به گزارش پردیسان آنلاین؛ استان قم امروز مقصدی برای گردشگران مذهبی است گردشگرانی که از استانهای مختلف و حتی کشورهای همسایه و جهان تشیع با هدف زیارت و سیاحت سالانه به ویژه در مناسبت های مذهبی به شهر قم سفر می کنند.
شهر قم امروز نگین گردشگری مذهبی کشور است که در بین کشورهای همسایه از جمله عراق،سوریه ،لبنان و پاکستان و حتی کشورهای اروپایی به برکت وجود بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیه و مسجد مقدس جمکران و از سویی جاذبه های تاریخی و طبیعی شناخته شده و نام آشنایی است اما متاسفانه زیرساخت های مناسب برای میزبانی شایسته از گردشگران خود ندارد.
اما از یک ظرفیت دیگر در این شهر غافل نباشیم قم به واسطه وجود مراکز مهم درمانی از جمله مرکز ناباروری و هم چنین مراکز تخصصی و بیمارستان های مطلوب هدف گردشگری سلامت یا همان توریسم درمانی است گردشگرانی که علاوه بر اشتیاق به زیارت و سیاحت در قم به مراکز درمانی و پزشکی قم اعتماد دارند و برای درمان به قم سفر می کنند اما متاسفانه با وجود ظرفیت های مطلوب درمانی در شهری مانند قم زیرساختی برای استفاده مطلوب از این گردشگران که موجب ورود ارز و درامد پایدار برای استان و حتی کشور هستند وجود ندارد.
از کمبود مراکز اقامتی و زیرساخت های مطلوب تفریحی و برنامه ریزی مطلوب برای بهره گیری از صنعت گردشگری اگر بگذریم برای بهره گیری درست از صنعت گردشگری شهر قم نیاز به زیرساخت مهم دیگری نیز دارد آن هم «تاکسی های گردشگری» و در نمای کلی «حمل و نقل عمومی ویژه گردشگری» که در قم حلقه مفقوده است این تاکسی ها در زمینه ارائه خدمات به گردشگران سلامت نمود بیشتری پیدا می کنند امروز قم در زمینه جذب گردشگر سلامت و یا مذهبی چالشی ندارد اما چالش اصلی پای لنگ حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی هایی است که در ماندگاری گردشگر تاثیر گذار باشند.
حملونقل همیشه اهمیت داشته و اکنون در قرن بیست و یکم، حال که پس از تولید انبوه کالا نوبت به تولید انبوه خدمات رسیده، بیش از هر زمان دیگری اهمیت خود را نشان میدهد. گردشگری یکی از صنایع مدعی برای تصاحب سهم عظیم بازارهای جهانی در سالیان آینده است، اما برای آنکه بتواند به این هدف دست یابد، نیاز به بهبود زیرساختهای مختلف حملونقل دارد .
طبق تفاهم نامه ایی که با کشور عراق بسته ایم رواید بین دو کشور برداشته شده و گردشگران دو کشور می توانند از ظرفیت های گردشگری و سیاحتی فی مابین استفاده کنند با گذشت ۲۰ ماه و اندی از بحران کرونا این روزها استان قم و کشور بهترین شرایط برای میزبانی از گردشگران خارجی به ویژه کشورهای همسایه دارد با گشتی در خیابانهای اطراف حرم می توان فهمید گردشگری قم این روزها نفس دوباره کشیده و آماده پذیرایی از مهمانان خود دارد اما آیا توانسته ایم از این ظرفیت برای درآمد زایی و تولید ارز و اشتغال استفاده کنیم؟
2 سال قم در حسرت ورود حتی یک گردشگری ایرانی بود اما این روزها جنب و جوشی که در قم می بینیم ما را به یاد خاطرات قبل از بحران کرونا خواهد انداخت حال باید از مدیران شهری و دست اندرکاران حمل و نقل عمومی و میراث فرهنگی پرسید از این فرصت استفاده شده است؟ طبعا خیر چرا که وقتی گردشگر به شهری وارد می شود یعنی پول و درآمد و خلق اشتغال ولی در شهر قم این شاخص ها می لنگد چرا که وقتی گردشگر وارد قم می شود بهره آن تنها در جیب سودجویان و دلالان باشد چرا چون برخی هستند که تعریف درستی از گردشگری نداشته و بدون آموزش باعث می شوند سودآوری کنند و خاطره بدی را در ذهن گردشگر از شهر قم و مردم قم ایجاد کنند.
