزه ایمنی معابر افزود: در بحث ایمنی، بهویژه کاهش کشتهشدگان سوانح رانندگی، پروژههای مطالعاتی تعریف کردیم، یکی از این پروژهها، طرح ‘Route to School’ است که در شهرهای توسعهیافته دنیا برای ایمنسازی و آرامسازی مسیرهای منتهی به مدارس اجرا میشود، این مطالعه در قم نیز انجام شد؛ همچنین، در زمینه شیوههای فعال حمل و نقل و کاهش آلودگی، اقداماتی صورت گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم درباره بازخورد مردمی گفت: برای جلب رضایت مردم، سیستمی مشابه تاکسیهای اینترنتی در اتوبوسها پیادهسازی کردیم، لیبلهایی پشت صندلیهای اتوبوس نصب شده که مسافران میتوانند به اتوبوس و راننده امتیاز دهند، این سیستم مشخص میکند کدام راننده در چه زمانی فعالیت میکند و برای تشویق مردم به مشارکت، قرعهکشیها و مشوقهایی نیز تعریف شده است.
دهناد درباره چالش پارکینگ نیز توضیحاتی داد و بیان کرد: در سالهای گذشته، مبالغ زیادی بابت جرائم حذف و کسر پارکینگ از مالکان اخذ میشد، اما این مبالغ کمتر برای ساخت پارکینگ هزینه میشد، در حالی که طبق تبصرههای بودجه باید صرف این امر میشد.
وی ادامه داد: با تصویب قانون درآمدهای پایدار توسط مجلس، اخذ وجه نقد بابت کسر پارکینگ ممنوع شد، ما شیوهنامهای با عنوان ‘تأمین پارکینگ جایگزین’ تدوین کردیم که اگر مالکی به دلایلی، طبق طرح تفصیلی یا کمیسیون ماده صد، نتواند پارکینگ تأمین کند، باید مبلغی پرداخت کند که برای ساخت پارکینگهای عمومی استفاده شود.
دهناد تصریح کرد: مکانیابی پارکینگ بسیار حساس است، در ضلع شرقی حرم، پارکینگی با ظرفیت حدود دو هزار خودرو داشتیم؛ پیشنهادهایی برای افزایش ظرفیت به چهار تا شش هزار خودرو مطرح شد، اما با توجه به محدودیتهای شبکه معابر، تصمیم گرفتیم همان ظرفیت قبلی را با چیدمان بهتر حفظ کنیم، این پروژه در معاونت فنی و عمرانی در حال پیگیری است.
وی در پایان تأکید کرد: تلاش کردیم چارچوبی کارشناسی و فارغ از مسائل غیرفنی برای اولویتبندی پروژهها در بودجه شهرداری ایجاد کنیم. هدف ما رفع چالشها با استفاده از رویکردهای علمی و جلب رضایت شهروندان است.
انتهای پیام/