مراسم افتتاحیه بازی های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ برگزار شد وکاروان ورزشی کشورمان با نام فرزندان ایران رژه رفت.

به گزارش پردیسان آنلاین، مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس شب گذشته – چهارشنبه هفتم شهریور- با حضور امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، اندرو پارسونز رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک توماس باخ رئیس بین‌المللی کمیته المپیک و دیگر مسئولان مربوطه در حدفاصل خیابان شانزلیزه و میدان کنکورد پاریس رسماً آغاز شد.

در هفدهمین دوره از بازی‌های پارالمپیک ۴۴۰۰ ورزشکار از ۱۸۴ کشور جهان در ۲۲ رشته با هم به رقابت می‌پردازند. کاروان ورزش ایران با نام «فرزندان ایران» و شعار «ایمان، ایثار و افتخار» در این دوره بازی‌ها شرکت می‌کند.

شروع ماجراجویی «فرزندان ایران» در پارالمپیک پاریس

در تاریخ بازی‌های پارالمپیک این نخستین بار است که مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک خارج از فضای ورزشگاه و در مرکز شهر برگزار می‌شود. این امکان فراهم شده تا علاقه‌مندانی که موفق به تهیه بلیط نشدند نیز در نزدیکی میدان کنکورد، محل برگزاری مراسم افتتاحیه نظاره گر مراسم باشند.

شروع ماجراجویی «فرزندان ایران» در پارالمپیک پاریس

مراسم حمل مشعل از یک پیش از افتتاحیه آغاز شده و در طول مسیر حرکت مشعل پارالمپیک، چهره‌های سرشناسی آن را حمل کردند. در میان این نفرات شاخص‌ترین چهره جکی چان است. این بازیگر ۷۰ ساله هنگ‌کنگی محبوبیت زیادی در هنر هفتم دارد و به خاطر بدلکاری‌هایش مشهور شده است.

در مراسم افتتاحیه پس از اجرای موسیقی و مراسم آتش بازی، افراد ویلچر نشین وارد صحنه شدند و همراه با هنرمندان موسیقی، حلقه هنر و شادی را در اطراف میدان کنکورد آغاز کردند و اینگونه جلوه‌ای از همراهی هنر و هنرمندان با ورزشکاران معلول به نمایش گذاشته شد. در ادامه آکروجت های فرانسوی با خلق پرچم فرانسه توسط دودهای رنگی به اجرای نمایش پرداختند.

تونی استانگوت رئیس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، اولین سخنران مراسم افتتاحیه بود و نکاتی را درباره میزبانی این رویداد مطرح کرد. در ادامه اندرو پارسونز رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک، پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به همه ورزشکاران، از اهمیت بازی‌های پارالمپیک صحبت کرد. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، با انجام سخنرانی بسیار کوتاهی، آغاز رسمی این دوره از بازی‌های پارالمپیک را اعلام کرد.

شروع ماجراجویی «فرزندان ایران» در پارالمپیک پاریس

محمدرضا میرشفیعی ملی‌پوش جانباز پاراتیراندازی و هاجر صفرزاده دونده‌ی کم‌بینای ایران حمل پرچم ایران را در دهمین حضور پارالمپیکی کاروان فرزندان ایران در مراسم افتتاحیه بر عهده داشتند و پیشاپیش کاروان ایران رژه رفتند. هر دو پرچمدار ایران در این دوره از بازی‌ها، اولین پارالمپیک خود را تجربه می‌کنند.

در تمام زمان مراسم در بالای ساختمان‌های مشرف به محل برگزاری افتتاحیه پارالمپیک ۲۰۲۴ تک تیراندازهایی مستقر شده بودند از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

شروع ماجراجویی «فرزندان ایران» در پارالمپیک پاریس

کاروان ورزشی افغانستان اولین تیمی بود که به اجرای رژه پرداخت و فرانسه آخرین کشوری بود که در مراسم رژه حاضر شد. با رژه کاروان فرانسه، بخش رژه ورزشکاران در مراسم افتتاحیه به پایان رسید.

در جریان رژه کاروان ورزشی کشور فلسطین در مراسم افتتاحیه پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، تماشاگران اقدام به تشویق شدید ورزشکاران فلسطینی کردند.

یکی از مسؤولان یا ورزشکاران کاروان یمن با شمشیری کمر که نماد جنبش انصارالله این کشور است در رژه حضور پیدا کرد.

بعد از اتمام رژه ورزشکاران، مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک با پخش تصاویر و صحبت‌هایی از ورزشکاران معلول که حکایت از تاریخ زندگی ورزشی آنها داشت، وارد بخش جدیدی شد. بعضاً پخش صحبت‌های این ورزشکاران با تشویق و همراهی تماشاگران همراه می‌شد. بعد از اتمام فیلم مربوط به این بخش، افراد کت و شلوار مشکی پوش مجدداً وارد صحنه شدند. این در حالی بود که گروهی افراد ویلچرنشین در میان صحنه با اجرای یک خواننده در حال اجرایش نمایش بودند.

بعد از اجرای برنامه هنری که بیانگر توانایی افراد معلول بود، پرچم کمیته بین‌المللی پارالمپیک که برگزار کننده هر چهار سال یک بار بازی‌های پارالمپیک است، به موازات پرچم فرانسه در جنب میدان کنکورد به اهتزاز در آمد. بعد از اهتزاز پرچم کمیته بین‌المللی پارالمپیک که با تشویق ایستاده تماشاگران همراه بود، سوگندنامه ورزشکاران توسط دو نفر از ورزشکاران شرکت کننده در این دوره قرائت شد.

شروع ماجراجویی «فرزندان ایران» در پارالمپیک پاریس

بخش پایانی مراسم افتتاحیه به روشن شدن مشعل اختصاص داشت. مشعل بازی‌ها سه روز پیش پس از روشن شدن در خواستگاه بازی‌های پارالمپیک در انگلستان وارد فرانسه شد و از طریق دوازده مسیر به سمت پاریس آمد تا در نهایت به محل افتتاحیه رسید. در بخش پایانی مراسم‌افتتاحیه این مشعل توسط ورزشکاران معلول دست به دست شد و به بالن ویژه‌ای رسید، این بالن که در بازی‌های المپیک هم روشن شده بود برای بازی‌های پارالمپیک هم روشن شد.