پاریس، کلان‌شهر بزرگ فرانسه که این روزها میزبان بازی‌های المپیک است، به‌دلیل انبوه معماری‌های شگفت‌انگیز از تمام دوران و سبک‌های مختلف، همواره موردتوجه بازدیدکنندگان از سراسر دنیا قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، پاریس نخستین بار در سال ۱۹۰۰ میزبان بازی‌های المپیک بود و پس از آتن، دومین شهری بود که افتخار این میزبانی را داشت، همان سال نمایشگاه جهانی نیز در پاریس برگزار شد و این شهر نحوه بازسازی خود را در کمتر از ۳۰ سال به نمایش گذاشت.

تا به امروز، پاریس مرکز انواع نوآوری‌ها و توسعه‌های معماری بوده است که بر نحوه زندگی مردم، مواد و تکنیک‌های جدید تأثیر می‌گذارد و به‌طرز شگفت‌انگیزی سبک‌های مونومنتالیسم (monumentalism) و گرنجوور (grandeur) را با هنر نو در کنار هم قرار می‌دهد، همین پذیرا بودن پاریس در برابر هنر و معماری است که سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را جذب می‌کند.

این شهر بار دیگر خود را بازسازی کرده است تا برای علاقه‌مندانی که به پاریس می‌آیند، جاذبه‌های فرهنگی، تجاری و اداری جدیدی از گذرگاه لاساماریتین گرفته تا ساختمان بورس سابق ارائه دهد که در ادامه به معروف‌ترین این جاذبه‌ها اشاره می‌شود.

موزه ساختمان بورس

پروژه بزرگ بازسازی ساختمان بورس در ژوئن ۲۰۱۷ آغاز شد و پس از سه سال کار و یک دوره یک‌ساله برای عملیات فنی و چیدمان موزه در بهار ۲۰۲۱ افتتاح شد. این ساختمان شاهد چهار قرن مهارت معماری بوده است و نخستین بار به‌عنوان مکانی برای مذاکرات تجارت غلات و سایر کالاها استفاده می‌شد.

ساختمان موزه واقع در مرکز پاریس، نمادی از تاریخ شهر و معماری آن است و به کمک پروژه مرمت بی‌نظیرش، تمام زیبایی خود را حفظ کرده است و فضایی برای گفت‌وگوی معماری کهن و خلاقیت معاصر ارائه می‌دهد.

پاریس ۲۰۲۴؛ سال معماری‌های نوآورانه و نمادین

گذرگاه لاساماریتین

پروژه ساماریتن، بازسازی یک فروشگاه بزرگ چندمنظوره از اواخر قرن ۱۹ است که از خیابان ریوولی تا کوای دو لوور، مشرف بر رود سن امتداد داشته و از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است و در حال حاضر یک گذرگاه در محل این فروشگاه به نام گذرگاه لاساماریتین ایجاد شده است؛ یک گذر جدید شامل فعالیت‌های اجتماعی و تجاری که در ساختمان موجود جریان دارد.

این گذرگاه جدید یک رابط فیزیکی و تصویری بین نمای تاریخی ساختمان سوواژ مشرف به سن و نمای جدید خیابان ریوولی با شیشه‌های مواج است که برای تقویت بیشتر ادغام طراحی جدید در بافت شهری، شیشه‌ها محیط اطراف را منعکس و ترکیب ظریفی از معماری تاریخی و معاصر را در سطح آن ایجاد می‌کند.

پاریس ۲۰۲۴؛ سال معماری‌های نوآورانه و نمادین

کاخ توکیو

کاخ توکیو که در سال ۱۹۳۷ در پاریس افتتاح شد، چندین دهه از بی‌توجهی و تخریب رنج می‌برد و تا اواخر قرن بیستم به‌طور تقریبی بی‌استفاده مانده بود. طی یک پروژه بازسازی این مکان احیا شد و درهای آن در سال ۲۰۰۲ به روی عموم باز شد. معماران با استفاده از به‌کارگیری مواد خام در ساختار این ساختمان جان تازه‌ای در آن دمیدند، مساحت این ساختمان از هفت هزار به ۲۲ هزار متر مربع افزایش پیدا کرده است و برای حفظ هویت آن، بقایای گچ‌بری‌های ساختمان در زیرزمین نگهداری می‌شود.

پاریس ۲۰۲۴؛ سال معماری‌های نوآورانه و نمادین

ساختمان مرکزی گروه خبری لوموند

با تکمیل دفتر مرکزی جدید گروه لوموند در سال ۲۰۲۰، مجموعه‌ای از مشهورترین نشریات فرانسه ۱۶۰۰ کارمند خود را در یک ساختمان عظیم قوسی‌شکل در منطقه ۱۳ پاریس زیر یک سقف گرد هم آوردند. این ساختمان با میدان جدید و نمای بیرونی نیمه‌شفاف خود، ارتباط گروه با عموم مردم و رفت‌وآمدهای اطراف ساختمان را آسان می‌کند و محل استراحتی برای شهروندان و رهگذران ارائه می‌دهد.

