شهردار قم با اشاره به اینکه حذف خط دوم متروی قم در آخرین روزهای دولت سیزدهم برخلاف بخشنامه معاون اول وقت انجام شده است گفت: اجازه نمی‌دهیم خط دوم متروی قم حذف شود.

شهردار قم با اشاره به اینکه حذف خط دوم متروی قم در آخرین روزهای دولت سیزدهم برخلاف بخشنامه معاون اول وقت انجام شده است گفت: اجازه نمی‌دهیم خط دوم متروی قم حذف شود.

به گزارش پردیسان آنلاین، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شب گذشته یکشنبه _بیست‌ویکم مرداد_ در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران و اهالی رسانه استان قم که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد اظهار کرد: شهرداری قم برنامه اول را برای سال‌های ۹۵ تا سال ۹۹ تدوین و به پایان رساند، در ادامه برنامه دوم برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ تنظیم شد و برنامه سوم نیز در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه در برنامه اول تمرکز اصلی بر روی مسائل زیربنایی و زیرساختی مانند محورهای ترافیکی، شاخص‌های زیست محیطی، حمل و نقل عمومی و مسائلی این چنین بود، افزود: در برنامه دوم توجه بیشتر روی جنبه نرم افزاری و مسائل روی کار بود.

سرانه ۲۵ متری برای فضای سبز قم

شهردار قم خاطرنشان کرد: برای نمونه سرانه فضای سبز برای هر شهروند قمی باید به میانگین ۲۵ مترمربع برسد که البته هم اکنون ۲۱ متر مربع است. در بحث‌های ترافیکی شریان‌های اصلی شهر که استخوان بندی شهر است شامل ساخت ۳۵ تقاطع غیر همسطح می‌شود که تا کنون ۲۲ تقاطع ساخته شده و برای سال جاری ۱۰ تقاطع دیگر نیز طراحی و در دستور اقدام است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه شهرداری قم در زمینه منابع هم منابع انسانی و هم منابع مالی در شرایط خوبی به سر می‌برد، اضافه کرد: زمانی که سال ۹۵ کار این تیم در قم شروع شد تعدادی از معاونین از اصفهان به اینجا آمدند اما در حال حاضر قریب به اتفاق همکاران در شهرداری بومی خود استان قم هستند و حتی صادرات نیروی انسانی از قم به سایر مناطق کشور نیز وجود دارد.

تراز مالی شهرداری قم مثبت است

وی تصریح کرد: از جهت منابع مالی، شهرداری ۱,۸۰۰ میلیارد تومان میلیارد بدهی به بانک‌های شهر، ملی و تجارت دارد که مربوط به اوراق مشارکت می‌شود، اما در عین حال ۲ هزار میلیارد چک و همچنین ۶ هزار میلیارد سرمایه ملکی دارد. در کنار این ۶ هزار میلیارد از دولت و چند هزار میلیارد از اداره کل راه و شهرسازی طلب دارد که روی هم رفته از نظر ذخایر مالی و ملکی در شرایط خوبی است.

شهردار قم با تاکید بر اینکه شهرداری قم در زمینه انسجام در بالاترین سطح قرار دارد و نزدیک به ۲۰۰ مدیر منسجم در حال پیگیری امور هستند، گفت: اما در خصوص تأمین انسجام بیرونی رابطه و تعامل بسیار خوبی با نیروی انتظامی، فراجا، سپاه، حوزه علمیه، استانداری، دانشگاه‌ها و حتی دستگاه‌های قضائی وجود دارد و جلسات متوالی برگزار می‌شود.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: در برخی از موارد که مسائل سیاسی شهر موجب اختلافاتی در مدیریت شهری شده، تمام تلاش ما عدم رسوخ این دو قطبی به بدنه شهرداری برای پیشبرد امور بوده است.

وی ادامه داد: تفریغ بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۲ عدد ۱۰۹ درصد بود، یعنی طبق پیش بینی‌ها باید به ۹ هزار میلیارد می‌رسید اما در واقع ۱۱ هزار میلیارد شد، در سال ۱۴۰۳ نیز تاکنون این میزان تا ۱۵ هزار میلیارد بسته شده است.

چند خبر امیدبخش از مدیریت شهری قم

شهردار قم تصریح کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲ چند اتفاق بسیار خوبی در قم روی داد که از جمله آن می‌توان به پروژه فاز ۵ عمار یاسر است که یک پروژه با سابقه ۵۴ ساله است اشاره کرد. در کنار انجام این پروژه ۴۰۰ متر از تونل غدیر که متروکه بود نیز با دو مسیر دسترسی جدید تا چند ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد.

سقائیان نژاد با بیان اینکه در سال گذشته شهربازی ۷۲ تن پس از سال‌ها بازگشایی شد و قبرستان نو که یک پروژه با قدمت ۲۵ ساله است ادامه یافت، تاکید کرد: در این خصوص ۱۳۲ پلاک مغازه تملک شد و ادامه کار باید توسط اوقاف تعیین و تکلیف شود. همچنین در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ توجه به پروژه‌های مرکز شهر با استفاده از سایت ۴۸ هکتاری برای تعویض ملک و حل مشکلات مالکان مد نظر بوده است.

اجازه نمی‌دهیم خط B متروی قم حذف شود/ پرونده منوریل روی میز شورای عالی فنی کشور

شهرداری قم به هیچ عنوان اجازه حذف خط B مترو را نخواهد داد

وی ابراز داشت: در خصوص خط دو متروی قم باید گفت یک نامه‌ای توسط وزارت کشور نوشته شد که بلافاصله شهرداری قم به آن اعتراض کرد، چرا که در شورای عالی ترافیک کشور نمایندگان استانداری و شهرداری قم حضور نداشتند.