برای بررسی وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی های شهر قم مصاحبه های میدانی را با چندین گردشگر خارجی و ایرانی و خود شهروندان قمی انجام تا این وضعیت را به گوش مدیران شهری برسانیم.
تاکسی هایی که جز سودآوری تعریفی از گردشگری ندارند
احمد تمیمی که به همراه خانواده ۴ نفره خود از طریق هوایی از کشور عراق وارد قم شده است در گفت وگو با پردیسان نوین می گوید: من با هدف زیارت و ارادت به کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیه به شهر قم سفر کرده ام قبلا یک بار توفیق زیارت داشتم این بار خانواده ام هم همراهی کرده اند هم چنین شنیده ام در این شهر پزشکان مجرب خوبی وجود دارد من و همسرم نیاز به جراحی چشم داریم و به ما اطلاع دادند مرکز جواد الائمه علیه السلام از مراکز تخصصی این شهر است.
این گردشگر ۴۵ ساله عراقی که استادیار دانشگاه است می افراید: دیروز برای این که به این مرکز بروم یک تاکسی به طور دربستی گرفتم اما راننده آدرس این مرکز را اطلاع نداشت و بعد از چرخی طولانی مرکز تخصصی را پیدا کردیم و نرخ کرایه ایی که از ما گرفت بسیار بالا بود وقتی گلایه کردم گفت شما گردشگر خارجی هستید و باید کرایه بیشتر از این هم باشد.
یک شهروند قمی درارتباط با برخی تاکسی ها و نرخ نامتعادل کرایه بیان می کند: نمی دانم چرا نظارتی برنرخ کرایه ها نمی شود مگر نرخ نامه وجود ندارد از سه راه بازار به سمت صفائیه و یا بلوار امین برخی ۳ هزار و ۵۰۰ می گیرند و برخی هم ۳ هزار و یا برخی که دیگر قانون را هم دور می زنند تا ۴ هزار تومان هم دریافت می کنند وقتی هم اعتراض کنیم شروع به گلایه کرده از قیمت تجهیزات خودرو و غیره شکوه می کنند.
به گفته آمنه بیطرفان ؛ برخی هم تنها به صورت دربست مسافر جابه جا می کنند و یک مسافت حتی کوتاهی را کم تر از ۲۰ هزار تومان قبول نمی کنند قبول داریم تورم بر رانندگان تاکسی ها فشار وارد می کند ولی انصاف و نظارت هم مطلوب است قم یک شهر زائر پذیری است خود شما مشاهده کردید چگونه به خاطر مسافر برخی تاکسی ها دعوا و به هم ناسزا می گویند آیا این رفتارها برای شهری مانند قم که زائر پذیر است مناسب است؟
ارز گردشگران سلامت قم در جیب دلالان
یک گردشگر عراقی که برای درمان به قم آمده می گوید: برای درمان دخترم که نیاز به جراحی دارد به شهر قم آمدم این ظرفیت برای من وجود داشت که به هند و یا ترکیه بروم ولی من به پزشکان کشور همسایه ام ایران و شهر کریمه بیشتر اعتماد دارم چرا برخی تاکسی ها با ما که فارسی نمی دانیم و مهمان شما هستیم رفتار خوبی ندارند.
از رضا کاظمی که از نجف به قم آمده درباره این که از چه رفتاری ناراحت شده می پرسم وی می افزاید: در کنار آرمایشگاه دانش برای تاکسی ایستاده بودم یک راننده من را سوار کرد در حالی که آدرس یک متخصص را می خواستم در ابتدا گفت راهنماییت می کنم و در ازای مبلغی تفاهم کردیم اما بعد از مسافتی مرا پیاده و مبلغی هنگفتی گرفت در حالی که نه این مکان را می شناختم و نه زبان فارسی هم بلد بودم.
