سرمربی تیم ملی بزرگسالان هندبال ایران گفت: بازیکنان رده سنی جوانان در زمانی که هیچ‌کس به آن‌ها اعتقادی نداشت با من شروع به تمرین کردند و پس از خودباوری اکنون شگفتی‌آفرین شدند؛ به‌طور قطع آن‌ها نسل طلایی هندبال ایران خواهند بود.

مجید رحیمی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین درباره عملکرد تیم ملی هندبال جوانان کشورمان اظهار کرد: بابت صعود ملی‌پوشان کشورمان به عنوان سرگروه به آن‌ها تبریک می‌گویم و چیزی جز این از آن‌ها انتظار نمی‌رفت. تیم ملی جوانان عملکرد خوبی را در مرحله گروهی از خود به نمایش گذاشت و دو بازی سخت را انجام داد. نمی‌توانیم تیم چین را حریف آسانی لقب دهیم، چرا که همه تیم‌ها در حال کار کردند هستند، در رده بزرگسالان نیز چین حریف قدرتمندی برای ما بود، تیم جوانان چین بسیار خوب مقابل ملی‌پوشان ما ظاهر شد و گاهی فشار زیادی را به بازیکنان ما وارد آورد، اما در نهایت بازیکنان ما خود را پیدا کردند و توانستند پیروز میدان باشند.

وی افزود: در جدال با کویت به دلیل رقابت برای سرگروهی، هر دو تیم جنگنده مقابل یکدیگر ظاهر شدند و عملکرد تیم ملی کشورمان در نیمه دوم با اینکه دقایقی توسط تیم ملی کویت تحت فشار بود، عالی بود و بازیکنان ما بسیار خوب توانستند فاتح این دیدار باشند.

این نسل؛ نسل طلایی هندبال خواهند بود

سرمربی تیم ملی هندبال بزرگسالان کشورمان بیان کرد: تیم ملی کشورمان آنالیز کامل و خوبی از تیم ملی کویت داشت و به همین دلیل بازی حساسیت بالایی داشت و پایاپای پیش رفت. همه به این تیم اعتماد و اعتقاد داریم و همیشه معتقد بودم که این نسل، نسل طلایی هندبال ایران خواهد شد. بازیکنان باید همه تلاش خود را انجام دهند تا در پایان بازی ثمره آن را ببینند. بسیار روی این رده کار کردم و آن‌ها در مسابقات جهانی توانستند شگفتی‌آفرین باشند و اکنون هم روند پیشرفتشان، ادامه‌دار بوده است؛ آن‌ها طی هشت‌ماه تلاش و تمرین امروز به این درک بالا رسیده‌اند که کلید موفقیت فقط در ذهن و دستان خودشان است.

وی تصریح کرد: از دو سال گذشته که من تمریناتم را با این تیم آغاز کردم، شش‌ماه بود که این بازیکنان رها شده بودند و کسی به جز علیرضا پاکدل به این تیم اعتقاد نداشت. در نخستین قدم بازیکنان را به کمک روان‌شناس ورزشی از نظر روانی آماده کردیم تا به مرز خودباوری برسند، آن‌ها با خودباوری و کار علمی توانستند به این مرحله راه پیدا کنند، من نیز بسیار به این رده اعتقاد دارم و امیدوارم به فینال مسابقات آسیا راه پیدا کنیم و در نهایت قهرمان آسیا شویم. انتظار قهرمانی از بازیکنانمان داریم و این انتظار دور از دسترس نیست.

«تیم ملی جوانان» نسل طلایی هندبال ایران

رحیمی‌زاده عنوان کرد: بازیکنانی که از دو سال قبل که با من کار می‌کردند، به جز یکی تا دو نفر که آن‌ها هم به عنوان بازیکنان ذخیره بودند، هیچ‌کدام در لیگ‌برتر بازی نمی‌کردند، اما اکنون همه آن‌ها در لیگ‌برتر بزرگسالان هندبال در باشگاه‌های خود فعال هستند و این جای تعجب دارد؛ در هیچ سالی از لیگ‌برتر تاکنون این تعداد حضور کامل بازیکنان را در لیگ‌برتر بزرگسالان نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: این تیم با حمایت فدراسیون می‌تواند در المپیک آینده حاضر باشد، تفکر افرادی که مُنکر این موضوع می‌شوند مهم نیست، این تیم می‌تواند و من به آن‌ها اعتماد و اعتقاد دارم و بارها این موضوع را در جلسات با حضور خود بازیکنان و ارکان فدراسیون مطرح کرده‌ام.

تأثیر بالای آنالیز در روند یک تیم

سرمربی تیم ملی هندبال بزرگسالان کشورمان تشریح کرد: همه تیم‌ها فرازونشیب دارند و برحسب شرایط مسابقه ممکن است در بعضی زمان‌های مسابقه را خوب بازی نکنند. تأثیر آنالیز را می‌توان در مسابقات گذشته و مسابقات فعلی ملی‌پوشان مقایسه کرد، چرا که ما در مسابقات آسیایی و جهانی در همین رده آنالیزور نداشتیم، اما در این دوره و در رقابت آن‌ها با تیم ملی کویت شاهد آنالیز زنده از بازی بودیم که آن‌ها را در تایم‌اوت‌ها و در زمان‌های استراحت در اختیار بازیکنان قرار می‌دادیم، ما باید به این مرحله می‌رسیدیم. اجبار تیم‌ها برای داشتن آنالیزور بسیار اقدام مفیدی بود که از طرف فدراسیون به باشگاه‌ها ابلاغ شد. اینکه بازیکن بتواند در هر لحظه از روند مسابقه عملکرد قابل قبولی داشته باشد و از حرکات دفاعی و حمله‌ای تیم مقابل و خودی آگاه باشد، بسیار در روند مثبت و اجرای عملکردش تأثیرگذار است.