شهردار قم ادامه داد: در عین حال آن نامه وزارت کشور همزمان شد با بخشنامه معاون اول، جناب آقای مخبر که هیچ‌گونه تغییر و تحولی و مصوبه جدیدی نباید صورت بگیرد، بنابراین این نامه نیز نمی‌تواند اثر داشته باشد.

سقائیان نژاد تاکید کرد: مردم قم مطمئن باشند بلافاصله با استقرار وزیر کشور و هیئت دولت جدید این مساله دنبال می‌شود و قطعاً شهرداری قم نمی‌گذارد خط دو متروی قم به هیچ وجه حذف شود.
وی همچنین در خصوص طرح قبرستان نو اذعان داشت: تمام کارهایی که شهرداری باید در این خصوص انجام می‌داد انجام گرفته است. قرار است در شورای تأمین استان بحث‌هایی که در خصوص اوقاف وجود دارد مشخص شود تا بتوان طرح را پیش برد.

ادامه کار پروژه منوریل منوط به نظر شورای عالی فنی کشور 

شهردار قم با تاکید بر اینکه مطالعات کارشناسی باید تعیین کننده آینده خطوط ریلی و شهری قم باشند، ادامه کار پروژه منوریل را منوط به نظر کارشناسی شورای عالی فنی کشور دانست.

سقائیان نژاد اظهار داشت: در آخرین جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور شهید، درباره منوریل برگزار شد، من به عنوان شهردار قم با نظرات معاون اجرایی رئیس جمهور مخالفت کردم چرا که تصمیم‌ها درباره منوریل به مسیر درستی نرفته بود.

وی ادامه داد: در آن جلسه تاکید شد که پروژه‌ای که ده سال تعطیل است در عرض یک ماه به نتیجه نمی‌رسد، همچنین منطقی نیست که بودجه یک پروژه فعال را برداشته و به یک پروژه تعطیل شده اختصاص بدهند.

اجازه نمی‌دهیم خط B متروی قم حذف شود/ پرونده منوریل روی میز شورای عالی فنی کشور

منوریل باید ساماندهی شود

شهردار قم گفت: در آن جلسه مطرح شد که بنده با منوریل مخالف هستم؛ من تاکید کردم که مخالفت من ماهیتی نیست بلکه از نظر کارشناسی این نظر داده شده است، مخصوصاً اینکه ۳۰ هزار میلیارد دیگر باید به آن تزریق کرد. شهید رئیسی هم تاکید کردند که کار منوریل بدون مطالعه شروع شده است.

سقائیان نژاد افزود: تاکید جلسه بر این بود که منوریل حتماً باید ساماندهی شود، حال این ساماندهی با ۴.۷ کیلومتر، یا ۶.۸ کیلومتر و یا اینکه به سمت پردیسان و پرنیان و فرودگاه و … ادامه یابد یا خیر مهم این است که کار باید ساماندهی شود و باقی کار باید با نظر شورای عالی فنی کشور ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری منتظر نظر شورای عالی فنی کشور راجع منوریل است گفت: مشاوری که برای بررسی پروژه منوریل استخدام شده تاکید کرده است که دو خط ریلی همزمان نباید به پردیسان بروند چون هم از نظر مالی و هم ترافیکی به صرفه نیست. بنابراین باید آنچه از منوریل که تا کنون ساخته شده تعیین و تکلیف شود و در خصوص ادامه کار با توجه به نظر شورای عالی کشور تصمیمی گیری خواهد شد.

اجازه نمی‌دهیم خط B متروی قم حذف شود/ پرونده منوریل روی میز شورای عالی فنی کشور

در مسئله بازنشستگی تابع قانون هستم

شهردار قم در پاسخ به سوالی در خصوص بازنشستگی شهردار قم اظهار داشت: هنوز حکمی برای بازنشستگی من از دانشگاه صنعتی اصفهان که هیئت علمی آن هستم، صادر نشده است.

سقائیان نژاد تصریح کرد: طبق قانون اساتید برجسته می‌توانند ۳ سال پس از بازنشستگی همچنان مشغول به خدمت باشند و باید در طول این سه سال هرسال این حکم به امضای هیئت امنای دانشگاه برسد. این نامه سال اول، سال دوم و سال سوم تأیید شد و طبق قانون شهردار قم بر اساس قانون و تأیید دستگاه‌های نظارتی در حال فعالیت است.

وی با اشاره به حرف و حدیث‌هایی که راجع بازنشستگی شهردار مطرح می‌شود گفت: بنده به طور منظم در حال امضا کردن اسناد هستم و چند نهاد نظارتی همزمان فعالیت‌های شهرداری را بررسی می‌کنند؛ آیا ممکن است یک فرد بازنشسته در سیستم به فعالیت مشغول باشد و دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دیگر مراجع نظارتی و قضائی در این مسئله مداخله نکنند؟

شهردار قم با اشاره به واگذاری مسائل قضائی پروژه شهید کاظمی به دستگاه قضائی استان قم افزود: با این تصمیم امور مرتبط با این پروژه تسریع خواهد شد و امیدواریم به زودی با حل مشکلات حقوقی شاهد تعیین تکلیف آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی کنونی تعریض خیابان صفائیه ممکن نیست گفت: با این همه مسیرهای جایگزین مانند محور فاز ۵ عمار یاسر اجرایی شده و تونل امام موسی صدر نیز به عنوان یک مسیر موازی دیگر با این خیابان از آبان ماه وارد جریان ساخت خواهد شد.

اجازه نمی‌دهیم خط B متروی قم حذف شود/ پرونده منوریل روی میز شورای عالی فنی کشور