اجرای ابرپروژه رینگ چهارم شهر اصفهان در محدوده منطقه ۱۵؛ پایانی بر انتظار ۶۰ ساله

منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان امروز به الگویی از مدیریت شهری متوازن و آینده‌نگر بدل شده است؛ مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح پروژه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های این منطقه پرداخته است.

به گزارش پردیسان آنلاین، منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان از جمله مناطق پرظرفیت این کلان‌شهر است که با نگاهی آینده‌نگرانه و رویکردی مبتنی بر توسعه پایدار، گام‌های مهمی در مسیر عمران و آبادانی برداشته است.

این منطقه که در حاشیه جنوب‌شرقی اصفهان قرار گرفته، به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم رشد شهری، از ترکیب متنوعی از بافت‌های مسکونی، تجاری، خدماتی و صنعتی برخوردار است و با ایجاد پیوند میان سکونتگاه‌های شهری و پهنه‌های توسعه‌ای جدید، نقش کلیدی در گسترش متوازن شهر ایفا می‌کند.

موقعیت جغرافیایی منطقه ۱۵، آن را به دروازه‌ای برای اتصال اصفهان به بعضی مسیرهای مهم ارتباطی و اقتصادی تبدیل کرده و همین امر، ظرفیت‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری و جذب جمعیت فراهم آورده است.

منطقه ۱۵ در سال‌های اخیر با اجرای پروژه‌های زیربنایی گسترده، تلاش کرده است تا زیرساخت‌های شهری را هم‌راستا با نیازهای جمعیتی و اقتصادی گسترش دهد و بهسازی و آسفالت معابر اصلی و فرعی، توسعه شبکه حمل‌ونقل شهری، احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه‌ها، و ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح از جمله اقدامات مهمی است که در این منطقه به منظور ارتقای کیفیت تردد و ایمنی شهروندان انجام شده است.

توسعه فضاهای سبز، بوستان‌های محلی و پارک‌های موضوعی موجب شده تا چهره شهری این منطقه طراوت و سرزندگی بیشتری پیدا کند و فضایی مناسب برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها فراهم آید.

از منظر فرهنگی و اجتماعی، منطقه ۱۵ با برگزاری برنامه‌های متنوع و ایجاد مراکز فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، زمینه حضور و مشارکت فعال شهروندان را فراهم کرده است و برپایی جشنواره‌های محلی، حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه، و توسعه خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی، این منطقه را به محلی پویا و زنده برای تعامل اجتماعی تبدیل کرده است و در کنار این، توجه ویژه به آموزش شهروندی، مدیریت پسماند و ترویج فرهنگ استفاده صحیح از منابع شهری، از جمله محورهای کاری مدیریت منطقه به شمار می‌آید.

منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان امروز به الگویی از مدیریت شهری متوازن و آینده‌نگر بدل شده است؛ جایی که نگاه به توسعه، با حفظ هویت محلی و توجه به نیازهای روزمره شهروندان در هم آمیخته است؛ این منطقه با برخورداری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌های روبه رشد و جمعیتی پویا، چشم‌اندازی روشن در مسیر توسعه پایدار اصفهان ترسیم کرده و گامی استوار در راستای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌پذیر شهر برداشته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار پردیسان آنلاین با هوشنگ نظری‌پور، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در راستای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای منطقه، ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود، تلاش‌های مدیریتی و پاسخ به نیاز شهروندان در سال جاری است.

اجرای ابرپروژه رینگ چهارم شهر اصفهان در محدوده منطقه ۱۵؛ پایانی بر انتظار ۶۰ ساله

پردیسان آنلاین: منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان چه ویژگی‌های جغرافیایی و تقسیم‌بندی محلاتی دارد که آن را به یکی از مناطق خاص و استراتژیک شهر تبدیل کرده است؟

نظری‌پور: منطقه ۱۵ شهر اصفهان که در سال ۱۳۹۲ با الحاق شهر خوراسگان به محدوده اصفهان شکل گرفت، وسعتی معادل ۶۹۰۰ هکتار دارد که از این میزان، حدود ۱۵۰۰ هکتار در محدوده مصوب شهر و مابقی در حریم شهر واقع شده است.

این منطقه در سال‌های اخیر شاهد اجرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی تاریخ شهرداری اصفهان بوده است؛ ابرپروژه «رینگ چهارم» به‌طول تقریبی ۷۸.۲ کیلومتر است که از کیلومتر صفر تا شش و هفت آن در محدوده منطقه ۱۵ قرار دارد.

پردیسان آنلاین: منطقه ۱۵ اصفهان چه سهمی در رینگ چهارم ترافیکی شهر که به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده است، دارد؟

نظری‌پور: عملیات آزادسازی این بخش از رینگ چهارم از مهر ۱۳۹۸ آغاز و در آبان ۱۴۰۳ به پایان رسید؛ در این فرایند حدود ۳۲ هکتار از اراضی مسیر آزادسازی شد که در میان آن‌ها ۲۲ هزار مترمربع بنا شامل واحدهای تجاری، دفاتر و کارگاه‌ها وجود داشت.

