به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، علی خاکی صدیق (معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری) با اعلام این خبر افزود: در آذرماه ۹۹ و در آستانه پایان یافتن نخستین نیمسال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که دومین نیمسال تحصیلی در شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها بود، بر آن شدیم تا با کمک کارگروه […]

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، علی خاکی صدیق (معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری) با اعلام این خبر افزود: در آذرماه ۹۹ و در آستانه پایان یافتن نخستین نیمسال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که دومین نیمسال تحصیلی در شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها بود، بر آن شدیم تا با کمک کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی همچون نیمسال تحصیلی گذشته و در ادامه ارزیابی‌های پیشین به بررسی میزان فراگیری و چگونگی اجرای آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بپردازیم.

وی ادامه داد: برای این منظور از معاونان آموزشی دانشگاه‌ها خواسته شد تا به‌شیوه برخط و با تکمیل کاربرگ‌های مرتبط، نسبت به ارائه اطلاعات این حوزه از مراکز آموزشی متبوع خود (به‌صورت خوداظهاری) اقدام کنند که ۲۲۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در مهلت تعیین شده اطلاعات مربوط به آموزش‌های الکترونیکی در مرکز آموزشی خود را روی وبگاه آموزش‌های الکترونیکی بارگذاری کردند.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از این تعداد ۷۸ دانشگاه در زمره دانشگاه‌های متمرکز دولتی بوده و مابقی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، علمی، کاربردی، فنی و حرفه‌ای و پیام نور اختصاص داشته است و تعداد کل دانشجویان مراکز آموزش عالی که در این گزارش‌دهی مشارکت داشته‌اند حدود یک میلیون نفر بوده‌است.

خاکی صدیق با اشاره به اینکه گزارش‌های دریافتی خارج از مهلت مقرر یا به‌شیوه‌هایی غیر از تکمیل کاربرگ‌های برخط در این گزارش آماری لحاظ نشده‌اند گفت: بر پایه این آمار بیش از ۹۸ درصد از کلاس‌های تئوری و بیش از ۷۷ درصد از کلاس‌های عملی در ۲۲۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی به‌شیوه الکترونیکی ارائه شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: بر پایه آمار دریافتی، در نیمسال جاری و در مجموع مراکز آموزش عالی ارایه‌دهنده گزارش، کلاس‌های برخط (با حضور همزمان استاد و دانشجو در کلاس) بیش از ۸۵ درصد از مجموع ساعات رسمی کلاس‌ها را شامل شده است و حدود ۷ درصد از دروس صرفاً به‌صورت برون‌خط (آفلاین) ارائه شده‌اند.

خاکی صدیق درباره میزان پوشش دانشجویان در آموزش‌های الکترونیکی گفت: بیش از ۹۷ درصد از مجموع دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ارایه‌دهنده گزارش توانسته‌اند از آموزش‌های الکترونیکی بهره‌مند شوند.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های انجام شده در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی برای آگاهی یافتن از کاستی‌ها و آسیب‌های احتمالی در مسیر ارائه بهینه آموزش‌های الکترونیکی گفت: در طول نیمسال تحصیلی جاری به طور متوسط برای سنجش وضعیت آموزش‌های الکترونیکی حدود ۵۸۰ نظرسنجی از دانشجویان انجام شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به برگزاری دوره‌های آموزشی برای افزایش آگاهی و مهارت استادان و دانشجویان در زمینه آموزش‌های الکترونیکی نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت به طور متوسط برای هریک از گروه‌های استادان، دانشجویان و کارشناسان، در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بیش از ۴ دوره آموزشی برای آشنایی و راهبری آموزش‌های الکترونیکی برگزار شده است.

در همین زمینه علی اکبر صفوی (رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) نیز گفت: خوشبختانه با تجربه‌ای که از نیمسال تحصیلی قبل آموخته شد و جلسات آموزشی و مشاوره‌ای که در همان زمان برگزار شد و نیز فرصتی که دانشگاه‌ها برای بهبود زیرساخت‌ها پیدا کردند، نیمسال اخیر موفقیت‌های بزرگی را رقم زد.

صفوی با اذعان به این نکته که همچنان نیازمند آموزش و تمرین بیشتر برای همه مدیران، استادان و دانشجویان هستیم افزود: درباره دروس عملی و برگزاری آزمون‌ها نیز ابزارها و بسترهای کامل‌تری توسط متخصصان و دانشگاه‌های مختلف در حال توسعه است که به تدریج در دسترس قرار خواهند گرفت.

وی همچنین از تدوین مقررات و دستورالعمل‌های تسهیل‌کننده در مسیر آموزش‌های الکترونیکی خبر داد.