به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، افشین حبیبزاده در یکصد و نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری درباره تأسیسات و عوارض زیرسطحی در پایتخت اظهار داشت:حدود 17 نوع تأسیسات و عوارض زیرسطحی در تهران شناسایی شده که اکثر آنها فاقد نقشه و جانمایی مشخص هستند. وی با تأکید بر اینکه […]
به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، افشین حبیبزاده در یکصد و نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری درباره تأسیسات و عوارض زیرسطحی در پایتخت اظهار داشت:حدود 17 نوع تأسیسات و عوارض زیرسطحی در تهران شناسایی شده که اکثر آنها فاقد نقشه و جانمایی مشخص هستند. وی با تأکید بر اینکه شناسایی این تأسیسات در ایمنی معابر حائز اهمیت است گفت: همچنین این مسأله در مطالعات اولیه و طراحی پروژههای شهری امری مهم محسوب میشود. از طرفی تهران با فروریزشهای متعدد همراه بوده که در مناطق قدیمی بیشتر دردسرساز شده است. این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد:فروریزشها علاوه بر اینکه سبب آسیب جدی به زیرساختهای شهری میشود آرامش روانی و امنیت شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد لذا پایش و اسکن مستمر معابر شهری از این لحاظ حائز اهمیت است. حبیبزاده گفت: در همه کشورها نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته چرا که به دلیل ماهیت دینامیکی و شکلگیری مستمر حفرات انجام پایشهای دورهای از آنها ضروری است. وی تصریح کرد: شناسایی، نگاشت و نقشه برداری فضای زیرسطحی دارای پیچیدگیهای فناورانه و ماهیت چند رشتهای است. بنابر این رفع چالشهای آن مستلزم استمرار کارهای مطالعاتی خواهد بود. این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین اگر شهرداری بخواهد این موضوع را برونسپاری کند باید توانایی علمی و فنی کافی برای واگذاری ارزیابی و نظارت را داشته باشد همچنین شهرداری بتواند تست و آزمونهای لازم را در این زمینه حتی پس از واگذاری انجام دهد که در حال حاضر چنین توانمندی را شهرداری ندارد. وی گفت: در این زمینه حساسیتهای امنیتی و ملاحظات پدافندی وجود دارد که حکایت از توسعه فناوری شناسایی در داخل کشور است و استفاده از خدمات خارجی اصلا به صلاح نیست. بنابر این استفاده بهینه و مؤثر از این خدمات نیاز به آگاهی و اشراف به روز تواناییها و فناوریها دارد که شهرداری باید به سمت آن پیش رود. حبیبزاده عنوان کرد: باید در این حوزه استراتژیک شهرداری اهتمام ویژهای داشته باشد وعلاوه بر احیای گروه مطالعات زیرسطحی در ساختار مشاروه فنی و مهندسی نسبت به تفکیک آن و توانمندیها بیشتر از گذشته اقدام کند. وی گفت: از مرکز مطالعات و برنامهریزی شهرداری درخواست داریم طرح شیوهنامه جامع شناسایی معارضین زیرسطحی در طرحهای عمرانی را تکمیل کند و در صورت نیاز نسبت به تدوین شیوهنامه جامع پایش ایمنی معابر شهری اقدام شود. انتهای پیام/
Sunday, 24 November , 2024