مجموع هزینه تأمین معوض برای تملک این املاک بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان بود که توسط شهرداری اصفهان به‌طور کامل پرداخت شد و این پروژه از معدود طرح‌های بزرگ شهری است که در آن، تمام مطالبات مردم به‌طور کامل تسویه شده و همکاری بالای ساکنان محلات خاتون‌آباد و دهنو نیز نقش بسزایی در پیشبرد سریع آن داشته است و تنها دو مورد از آزادسازی‌ها در این محدوده با حکم قضائی انجام شد

تاریخچه این مسیر به دهه ۴۰ بازمی‌گردد؛ جایی که کارخانه قند در سال ۱۳۴۶ احداث و به بهره‌برداری رسید و در آن زمان، جاده‌ای با عرض هفت تا هشت متر در محل وجود داشت.

در دهه ۶۰ زمانی که این محدوده زیر نظر بخشداری اصفهان اداره می‌شد، تصمیم به تعریف خیابانی ۲۵ متری گرفته شد و به اهالی اعلام شد که باید ۱۲.۵ متر از ملک خود عقب‌نشینی کنند تا مسیر احداث شود که با این حال، اجرای کامل این طرح دهه‌ها به تعویق افتاد و حدود ۵۰ تا ۶۰ سال در حد وعده باقی ماند.

در سال ۱۳۹۸ با آغاز عملیات اجرایی، بسیاری از اهالی به دلیل تجربه طولانی وعده‌های بی‌نتیجه، باور نداشتند که پروژه به سرانجام برسد؛ به‌گونه‌ای که برخی از قدیمی‌های محل اجرای طرح را شوخی می‌پنداشتند، اما امروز این بخش از رینگ چهارم با عرض ۷۶ متر، تندروهایی به عرض ۴۰ متر که به‌صورت زیرگذر طراحی شده و ۶ پل روی آن احداث شده است، همچنین کندروهایی به عرض حدود ۹ متر در اختیار اهالی محلات قرار گرفته است.

حدود ۷ کیلومتر از مسیر کل پروژه رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان در محدوده منطقه ۱۵ قرار گرفته است و این بخش از کیلومتر صفر، یعنی پل سردار سلیمانی، آغاز می‌شود.

در مجموع، عملیات آزادسازی در محدوده منطقه ۱۵ برای اجرای این پروژه، حدود ۳۲ هکتار را شامل شده است و پیش از این نیز پل سردار سلیمانی به‌عنوان بخشی از این مسیر به بهره‌برداری رسیده بود که آزادسازی آن حدود ۲۴ هکتار را در بر می‌گرفت و به این ترتیب، جمع کل آزادسازی‌های انجام‌شده در این محدوده به ۵۴ هکتار می‌رسد.

این مسیر از تقاطع شهید سلیمانی آغاز می‌شود؛ محوری که پیش‌تر با عنوان کمربندی شرق اصفهان شناخته می‌شد و هم‌اکنون به‌عنوان بخشی از حلقه چهارم حفاظتی شهر عمل می‌کند.

مسیر از جلوی شهر رؤیا عبور کرده، به سمت سپاهان‌شهر امتداد می‌یابد و از سمت شمال به محدوده منطقه ۱۴ و بزرگراه فرودگاه متصل می‌شود که این اتصال، نقش مهمی در کاهش حجم ترافیک ورودی به مرکز شهر، تسهیل جابه‌جایی بین مناطق مختلف و ارتقای ایمنی و سرعت دسترسی‌ها در شرق و شمال‌شرق اصفهان خواهد داشت.

این پروژه که می‌توان آن را بی‌سابقه‌ترین طرح عمرانی از نظر طول و عرض در تاریخ شهرداری اصفهان دانست، هم‌اکنون در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان به بهره‌برداری رسیده و حلقه‌ای مهم از توسعه شبکه معابر کلان‌شهر را تکمیل کرده است.

پردیسان آنلاین: به مهم‌ترین و شاخص‌ترین پروژه‌های منطقه ۱۵ در سال جاری اشاره کنید.

نظری‌پور: سال جاری، منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان شاهد اجرای چند پروژه مهم و اثرگذار در حوزه عمرانی و خدمات شهری بوده است که هر یک نقش قابل‌توجهی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه زیرساخت‌های منطقه ایفا می‌کنند.

یکی از این پروژه‌ها، ادامه خیابان «سردار باقری» است؛ مسیری که آزادسازی آن از سال ۱۳۹۱ متوقف شده بود و طی بیش از یک دهه پیشرفتی نداشت و با برنامه‌ریزی انجام‌شده، طی دو سال گذشته بودجه‌ای مشخص برای آغاز مجدد آزادسازی‌ها اختصاص یافت و سال جاری نیز با تخصیص اعتبار جدید، عملیات آزادسازی در این محور ادامه دارد.

