پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان از جمله طرح‌های مهم و اساسی بود که در دولت شهید رئیسی آغاز شد و عملیات اجرایی آن نیز در حال حاضر با سرعت در حال انجام است؛ پروژه‌ای که باید در دولت چهاردهم با جدیت دنبال شود و به بهره‌برداری برسد.

به گزارش پردیسان آنلاین، عملیات اجرایی مرحله نخست پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان مهر ۱۴۰۱ آغاز شد و در دولت سیزدهم در ۲۴ نقطه در حال تکمیل است، همچنین عملیات اجرایی مرحله دوم این پروژه، هفتم مهر ۱۴۰۲ با حضور رئیس‌جمهور شهید آغاز شد.

در این راستا ۷۰ میلیون متر مکعب در مرحله نخست و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در مرحله دوم از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده می‌شود؛ مسئولان تاکید دارند که اجرای این پروژه تنها با هدف تأمین آب برای صنایع موجود در استان است و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب‌بر در دستور کار نیست.

انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان یکی از سریع‌ترین پروژه‌های در دست اجرای کشور است که با حمایت صنایع بزرگ در مدار پیشرفت قرار دارد و به گفته سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان حمایت مجموعه‌های صنعتی بزرگ استان از جمله پالایشگاه، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و اتاق بازرگانی شرایط خوبی را از نظر پشتیبانی برای این طرح رقم زده است، همچنین شرکت آب صفه، پیمانکار طرح انتقال آب از دریای عمان بوده و با استفاده از ظرفیت پیمانکاران قوی خود توانسته است در بخش‌های مختلف این پروژه را تقسیم کار کند و با همکاری پیمانکاران مختلف به پیش برد.

در واقع تمام واحدهای صنعتی استان پس از اجرای این طرح، موظف هستند تأمین آب خود را از مسیر این پروژه انجام دهند و همه واحدهای صنعتی استان باید غیر از شبکه فعلی، تدبیر دیگری نیز برای تأمین آب داشته باشند، از این‌رو بعضی از مجموعه‌های سهام‌دار همچون هلدینگ پترو پالایش اصفهان، فولاد مبارکه و ذوب‌آهن علاقه‌مند به برنامه‌ریزی برای اجرای تأمین آب خود هستند که از این طرح‌ها صنایع دیگر استان نیز بهره‌مند خواهند شد.

فراز و فرودهای انتقال آب از دریای عمان به قلب ایران

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: این روزها شرایط آب و هوایی این کلان‌شهر، شهروندان آن را آزرده کرده و اگرچه گرما در اغلب نقاط کشور امری طبیعی است، اما شرایط محیطی شهر و گردوغباری که آن را درگیر کرده، امری دیگر است.

وی با اشاره به خشکی دائمی زاینده‌رود و مشکلاتی که برای اصفهان به همراه داشته است، می‌افزاید: مدیران شهری در ادوار گذشته تلاش‌های فراوانی برای رفع این مشکل داشتند و البته کمتر نتیجه‌ای حاصل کردند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در دولت‌های گذشته اگرچه همه برای برون‌رفت از این گرفتاری تلاش‌هایی انجام دادند، اما تنها روی کاغذ و به صورت مصوبه ماند و به‌رغم اشتیاق برای حل این مسئله، مشکلات همچنان برطرف نشده است.

نادرالاصلی ادامه می‌دهد: چند راه‌حل برای این مسئله و جاری‌شدن زاینده‌رود از جمله احداث تونل سوم کوهرنگ، ساخت سد بر دهانه آن و پمپاژ آب روی میز وجود داشته است.

وی می‌گوید: این مسیر اگرچه مورد تأکید وزارت نیرو است و بر اجرایی شدن آن همواره تأکید می‌شود، همچنین در همین زمان نیز کارگاه آن فعال است، اما طی دوران مختلف با موانعی مواجه شده که نتیجه آن کُندی در پیشرفت کار است، اما تعطیل نیست و پمپاژ آب تا حدودی برقرار است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: تونل بهشت‌آباد موضوعی است که بیش از ۲۰ سال در تمام دولت‌ها بر اجرا شدن آن تصریح شده و اقدامات مؤثر به‌ویژه در زمینه مطالعات تخصصی، فنی، زیست‌محیطی و گردشگری انجام گرفته است.

