مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اگر از هر طریقی واگن در اختیار قم قرار گیرد، مترو قم می‌تواند تا یک ماه آینده مسافرگیری داشته باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اگر از هر طریقی واگن در اختیار قم قرار گیرد، مترو قم می‌تواند تا یک ماه آینده مسافرگیری داشته باشد.

محمدرضا انگشت باف با اشاره به روند اجرای پروژه مترو قم، اظهار داشت: در سال ۹۶ موضوع فاز اول در شورای‌عالی فنی کشور مصوب شد و از همان زمان جلسات متعددی با مسئولان مربوطه دولتی در خصوص تأمین واگن‌های موردنیاز این پروژه برگزار گردید.

وی اظهار داشت: در همین راستا دولت یک قرارداد فعال با شرکت چینی تأمین کننده واگن‌های مترو داشت که به قم پیشنهاد دادند از محل افزایش ۲۵ درصدی این قرارداد، واگن‌های مترو قم نیز تامین شود و ما نیز از این پیشنهاد استقبال کردیم.

وی افزود: مجموعه قطار شهری قم بعدازاین پیشنهاد، بحث‌های فنی را با شرکت چینی شروع کرد و در نهایت با این شرکت در خصوص مسائل فنی به توافق رسیدیم. انگشت‌باف خاطرنشان کرد: با جدیت این موضوع را پیگیری کردیم و در سال ۹۷ مصوبه هیأت وزیران را اخذ و قرار شد دولت متولی تأمین واگن پروژه مترو قم شده و از محل قرارداد ۳۱۵ واگن، واگن‌های مترو قم نیز تأمین گردد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم در ادامه سخنان خود گفت: باتوجه‌به اینکه در مصوبه هیأت وزیران، محدودیت‌هایی را در نظر گرفته بودند،‌ در سال ۹۸ با اصلاح این مصوبه، محدودیت‌های موجود نیز برداشته شد.

وی ادامه داد: متأسفانه بعد از مصوبه هیأت وزیران، روند اداری و از سوی دیگر تغییراتی که در بدنه مدیریتی سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور رخ داد و همچنین مسائل ارزی که برای کشور پیش آمد و به دنبال آن تغییر دولت، عملاً قرارداد مترو قم تا آبان‌ماه ۱۴۰۱ بلاتکلیف باقی ماند.

انگشت باف افزود: در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ و با شروع کار دولت سیزدهم،‌ پیگیری‌هایی را انجام دادیم که به دنبال آن قرارداد مترو قم به‌صورت رسمی به شرکت چینی ابلاغ و قرار شد این شرکت ساخت واگن‌های قم را انجام دهد.

وی گفت: بر اساس قرارداد، شرکت چینی قبل از شروع کار باید قسط اول قرارداد که معادل ۱۰ درصد آن یعنی ۷ میلیون یورو است را دریافت کند و تا این پول را نگیرد، عملیات ساخت واگن را شروع نخواهد کرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم اضافه کرد: یکی از مجوزهای موردنیاز برای پرداخت این قسط، مجوز ماده ۶۲ بود که آبان‌ماه سال گذشته درخواست این مجوز را کرده بودیم و حدود ۱۰ ماه در دولت معطل ماند و به نتیجه نرسید.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته و در دولت جدید مجوز ماده ۶۲ را اخذ کردیم، گفت: بعد از اخذ مجوز ماده ۶۲، یک قرارداد سه‌جانبه‌ای با بانک مرکزی،‌ سازمان برنامه و وزارت کشور داشتیم که باید یک اصلاحیه به این قرارداد بزنیم تا دولت بتواند قسط اول را به شرکت چینی پرداخت کند.

انگشت باف ادامه داد: تعهد شرکت چینی این است که ظرف مدت ۶ تا ۸ ماه، واگن‌های مترو قم را بسازد و در اختیار قم قرار دهد.

وی تصریح کرد: یک راهکار کوتاه‌مدت هم ما پیشنهاد دادیم مبنی بر اینکه تا فرآیند ساخت واگن‌های مترو قم انجام شود، واگن‌های مشهد که مازاد بر نیاز است،‌ در اختیار قم قرار گیرد، اما متأسفانه با پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط وزارت کشور، هنوز به نتیجه نرسیده است.

انگشت‌باف اعلام کرد: تمام مسائل مربوط به ساخت،‌ برق و تجهیزات مترو قم که مربوط به مدیریت شهری بوده به‌صورت کامل انجام شده و اگر از هر طریقی واگن در اختیار قم قرار گیرد، ظرف یک‌ ماه آینده می‌توانیم مسافرگیری داشته باشیم.