وی عنوان کرد: از دست دادن توپ و موقعیت‌ها را نمی‌توان نقطه‌ضعف نامید، چرا که جزئی از مسابقه است، این موضوع در مسابقات جهانی و المپیک هم در مورد تیم‌های بزرگ جهان بارها دیده شده است و در نهایت به عملکرد بازیکنان و فشار مسابقه بازمی‌گردد. امیدوارم در ادامه راه نیز بازیکنان و تیم کم‌اشتباه ادامه دهند و با سرگروهی در مرحله دوم در گروه خود به جمع چهار تیم برتر این رقابت‌ها راه پیدا کنند و در نهایت در فینال شاهد، قهرمانی آن‌ها باشیم.

«تیم ملی جوانان» نسل طلایی هندبال ایران

سرمربی تیم ملی هندبال بزرگسالان کشورمان خاطرنشان کرد: برخی کارشناسان و گزارشگران، به تیم فشار بی‌مورد می‌آورند و می‌گویند چند توپ را از حریف پیش بودند، اما نتوانستند آن را حفظ کنند و در مورد تعویض‌ها در موقعیت‌های مختلف نظر می‌دهند؛ ما از شرایط بازیکن در آن لحظه اطلاعی نداریم. استفاده کردن بازیکنان و دروازه‌بانان در موقعیت‌های مختلف بسته به نظر مربی و کمک‌های وی است؛ اینکه روز قبل تمرین خوب یا روحیه خوبی داشته است، آسیبی‌دیدگی دارد و کدام بازیکن برای کدام مسابقه کارایی بهتری می‌تواند داشته باشد، همه و همه در انجام یک مسابقه بسیار مهم است. به‌طور مثال انتخاب بازیکنان برای انجام یکی از مسابقه‌های گروهی که سرعت حرف اول را در آن می‌زند و چیدمان بازیکنان فقط به‌عهده مربی و کادر تیم است، متفاوت است. زیرا فقط کادر تیم از اهداف و روند روحی و تمرینی تیم اطلاع کاملی دارند و همه باید به نظر آن‌ها احترام بگذارند حتی اگر تعویض‌ها راه‌گشا نباشد. بدون شک آبروی حرفه‌ای و شخصی یک مربی موضوعی است که باید در اولویت قرار بگیرد.

فرصت برای انتقاد بسیار است

وی افزود: پس از مسابقات زمان برای این اما و اگرها و بحث‌های کارشناسی زیاد است، هنگام برگزاری مسابقات فقط اتحاد و اعتقاد به کار تیمی اولویت دارد. با بحث‌های بیهوده و بی‌مورد فقط حاشیه تیم را بیشتر و تیم و بازیکنان را دچار دوگانگی و بحران می‌کنیم.

سرمربی تیم ملی هندبال بزرگسالان بیان کرد: در بعضی لحظات تیم حریف فشار می‌آورد و گاهی عکس آن اتفاق می‌افتد، مسابقه بالا و پایین دارد و ملی‌پوشان ما تنها با رسیدن به مرز پختگی می‌توانند بازی‌ها را بهتر مدیریت کنند که این موضوع مهم فقط و فقط با برگزاری اردوها، بازی‌های تدارکاتی و دوستانه و مُمارست بازیکنان در گذر زمان امکان‌پذیر و قابل برطرف شدن است. به‌طور قطع آن زمان بازیکنان به مرز بالندگی و حرفه‌ای بودن می‌رسند و ما شاهد بهترین عملکرد آن‌ها خواهیم بود.

به گزارش پردیسان آنلاین، تیم ملی هندبال جوانان ایران در هجدهمین دوره از مسابقات قهرمانی آسیا در اردن پس از استراحت در روز نخست مسابقات در مرحله گروهی به ترتیب به مصاف چین و کویت رفتند که با غلبه بر هر دو تیم در دو دیدار سخت به مرحله یک‌چهارم نهایی راه پیدا کردند.

امیرعباس زارعی، ماهان دولت‌خواه، رضا کثیری، امیرحسین مسعودنیا، عباس باج، روح‌الله عادل‌خانی‌پور، حسین حیدریان، صابر حیدری، هادی خواجه‌سلیمی، علی حیدریان، امیرحسین کرمی، امیرمحمد پورقاسمی، امیر رشیدآبادی، حامد شمس، سیدمهرشاد دانشی، احمدرضا آرام، علی امیریوسفی، مهران اکبری، امید عنایتی‌جو و ابوالفضل مجیدی‌نژاد ۲۰ بازیکن تیم ملی هندبال کشورمان در این مسابقات هستند.

ملی‌پوشان کشورمان برای نخستین‌بار با شریف مؤمن حجازی، سرمربی مصری خود پا به مسابقات گذاشتند.

در نهایت ملی‌پوشان هندبال جوانان کشورمان که به عنوان صدرنشین گروه B، راهی گروه دوم مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات قهرمانی آسیا شده بودند، با تیم‌های عمان، عربستان و ژاپن هم‌گروه شدند.