مطالبه‌گران دلسوخته‌ای که فقط مطالبه برای آن‌ها مهم است، از آغاز هر اقدامی برای پروژه مهم ملی، استانی و منطقه‌ای انتقال آب ابا دارند

نادرالاصلی با اشاره به اینکه این موضوع از ناحیه بسیاری از متولیان، مسئولان، دغدغه‌مندان، متخصصان و مطالبه‌گران اصفهانی در تهران و اصفهان مورد پیگرد حقیقی، حقوقی و قضائی قرار می‌گیرد، بیان می‌کند: این پروژه با توجه به برخی کنش‌های مطالبه‌گرانه در خارج از استان و بیشتر در استان همجوار غربی همواره با چالش‌های اجرایی روبه‌رو بوده، از این‌رو تاکنون اقدامات عملیاتی مؤثری در این زمینه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این طرح و اجرای آن می‌توانست برای منطقه امکانات توسعه‌ای اقتصادی، گردشگری و کشاورزی فراوانی را برای اهالی محل به‌ویژه جاری‌شدن زاینده‌رود به ارمغان آورد، می‌گوید: مطالبه‌گران دلسوخته‌ای که فقط مطالبه برای آن‌ها مهم است، از آغاز هر اقدامی برای این پروژه مهم ملی، استانی و منطقه‌ای ابا دارند و مانع هستند، از این‌رو کار اجرا در این مسیر مسدود است، کارگران از بیکارند و مردم محل از مواهب اجرای آن از توسعه‌یافتگی محروم هستند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سومین راه‌حل برای جاری‌شدن آب به صورت دائمی در زاینده‌رود ادامه می‌دهد: رسیدن آب از مسیر دریا به فلات مرکزی کشور و از جمله اصفهان برای کوتاه کردن دست‌اندازی‌های صنعت بر آبِ گوارای زاینده‌رود و حذف برداشت‌های فراوان از سفره‌های زیرزمینی، طرحی است که در دولت دوازدهم به‌شدت مورد اقبال قرار گرفت تا جایی که مسئولان مرتبط وقت، برون‌رفت اصفهان از مشکل کم‌آبی را موقوف بر همین مسیر دانستند.

نادرالاصلی می‌گوید: مسئولان ذی‌ربط برای تحقق این مهم به شرکت تأمین آب صفه بهای بیشتری دادند و آن را متولی اجرای طرح کردند، همچنین واحدهای صنعتی بزرگ استان همچون فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پالایشگاه اصفهان، اتاق بازرگانی و شهرداری نیز سهام‌داران خُرد و کلان این پروژه شدند و سرانجام عملیات اجرایی پروژه آغاز شد.

وی با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی این پروژه به دولت دوازدهم وصال نداد، خاطرنشان می‌کند: مدیریت استانی در دولت سیزدهم به طور ویژه و با جدیت بیشتری به این پروژه در کنار راه‌های دیگر پرداخت و با اتکا بر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در گذشته، اواسط سال ۱۴۰۱ اجرای پروژه با به‌کارگیری ده‌ها پیمانکار زبده و بیش از ۱۲۰۰ جوشکار، صدها مهندس و کارگر و ماشین‌آلات فراوان و دستگاه‌های حفار، در مسیر ۵۳۰ کیلومتری اصفهان به سیرجان آغاز شد و اجرای طرح به‌سوی دریا از کیلومتر ۷۰۰ هم گذشت، همچنین این مسیر تا رسیدن به آب‌های مطمئن دریا از منطقه سیریک دریای عمان با قاطعیت تمام در حال انجام است.

فراز و فرودهای انتقال آب از دریای عمان به قلب ایران

مدیریت استان در دولت سیزدهم عزم خود را بر جایگزینی منابع جدید آبی جزم کرد

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: امروز این پروژه با تلاشی جهادی و اعتماد به سرمایه و توان اجرایی و تکنولوژیک متخصصان داخلی دنبال می‌شود و امیدواریم با رفع بعضی موانع اداری و اجراییِ فلات مرکزی به آب‌های آزادِ دریا برای بهره‌گیری همه‌جانبه از جمله صنعت و در مراحل بعدی صنایع کشاورزی، گلخانه‌ای و سایر صنایع خُرد دسترسی قابل قبول و مطمئنی داشته باشد.

نادرالاصلی با اشاره به دسترسی به آب‌های مطمئن و درون‌استانی جنوب استان به عنوان راهی دیگر برای رفع بحران کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود در اصفهان بیان می‌کند: امروز شهرهای جنوبی استان بیشتر از مشکل کمبود آب به‌ویژه آب شُربِ باکیفیت، گله‌مند و به‌دنبال یافتن مسیرهایی برای رفع مشکل خود هستند، بنابراین تمام ارکان استان برای این مشکل درصدد چاره‌جویی است.