پاریس ۲۰۲۴؛ سال معماری‌های نوآورانه و نمادین

تالار موسیقی و هنرهای نمایشی سن موزیکال

تالار سن موزیکال در جزیره‌ای میان رود سن ساخته شده است و همچون فانوس دریایی آن جزیره می‌درخشد. این تالار، موسیقی و رودخانه را که هر دو روح انسان را نوازش می‌کنند، به هم پیوند داده است و معماری برجسته آن به شکل تحسین‌برانگیزی آرزوی مالکان را برای ارائه مکانی رویایی و خوشایند برآورده کرده است.

این مرکز فرهنگی مکانی برای اجرای زنده نمایش‌ها، فعالیت‌های تفریحی و همچنین فضایی برای هنرمندان با استعداد فراهم کرده است تا با ارائه هنر خود به بیان احساسات و تبادل نظر با مردم بپردازند.

پاریس ۲۰۲۴؛ سال معماری‌های نوآورانه و نمادین

سالن اسکله پاریس

پروژه اسکله پاریس بازسازی یک انبار بتنی است که در سال ۱۹۰۷ ساخته شده بود و معماران تصمیم گرفتند آن را بر پایه طراحی جدید خود بازآفرینی کنند، طراحی این پروژه بر اساس ایجاد یک پوسته خارجی جدید روی سازه است که انبار و محیط اطراف آن را می‌پوشاند. بام ساختمان که با استفاده از عرشه‌های چوبی و پوشش چمنی ساخته شده است، نمای روبه‌رویی محل ورود و خروج به ساختمان است و امکان جابه‌جایی بین طبقات مختلف را فراهم می‌کند.

این مرکز ملاقات مکانی ایده‌آل برای میزبانی کنگره‌ها، نمایشگاه‌ها، نمایش‌های مد، همایش‌ها و جشن‌ها است که با ۸۵۰۰ متر مربع فضا، یکی از بزرگ‌ترین مراکز ملاقات پاریس شامل چهار سالن مجهز به آخرین فناوری را تشکیل می‌دهد.

پاریس ۲۰۲۴؛ سال معماری‌های نوآورانه و نمادین

سالن کنسرت فیلارمونی پاریس

فیلارمونی پاریس که در ژانویه ۲۰۱۵ افتتاح شد، یک سالن ۲۴۰۰ صندلی است که با طراحی منحصربه‌فردش از مجموعه دیگر سالن‌های کنسرت جدا شده است و فضایی صمیمی‌تر ایجاد می‌کند، چراکه فاصله بین رهبر ارکستر و دورترین تماشاگر فقط ۳۲ متر است. معمار این سالن و متخصصان آکوستیک سیستم نوآورانه‌ای از بالکن‌های کنسولی و ابرهای شناور را ایجاد کرده‌اند که پوشش، صمیمیت و وسعت را با هم ترکیب می‌کند.

پاریس ۲۰۲۴؛ سال معماری‌های نوآورانه و نمادین

نمایشگاه بنیاد پاته

هنر قرار دادن یک ساختمان در یک بلوک شهری تاریخی به‌معنای درگیر شدن در یک بحث و گفت‌وگوی فیزیکی با ساکنان آن محله است. بنیاد پاته سازمانی است که به حفظ میراث پاته و ترویج هنر سینماتوگرافی اختصاص دارد و مقر جدید آن، یک پروژه نوسازی گسترده برای بازیابی فضا است که با ساختار منحنی‌شکل خود گویی بر بافت قدیمی شهر شناور شده است.

ساختمان جدید بعضی از نمایشگاه‌های موقت و یک اتاق نمایش ۷۰ نفری و دفاتر بنیاد را در خود جای داده است و این بنای باارزش هنری که با مجسمه‌های آگوست رودن تزئین شده است، نه‌تنها یک نقطه عطف تاریخی است، بلکه یک ساختمان نمادین برای منطقه گوبلین به‌شمار می‌آید.

پاریس ۲۰۲۴؛ سال معماری‌های نوآورانه و نمادین

ساختمان بنیاد لویی‌ویتون

ساختمان بنیاد لویی‌ویتون در سال ۲۰۱۴ و در محل شهربازی قدیمی Jardin ساخته شد، سنت ساختمان‌های باغ شیشه‌ای قرن نوزدهمی، نقش این ساختمان را در حافظه فرهنگی ماندگار و میل به ایجاد یک موزه هنر معاصر را تداعی می‌کند.

این ساختمان در مجاورت یک باغ آبی، شامل مجموعه‌ای از بلوک‌های سفید معروف به کوه‌های یخ است که در پانل‌هایی از بتن تقویت‌شده با الیاف پوشیده شده و توسط دوازده بادبان شیشه‌ای عظیم با ستون‌های چوبی احاطه شده‌اند و تصاویری از آب، جنگل و باغ را منعکس می‌کند. این مکان به‌عنوان یک فضای اجتماعی پویا طراحی شده است و دارای یک رستوران، کتاب‌فروشی و یک فضای بزرگ و چندمنظوره است که می‌تواند برای برگزاری نمایشگاه‌ها یا رویدادهای هنری با گنجایش ۳۵۰ نفر استفاده شود.

پاریس ۲۰۲۴؛ سال معماری‌های نوآورانه و نمادین