این خیابان که از محله جی شیر عبور می‌کند، یکی از مسیرهای مهم ارتباطی منطقه محسوب می‌شود و تکمیل آن می‌تواند در بهبود ترافیک و تسهیل دسترسی اهالی نقش بسزایی داشته باشد.

دومین طرح شاخص، پروژه کمربندی شمالی و خیابان‌های متصل به آن است؛ در این بخش، هفت خیابان فرعی به کمربندی شمالی متصل می‌شوند که هر یک برای تکمیل شبکه معابر و بهبود دسترسی به محورهای اصلی منطقه اهمیت دارد.

پروژه مشارکتی «خورشید شهر» نیز از دیگر اقدامات قابل‌توجه منطقه ۱۵ است؛ این طرح چندین سال پیش آغاز شده و هم‌اکنون به مراحل پایانی خود رسیده است و مهم‌ترین خدمت این پروژه، ایجاد حدود ۴۰۰ واحد پارکینگ در پررفت‌وآمدترین خیابان منطقه، یعنی خیابان اباذر است.

با توجه به حجم بالای تردد و کمبود فضاهای پارک در این محدوده، بهره‌برداری از این پارکینگ می‌تواند بخشی از مشکلات ترافیکی و توقف خودروها را کاهش دهد.

پیش‌بینی می‌شود پروژه خورشید شهر تا دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد و طبق برنامه‌ریزی‌ها، این هدف تا پایان سال جاری محقق شود تا به‌عنوان یک خدمت ملموس، رضایت‌مندی شهروندان را افزایش دهد.

اجرای ابرپروژه رینگ چهارم شهر اصفهان در محدوده منطقه ۱۵؛ پایانی بر انتظار ۶۰ ساله

پردیسان آنلاین: در سطح محلات منطقه چه پروژه‌هایی در حال اجرا است؟

نظری‌پور: خیابان شهدای ستار یکی از خیابان‌های آنتنی متصل‌کننده به کمربندی شمالی است و این محور، تنها خیابان آنتنی منطقه است که عملیات آزادسازی آن به‌طور کامل انجام شده و هیچ مانع ملکی در طول مسیر باقی نمانده است و تنها مرحله باقی‌مانده، آزادسازی بخش مربوط به کمربندی شمالی است که به محض تحقق، این خیابان نیز به شبکه اصلی ترافیکی متصل خواهد شد.

همکاری شهروندان می‌تواند روند اتصال این خیابان را تسریع کند و مالکانی که املاکشان در مسیر اجرای پروژه قرار دارد، می‌توانند با مراجعه به شهرداری و انجام مذاکرات توافقی، روند آزادسازی را نهایی کنند.

شهرداری آمادگی کامل دارد تا در قالب توافقات قانونی، حقوق مالکان را پرداخت و مسیر را برای بهره‌برداری کامل باز کند که با این اقدام علاوه بر تکمیل خیابان شهدای ستار، مسیرهای متصل به آن و حتی خود کمربندی شمالی نیز آزادسازی و آماده استفاده خواهد شد.

سال گذشته عملیات زیرسازی و روکش آسفالت در خیابان‌های بسیج، مالک‌اشتر، سلمان، شریعتی و ادامه بلوار آب به‌طور کامل انجام شد و منطقه ۱۵ توانست بین مناطق شهر اصفهان، رتبه دوم را در زمینه اجرای پروژه‌های آسفالت کسب کند.

با توجه به اینکه بخش زیادی از محدوده منطقه بافتی قدیمی و فرسوده دارد، سال جاری نیز نهضت آسفالت در منطقه کلید خواهد خورد و امیدواریم در صورت بهبود شرایط اقتصادی، بتوانیم این برنامه را با سرعت بیشتری پیش ببریم و بخش قابل توجهی از معابر را بهسازی و روکش آسفالت کنیم.

پردیسان آنلاین: مهم‌ترین درخواست‌ها و مطالبات اهالی این منطقه از شهرداری چیست؟

نظری‌پور: روزهای دوشنبه به‌طور کامل در خدمت اهالی منطقه هستم و روزهای شنبه از ابتدای صبح تا حدود ساعت ۱۰:۳۰ جلسات دیدار مردمی برگزار می‌شود، البته در سایر روزها نیز دفتر من برای شهروندان باز است و دیدار با من یا همکاران مجموعه شهرداری کار دشواری نیست.

همواره تأکید کرده‌ام که درِ اتاق ما باید به‌روی همه مردم باز باشد و همکارانم نیز همین رویکرد را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا بتوانیم حتی اگر خدمت بزرگی هم نباشد، اما به سهم خود کاری هرچند کوچک برای مردم انجام دهیم.

تقاضاها بسیار متنوع است؛ از موضوع صدور پروانه‌های ساختمانی گرفته تا مسائل مربوط به آسفالت معابر و دیگر مشکلات شهری و ما در واقع با مردم زندگی می‌کنیم و همیشه تلاش کرده‌ایم در کنار شهروندان باشیم و دغدغه‌های آن‌ها را از نزدیک بشنویم و پیگیری کنیم.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=328089

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: