ابوالفضل قربانی در گفتوگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: این روزها معابر شهری شاهد حجم بالای تردد خودروها و در نتیجه شکلگیری ترافیکهای سنگین هستند؛ پدیدهای که ریشه آن را باید در بارگذاریهای بیش از ظرفیت شهری، هم در حوزه ساختوساز و هم در حوزه جمعیتی جستوجو کرد.
وی افزود: مطالعات جامعی که در حوزه ساختوساز و حملونقل نشان میدهد که هر منطقه از شهر ظرفیت مشخصی برای بارگذاری دارد، اما بیتوجهی به روند ساختوسازهای بیضابطه هم از سوی مدیریت شهری و هم از سوی مردم موجب نگرانی است که این خلافیسازیها در آینده نه چندان دور بیشتر شود؛ خلافسازیهایی که در کوتاه مدت شاید برای مختلف (فرد سازنده) سودی داشته باشد، اما در دراز مدت به ضرر همان فرد و شهر خواهد بود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: در گام نخست باید موضوع فرهنگسازی جدی گرفته شود، چرا که ظرفیت شهر محدود است و بارگذاری بیش از حد در نهایت به ضرر همه شهروندان تمام خواهد شد.
قربانی ادامه داد: مدیران و مسئولان باید بدانند ارجاع تخلفات ساختمانی به کمیسیون ماده ۱۰۰ به معنای تطهیر آنها نیست، در این فرایند تنها یک جریمه پرداخت میشود، اما اصل تخلف همچنان باقی میماند و عوارض و آسیبهایی که ایجاد کرده است از بین نمیرود.
وی تصریح کرد: در مطالعات جامع حملونقل، موضوع «عارضهسنجی ترافیک» بهطور ویژه مورد بررسی قرار میگیرد، چراکه هر اقدامی در شهر میتواند بار ترافیکی و مشکلات مضاعفی برای شبکه حملونقل ایجاد کند، با این حال در عمل توجه کافی به این مطالعات نمیشود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: بهطور حتم باید مجموعه نظام مهندسی و مدیریت شهری با دقت بیشتری به این مسائل ورود کنند، زیرا نادیده گرفتن آنها نهتنها مشکلات امروز را رفع نمیکند، بلکه در آینده هزینههای سنگینتری را به شهر و شهروندان تحمیل خواهد کرد.