وی تصریح می‌کند: امروز اگر چه باید قانون دسترسی به آب و بهره‌برداری قانونمند از آب‌های زیرزمینی در مصارف گوناگون به‌صورت نهادینه در جای‌جای کشور عملیاتی و اجرا شود، اما همه مستحضرند که آب زاینده‌رود و حقابه‌بران از اصول شرعی بوده که مدت‌ها است در ابهام و غفلت افتاده و با بهانه‌هایی از جمله کاهش نزولات جوی، ایجاد و تعریف مصارف جدید و افزایش جمعیت‌های حاشیه‌ای، این حق، تودیع نشده و انبوهی از کشاورزان را در شرق و غرب اصفهان دچار چالش‌های جدی در زندگی و درآمد کرده است، بنابراین مدیریت استان در دولت سیزدهم عزم خود را بر جایگزینی منابع جدید آبی جزم کرد و به مطالعات انجام شده در حوزه جنوب استان واقف شد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: این دولت برای اجرا شدن طرح‌ها تلاش بی‌وقفه‌ای را با حمایت رئیس‌جمهور شهید و البته با تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در دیدارها و مراسم گوناگون برای رفع مشکل آب اصفهان آغاز و به دستاوردهای بسیار خوبی دست پیدا کرد.

ورود آب مطمئن دریا از مسیر عمان چالش بی‌آبی صنعت در اصفهان را برای ده‌ها سال مرتفع خواهد کرد

نادرالاصلی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه به‌رغم برخی نظرات متفاوت آغاز شده و این راه به نیمه رسیده است، خاطرنشان می‌کند: اگرچه اجرای طرح از ناحیه شخص وزیر نیرو مورد پیگیری بوده و دائم مورد رصد است، اما اجرای آن استانی و البته تأمین منابع مالی آن نیز با مولدسازی بعضی سرمایه‌ها در شهر، به اصفهان واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه دوم آب شرب اصفهان مسئله دیگر و البته بسیار مهم، فوق استراتژیک و حیاتی برای حلقه ۶ میلیون نفری استان، توابع و همسایگان آن است، تاکید می‌کند: طی چند روز اخیر زمزمه‌هایی از گوشه و کنار و از طرف برخی چهره‌های آشنا و دوست به گوش می‌رسد که انتقال آب دریا پرهزینه است، کیفیت ندارد و صِرف مصرف صنعت است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه از ناحیه مدیریت سابق در دولت دوازدهم نیز بر اهمیت انتقال طرح آب دریا تأکید و اذعان شده است و این پروژه و امثال آن باید در مدیریت‌های چندساله پیشین انجام می‌شد، ادامه می‌دهد: در دوره دولت سیزدهم قفل رسانه‌ها از پرداختن به مشکل آب اصفهان گشوده شد؛ در حال حاضر اصفهان شهره به صرفه‌جویی در کشور بوده، به‌ویژه اینکه دارای رتبه دوم یا اول در استفاده بهینه از آب است، همچنین استفاده از پساب و چرخش جریان آب در صنایع بزرگ به‌عنوان یک فرهنگ در آمده است.

وی با تاکید بر اینکه ورود آب مطمئن دریا از مسیر عمان چالش مشکل بی‌آبی صنعت در اصفهان را برای ده‌ها سال مرتفع خواهد کرد، اظهار می‌کند: دسترسی به آب‌های جنوبی استان در وهله نخست برای رفع مشکلات جدی مردم شهرستان‌های سمیرم، شهرضا، دهاقان و سایر شهرهای مسیر، همچنین حل مسائل زیست‌محیطی، بهداشتی، آب شرب، چرخه تالاب گاوخونی و کلان‌شهرِ بیش از دو میلیون نفری اصفهان و صدها هزار نفر در شهرهای همسایه آن از واجباتی است که در اجرای این طرح‌ها حاصل خواهد شد و اصفهان به تعبیر مدیر منطقه‌ای آب وزارت نیرو، سال‌های آینده از بحران خارج خواهد شد.

به گزارش پردیسان آنلاین، انتقال آب از دریای عمان به اصفهان یکی از سریع‌ترین پروژه‌های در حال اجرای کشور است که حمایت مستمر مجموعه‌های صنعتی بزرگ استان از جمله پالایشگاه، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، اتاق بازرگانی و برخی مجموعه‌های دیگر شرایط خوبی را از نظر پشتیبانی برای این مجموعه رقم زده است و با حمایت صنایع بزرگ در مدار پیشرفت و شکوفایی قرار دارد.