مشاور رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با روند اجرای طرح دارویار توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش پردیسان آنلاین، محمد پیکان‌پور، از طراحان طرح دارویار در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سه هفته پیش یعنی ۲۳ تیر ۱۴۰۱ که طرح شروع شد تیم ۳۰ نفره‌ای از گروه‌های مختلف در وزارت بهداشت با هدف آسیب‌شناسی طرح متمرکز شدند که موضوعات و نحوه اجرا را پیگیری و از سویی همزمان با فعالیت کارگروه‌ها جلسات ستاد در وزارت بهداشت برگزار می‌شد که نقش هماهنگی داخل وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر را برعهده داشت.

وی افزود: در آنجا آخرین فعالیت‌ها پیگیری و تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص و ابلاغ و رصد می‌شود تا در جریان قرار گیریم که عملکردشان به چه شکلی پیش رفته است و آیا بر اساس آن، مدیریت پروژه پیش رفته یا خیر.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: البته دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی نیز در این رابطه وجود دارد که در این راستا تفاهم‌نامه ۴۲ بندی بین دستگاه‌های مختلف به امضا رسید که قرار بود در سطح دولت به عنوان دستورالعمل مصوب شود که بعد سازمان بازرسی و سایر نهادهای نظارتی و تیمی از طرف رئیس جمهور آن را به عنوان ناظر رصد کنند که آیا دستگاه‌ها طبق تکالیف پیش رفتند یا خیر و یکی از بندهای تفاهم‌نامه این بود که ۱۵ روز قبل از اجرای طرح ۴,۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت طرح به حساب سازمان‌های بیمه‌گر واریز شود که عملاً این موضوع با تأخیر ۲۰ روزه اتفاق افتاد و این تأخیر، نگرانی‌ها را تشدید کرد.

پیکان‌پور یادآور شد: قول داده شد تا ۱۵ تیر ۴ هزار میلیارد تومان واریز شود اما اوایل مرداد ۲ هزار میلیارد تومان دادند و ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هم به خزانه منتقل شد و هنوز به حساب بیمه‌ها واریز نشده است. از سویی واریزی به بیمه‌ها به تبع آن که واریزی توسط سازمان برنامه و بودجه به موقع به داروخانه‌ها صورت نگرفته چشمگیر نبوده است و همچنین سندهای کاغذی تسویه اما حجم قابل توجهی از سندهای الکترونیکی باقی مانده و سیگنال‌های نگران کننده‌ای در رابطه با این طرح می‌شنویم.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو افزود: رئیس جمهور در جلسه با بیماران SMA قول داد که به مدت ۶ ماه پوشش بیمه‌ای این بیماران برقرار شود و سپس اثربخشی آن ارزیابی شود که هزینه دارویی آن با ارز نیمایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود و از سویی هزینه‌های مربوط به درمان و توانبخشی آنها بالا است و تعداد قابل توجهی از این بیماران خدمات دریافت نمی‌کنند و ظاهراً قصد دارند از محل طرح دارویار این هزینه انجام شود، در حالی که قرار بود از منبع جداگانه‌ای تأمین شود. از سویی برای داروهای OTC نیز قرار بود از محل جداگانه‌ای تأمین شود اما مجدد در هزینه‌های طرح دیده شده، اگر قرار است منابع کرونا و بیماران SMA و OTC از محل طرح داده شود به طور قطع طرح با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکید کردیم که نباید به منابع طرح دارویار از ابتدا تا انتهای زنجیره دست درازی شود و باید کاری کرد که پول مستقیماً واریز شود. همچنین بحث پایدار شدن منابع طرح برای سنوات بعد و در بودجه سنواتی، موضوع مهمی است و در واقع پول جزو منابع طرح دیده شده اما تا پایان سال اگر دچار نوسان شد بیمه‌ها نگویند پول قطع شده و به مردم سرویس نمی‌دهیم و مردم مجبور شوند داروی آزاد بخرند.

پیکانپور افزود: مقدمات طرح و چارچوب‌های آن باید دیده شود، البته نقدینگی شرکت‌ها با سرعت کمی پیش می‌رود و نیاز است به این موضوع توجه شود. همچنین می‌طلبد کاهش مالیات ۹ درصد به یک درصد، پیگیری و تعیین تکلیف شود تا به تسهیل روند اجرای طرح و رفع کمبودها کمک کند. همچنین ضروری است مجلس در این موضوع ورود کند تا پارامتر و موارد گفته شده تبدیل به الزام شود.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌هایی که برای ترخیص کالاهایشان به گمرک مراجعه می‌کنند نه تنها از آنها مابه التفاوت اخذ می‌شود بلکه از آنها طلب دریافت مطالبات گذشته را هم می‌کنند که نیاز است برای این موضوع با تدبیر، راه حل یافت.

وی گفت: در طرح‌های ملی و کلان تلاش می‌شود نقطه‌ای که منافع ذی نفعان مختلف بهینه و حداکثر شود را هدف گذاری کنیم. مطمئناً این نقطه حالت ایده آل یک ذی نفع نیست و همه با ایده آل فاصله دارند و فشارها و سختی‌هایی برای بخش‌های مختلف خواهد داشت. اما نقطه بهینه میانی انتخاب می‌شود و انتظار می‌رود ذی نفعان مختلف با این نگاه و درک شرایط سایر ذی نفعان به اجرای بهینه طرح کمک کنند.