به گزارش پردیسان آنلاین، مسعود طبیبی در بیست و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به لایحه اخذ مجوز خرید خدمات بهرهبرداری ناوگان اتوبوسرانی “اس آل ای” اظهار داشت: در حال حاضر ما پیامکهایی را دریافت میکنیم که گزارشی از عملکرد ناوگان اتوبوسرانی شهر است.
وی جابهجایی روزانه ۴۹ هزار مسافر را موردتوجه قرارداد و افزود: این میزان جابهجایی با ۱۰۷ اتوبوس در سطح شهر اتفاق افتاده است و بهطور متوسط هر دستگاه اتوبوس بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ مسافر را جابهجا میکند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم، هزینه جابهجایی هر مسافر را با توجه به تعداد مسافر و عمر هر دستگاه اتوبوس که ۱۲ سال بوده محاسبه کرد و گفت: درمجموع یک اتوبوس در طول ۱۲ سال بیش از یکمیلیون مسافر را جابهجا میکند که هزینه هر مسافر ۳ هزارتا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد شد.
وی ادامه داد: باوجود هزینه سفر ۳۵۰۰ تومانی هر مسافر ما تنها بین یک هزارتا یک هزار و ۵۰۰ تومان از مسافر دریافت میکنیم و درواقع عملکرد ناوگان موجود تقریباً یکسوم است و در شرایط عادی یک اتوبوس باید یک هزار مسافر را در روز جابهجا کند تا به عدد مطلوب دست پیدا کند.
طبیبی، تنها راه رسیدن به شرایط مناسب را ارائه خدمات مطلوب در سیستم حملونقلی خوب دانست و ابراز کرد: شهرداری طی سالهای گذشته با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته خیلی از سامانهها را نصبکرده اما بهرهبرداری لازم از آن نشده است.
وی به قرارداد جدید اشاره و اذعان کرد: ما در تلاش هستیم با استفاده از سامانههای جدید، خدمات مطلوبی را به شهروندان ارائه داده و اعتماد شهروندان را برای استفاده از حملونقل عمومی جلب کنیم و این استفاده مطلوب در صورت بهرهبرداری از پیمانکار محقق میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم، ساختار قرارداد جدید را تشریح کرد و افزود: در قرارداد جدید ریسک بهطرف پیمانکار و شرکت بهرهبردار بوده و میزان پرداخت به ارائه خدمات مطلوب بستگی زیادی داشته و عدد ۶۵ میلیارد تومان حداقل اعتبار خواهد بود.
وی افزایش تعداد ناوگان را نیز موردبررسی قرارداد و تصریح کرد: با افزایش تعداد ۴۸ دستگاه اتوبوس جدید باید نیروی انسانی تازه وارد سیستم شود و در خطوط اتوبوسرانی نیز در چند خط افزایش داریم اما در نیروهای بازرسی تعداد افراد محدودی اضافه میشوند.
طبیبی، عمر ناوگان اتوبوسرانی در شهر قم را نسبت به سایر شهرهای کشور مطلوب ارزیابی کرد و گفت: باید رضایت مردم را در تمیزی و آراستگی ناوگان اتوبوسرانی، برخورد رانندگان و رعایت سرفاصلههای خطوط سنجید، که آیا در همه این شاخصهها مردم رضایت داشته و ما شرایط خوبی داریم؟
وی سهم رضایتمندی شهروندان را یکی از شاخصهای تعیینشده در قرارداد جدید عنوان و بیان کرد: سامانه ” یو اس اس دی” برای ثبت میزان رضایتمندی شهروندان تعریفشده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم تأکید کرد: شرایط فعلی نه ازنظر شهروندان، نه ازنظر شهرداری و نه ازنظر رانندگان مطلوب نبوده و معیشت رانندگان با دریافتی ماهانه حدود ۵ میلیون تومان بسیار بهسختی افتاده که همان هم با تأخیر پرداخت میشود.
وی تغییرات نحوه پرداخت حقوق رانندگان در قرارداد جدید را نیز یادآور شد و افزود: در قرارداد جدید حقوق رانندگان باید در هفته اول هرماه بعد پرداخت شود و با تمهیدات لازم این ریسک برطرف خواهد شد.
طبیبی، سپس به موضوع نظارت و اجرای پایلوت طرح اشاره کرد و گفت: در صورت اجرای طرح بهصورت پایلوت بین رانندگان چنددستگی ایجادشده و این اتفاق آسیبهای زیادی دارد، در حال حاضر یکی از مشکلات در بین جامعه رانندگان دونرخی بودن حقوق رانندگان است.
وی این روش را در قرارداد جدید روشی نوین خواند و خاطرنشان کرد: بنده زمانی که در وزارت راه بودم در چندین پروژه مشابه این طرح را به کاربردم و نتیجه آن را دیدم اما در سازمان اتوبوسرانی شهری نخستین بار است اجرا میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: زمانی که پیمانکار در سود و زیان شریک باشد، تمام تلاش خود را برای سوددهی و کسب رضایت شهروندان کرده و در این قرارداد به شراکت در سود و زیان بین شهرداری و پیمانکار توجه شده است.
وی تأکید کرد: تلاش شده ریسک اجرای این طرح به حداقل رسیده و بتوانیم تحول بزرگی را در ناوگان اتوبوسرانی شهر ایجاد کنیم و البته در انتخاب پیمانکاران نیز دقت زیادی انجام میشود و جلساتی را با سازمانهای اتوبوسرانی موفق مانند مشهد و اصفهان داشتهایم.***/ن