کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و ناایمنی آن‌ها، منجر به افزایش نگران‌کننده‌ای در تصادفات جاده‌ای و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن شده است، گزارش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان ملی مراقبت از محیط زیست، به وضوح نشان می‌دهد که نبود توجه به استانداردهای ایمنی، یکی از عوامل اصلی این مشکلات است.

به گزارش پردیسان آنلاین، در سال‌های اخیر گزارش‌های مختلف از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان ملی مراقبت از محیط زیست، نشان‌دهنده افزایش نگران‌کننده تعداد تصادفات جاده‌ای و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن در ایران هستند، طبق آمار رسمی سال گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر ایرانی در تصادفات جاده‌ای کشته شدند، از عوامل اصلی این بحران کیفیت نامناسب خودروهای تولیدی داخلی است، این مشکل به‌دلیل پیگیری نکردن و اجرای نشدن کنترل‌های کافی توسط مسئولان، به مرور زمان شدت پیدا کرده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای در ایران به‌طور مداوم در حال افزایش است، در یکی از این گزارش‌ها آمده است، کیفیت نامناسب قطعات و سیستم‌های ایمنی خودروها از جمله ترمزها، بدنه خودرو و سیستم‌های کنترل، به‌عنوان عوامل کلیدی در بروز تصادفات جاده‌ای شناخته شده‌اند، همچنین بررسی‌های انجام شده توسط سازمان ملی مراقبت از محیط زیست نشان می‌دهد که بسیاری از خودروهای ایرانی از استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارند و این مسئله موجب شده است تعداد تصادفات جاده‌ای به‌طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند.

در گزارشی از این سازمان آمده است، توجه نداشتن به استانداردهای ایمنی و کیفیت در تولید خودروها، یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تصادفات جاده‌ای و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن است، این وضعیت بحرانی نیازمند توجه جدی و فوری مسئولان است، اگرچه گزارش‌های متعددی در این زمینه منتشر شده است، اما به نظر می‌رسد که هنوز اقداماتی مؤثر و کارآمد برای بهبود کیفیت خودروها و کاهش تصادفات جاده‌ای صورت نگرفته است، امید است که با ارائه راهکارهای مناسب و پیگیری جدی مسئولان، بتوان به بهبود شرایط فعلی و کاهش تعداد تصادفات و مرگ‌ومیرهای جاده‌ای در کشور کمک کرد.

چرا خودروهای ایرانی تبدیل به فاجعه‌ جاده‌ای شده‌اند؟

نبود مرکز تست ایمنی-تصادف مجهز و حرفه‌ای در کشور

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: خودرو ترکیبی از چند بخش مهم است که با کنار هم قرار گرفتن شاسی، بدنه، بخش قوای محرکه، سیستم تعلیق و الکترونیک به‌صورت مکمل یکدیگر عمل می‌کند، به همین دلیل نقص یا ضعیف عمل کردن هر کدام از این بخش‌ها روی عملکرد سایر بخش‌ها تأثیر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد.

وی اضافه کرد: در کشور تعدادی استاندارد اجباری برای خودروها وجود دارد که در سال ۹۵ از استاندار پنجاه‌وپنج‌گانه به استاندارد هشتادوپنج‌گانه ارتقا پیدا کرده است، البته اوایل سال ۱۴۰۰ از سوی سازمان‌های مربوط ۹ استاندارد از مجموع هشتادوپنج‌گانه تعلیق شد که علت تعلیق را مشکلات تحریمی برای تأمین قطعات عنوان کردند.

کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو ادامه داد: مسئولان ناجا اعلام کرده‌اند که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد فوتی‌های تصادفات به علت ایمن نبودن خودروها در کشور است، به غیر از دو بُعد تأثیرگذاری تحریم‌ها در تأمین نشدن مواد و قطعات مورد نیاز برای ارتقای ایمنی خودروهای داخلی و بعد فرهنگی که به رعایت نکردن قوانین بازمی‌گردد، مورد بسیار حائز اهمیت دیگر که باید به آن اشاره کرد نداشتن مرکز تست ایمنی-تصادف مجهز و حرفه‌ای است، تاکنون اینگونه بوده است که خودروسازان بعضی محصولاتشان را برای بررسی کیفی و ایمنی، به مراکزی در اروپا از جمله به مرکز تست خودرو IDIADA در اسپانیا ارسال می‌کردند. گفته می‌شود به‌تازگی «ری‌را» ساخته ایران‌خودرو نیز در همین پروسه قرار گرفته است.

چرا خودروهای ایرانی تبدیل به فاجعه‌ جاده‌ای شده‌اند؟

انحصار بازار خودرو و تأثیر آن بر کیفیت و ایمنی

فرزانه عنوان کرد: تا زمانی‌که بازار خودرو انحصاری باشد و به واردات به صورت سلیقه‌ای و مقطعی نگاه شود در عمل دولت‌ها دست به تصدی‌گری در صنعت می‌زنند و با سختی همچنان به سمت خصوصی‌سازی می‌روند، در چنین شرایطی خودروساز داخلی وقتی هنوز برای یک ثبت‌نام ۱۲۰ هزار دستگاهی بیش از سه میلیون نفر را در صف انتظار می‌بیند، نیاز جدی به افزایش کیفیت و ارتقای فاکتورهای ایمنی حس نمی‌کند و همچنان روی روال گذشته پیش می‌رود.

وی اظهار کرد: توسعه در بستر صنعت خودرو و افزایش کیفیت، در رقابت و در بازار آزاد شکل می‌گیرد؛ امری که در کشور به واسطه اقتصاد سیاسی همچنان اتفاق نیفتاده است.

به گزارش پردیسان آنلاین، کیفیت پایین خودروهای داخلی، به‌ویژه در شرایط کنونی ایران به عوامل متعددی از جمله نقص در قطعات، تأثیر تحریم‌ها و رعایت نشدن استانداردهای ایمنی بازمی‌گردد. به‌رغم ارتقای استانداردهای اجباری از استاندار پنجاه‌وپنج‌گانه به استاندارد هشتادوپنج‌گانه، مشکلات مربوط به تأمین قطعات به‌دلیل تحریم‌ها و نبود مرکز تست ایمنی-تصادف مجهز و حرفه‌ای، تأثیرات منفی خود را بر جا گذاشته است، همچنین انحصار بازار خودرو و دخالت دولت‌ها در صنعت، منجر به نبود نیاز جدی به افزایش کیفیت و ایمنی خودروها شده است.

آمار منتشرشده از سوی مسئولان نشان می‌دهد که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد فوتی‌های تصادفات به علت ایمن نبودن خودروهای داخلی است، این آمار و شرایط بحرانی، نیازمند توجه جدی و فوری مسئولان است تا با پیگیری و اقدامات مؤثر بتوان به بهبود کیفیت خودروها و کاهش تصادفات جاده‌ای کمک کرد، در نهایت توسعه در بستر صنعت خودرو و افزایش کیفیت تنها در یک بازار رقابتی و آزاد قابل تحقق است.