وی در ادامه می افزاید: برخی هم که راهنمای ما می شوند درست ما را راهنمایی نمی کنند باید در این میان افرادی باشند که آموزش دیده باشند من خیلی تعریف مراکز درمانی قم را شنیده ام شاید با این اندک مشکلات برخی دیگر علاقه نداشته باشند برای درمان به قم بیاند ما دو کشور همسایه هستیم گردشگری می تواند فرهنگ دو کشور را به هم نزدیک و برای هر دو کشور درآمد زا باشد.
چند شهروند قمی هم از نبود آراستگی ظاهری؛ اخلاق مناسب و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی برخی رانندگان گلایه وخواستار رسیدگی شدند آنها معتقد بودند ظاهر آراسته و تمیزی خودرو می تواند ذهنیت خوبی برای زائران وگردشگران داشته باشد باید برای گردشگران حمل و نقل ویژه و خاص وجود داشته باشد نامطلوب است گردشگر از همان تاکسی فرسوده استفاده کند.
نوسازی تاکسی های قم نیاز به اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی دارد
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم با اشاره به نوسازی تاکسی های قم می گوید: در تلاشیم بتوانیم از منابع داخلی استان و شهرداری پولی نزد بانکها مسدود کرده و نوسازی را شروع کنیم که این اقدام نیز به مبلغ بالایی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز داشته که امیدواریم با رقم کمتری این اقدام شروع شود.
علی نیک می افزاید: اوایل دهه ۹۰ شهر قم جزو نوسازترین ناوگان تاکسیرانی کشور بود و در آن زمان همه تاکسیها با ۵ سال مدل ساخت در شهر تردد میکردند در سالهای گذشته به علت عدمحمایت دولتی و نبود تسهیلات لازم، نتوانستیم اقدامات نوسازی و تبدیل تاکسیهای فرسوده را انجام داده و مجبور شدیم توقف نوسازی را داشته باشیم، افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تاکسیهای قم نیاز به نوسازی و تبدیل داشته که علیرغم مکاتبات زیادی که با تهران داشتیم متأسفانه هنوز اتفاقی در این زمینه انجامنشده است.
به گفته این مسئول؛ سن فرسودگی تاکسی ۱۲ سال است در سال جاری ۷۲ فقره وام برای نوسازی تعلق گرفت که تا قبل از مدل ۸۴ سهمیه تمام شد که پیگیر هستیم در ماههای آینده سهمیه دیگری اختصاص یابد؛ در سالهای گذشته به علت عدمحمایت دولتی و نبود تسهیلات لازم، نتوانستیم اقدامات نوسازی و تبدیل تاکسیهای فرسوده را انجام داده و مجبور شدیم توقف نوسازی را داشته باشیم.
وی می افزاید: افزایش قیمت خودرو یکی از دلایل عدمحمایتها است متأسفانه افزایش چند برابری قیمت خودرو سبب شده که رانندگان و مجموعه تاکسیرانی توان نوسازی بدون حمایتها را نداشته باشند.
حال که از وضعیت و حال و روز روند نوسازی تاکسی های سطح شهر قم مطلع شدیم شهری که دومین شهر مذهبی کشور را یدک می کشد و می توانست با بهره گیری درست از ورود گردشگران خود درآمدزایی بیشتری داشته باشد تا از همین منبع درآمد بتواند در زمینه نوسازی تاکسی های خود اقدام کند.
شهرداری به سمت راه اندازی تاکسی های گردشگری قدم برمی دارد
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین درارتباط با نبود تاکسی گردشگری در قم می گوید: با اجرای تاکسی مارکت، تاکسی گردشگری و طب تاکسی در قم به دنبال افزایش درآمد و نوسازی ناوگان تاکسیرانی هستیم ؛ شهرداری قم بر اساس برنامهای میخواهد تسهیلات لازم را در اختیار تاکسیداران قرار داده و امیدواریم با راهاندازی سیستم حمل و نقل نوین به درآمدزایی آنها کمک کنیم.
مسعود طیبی می افزاید: امروز ناوگان تاکسیرانی ما از فرسودهترین ناوگان تاکسیرانی در کشور بوده و بیش از ۳ هزار تاکسی فرسوده در شهر تردد میکند که باعث شده درآمد این قشر از جامعه کم و عملکرد آنها سنتی باشد که باید در کمترین زمان بهروزرسانی شود.
وی در تعریف تاکسی گردشگری عنوان می کند: با فراهم ساختن نمادهایی در جاذبه های تاریخی و اماکن مهمی که هدف گردشگری هستند و حتی در مراکز اقامتی تاکسی های گردشگری راه اندازی و رانندگان این تاکسی ها بعد با همکاری امور تاکسی رانی و میراث فرهنگی بعد از آموزش هایی که داده می شود می توانند برای گردشگران و زائران ارائه خدمت کنند.
به گفته طیبی؛ آنها جدای از خدمت در زمینه ایاب و ذهاب و تردد گردشگران می توانند با آموزش ،گردشگران را راهنمایی کنند و از طریق نرم افزار آنها را با اطمینان به مقصد مورد نیاز هدایت کنند تعریف تاکسی مارکت، طب تاکسی و تاکسی گردشگری سه لاینی است که شهرداری در حال انجام اقدامات ابتدایی آن بوده و تا ایام نوروز تاکسی گردشگری و تاکسی مارکت راهاندازی میشود.
طب تاکسی در خدمت سالمندان قمی و گردشگران سلامت
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به راه اندازی طب تاکسی می گوید: با توجه به این که قم مانند سایر استانهای کشور به سمت سالمندی می رود و در هرخانه ایی می توان یک یا دو سالمند یافت که نیاز به کنترل و مراقیت های پزشکی دارند می توان برای ارائه خدمات ایاب و ذهاب این سالمندان برای رفتن به مراکز تخصصی و پزشکی مورد نیاز یک سری تاکسی های ویژه به نام تاکسی طب تعریف کرد این نوع تاکسی ها می توانند حتی برای مادران باردار هم خدمات ارائه دهند.
طیبی می افزاید: با آموزش رانندگان این نوع تاکسی ها جدای از درآمد زایی برای خود رانندگان نوعی حمل و نقل نوین در قم راه اندای کرد که جدای از ایاب و ذهاب به مراکز درمانی حتی در بین راه رانندگان با آموزش و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تغذیه مناسب و خدمات ویژه ایی در حین سفر برای گروههای هدف خود اختصاص دهند.
این مسئول در ادامه در پاسخ به این سئوال که برخی رانندگان در زمینه خدمت به گردشگران سلامت مطلوب ورود نکرده اند و گلایه هایی وجود دارد عنوان می کند: برای گردشگران سلامت هم می توان از تاکسی طب استفاده کرد آنها آموزش زبان دیده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همه مراکز درمانی و مطب های تخصصی پزشکانی که برای گردشگران سلامت خدمت ارائه می دهند را معرفی تا برای گردشگران سلامت خدمت مطلوبی ارائه دهند.
طیبی می افزاید: این نوع تاکسی ها به محض فراهم شدن زیرساخت آن وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شوند فعلا در حال رایزنی با امور تاکسی رانی و میراث فرهنگی هستیم تا در شناسایی رانندگانی که برای این خدمات مطلوب هستند وارد عمل شویم.؛ در حال شناسایی رانندگانی هستیم که کمترین تخلفات رانندگی را داشته تا بتوانیم در سرویس طب تاکسی علاوه بر ایجاد سیستم حملونقلی مطمئن همراه خوبی برای بیمار تعریف کنیم.
این مسئول در پایان در پاسخ به گلایه شهروندان از ناآراستگی رانندگان قمی بیان می کند: با توجه به شرایط کرونا و تأثیر آن بر کاهش استفاده از ناوگان حملونقل عمومی شهر از یکسو و تأثیر تمیزی و آراسته بودن وسایل و رانندگان فعال در عرصه حملونقل عمومی، برنامهریزی مدونی را برای افزایش سطح آراستگی ناوگان و همچنین شاغلین این بخش بهویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی انجام شود.
- نویسنده : هیفا پردل
Friday, 22 November , 2024