به گزارش پردیسان آنلاین، مدیرکل نوسازی مدارس قم در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره تحصیل ۳۰۵ هزار دانشآموز در ۷۰۰ فضای آموزشی در قالب ۶ هزار و ۷۰۰ کلاس درس بیان کرد: سهم هر دانشآموز از فضای آموزشی قم، ۴.۲ مترمربع است که این میزان در سطح کشور بهطور میانگین ۵.۲ مترمربع میباشد.
وی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی استان قم، یک مترمربع به ازای هر دانشآموز به نسبت میانگین کشوری کم است، در حالیکه به صورت استاندارد باید هشت مترمربع باشد.
اجتهادی با بیان اینکه استان قم از لحاظ سرانه آموزشی رتبه بیست و هفتم را در سطح کشور دارد و در کنار استانهای سیستانوبلوچستان، آذربایجان غربی، البرز و تهران قرار گرفته است اظهارداشت: اگر ۳۰۵ هزار مترمربع فضای آموزشی معادل ۱۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه در قم احداث شود، این استان به میانگین سرانه آموزشی در سطح کشور خواهد رسید.
وی گفت: از سوی دیگر به لحاظ تراکم دانشآموزان در کلاس، قم در رتبه سوم قرار دارد و بهطور میانگین ۳۰ دانشآموز در هر کلاس حضور دارد؛ البته در برخی مناطق از شهر قم بیش از ۴۰ نفر در هر کلاس تحصیل میکنند.
مدیرکل نوسازی مدارس قم اضافه کرد: سالانه ۱۰ هزار دانشآموز به جمعیت دانشآموزی استان اضافه میشود که بر این اساس سالانه باید ۳۰۰ کلاس درس بهصورت ثابت احداث شود تا فضای آموزشی برای پوشش این تعداد دانشآموز فراهم شود.
به گفته وی، حدود ۴۰ هزار دانشآموز غیرایرانی معادل ۱۴ درصد جمعیت دانشآموزی قم، در این استان تحصیل میکنند
اجتهادی خاطرنشان کرد: ۲۱ درصد مدارس استان پارامترهای لازم را برای مدرسه مستحکم ندارد و نیازمند بازسازی است که ۲۵ درصد مدارس استان نیز نیازمند مقاومسازی و تعمیرات اساسی است.
وی گفت: در سال ۱۳۹۹، ۵۵ کلاس درس، در سال ۱۴۰۰، ۶۳ کلاس، در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰ کلاس و در سال گذشته با استفاده از اعتبارات ملی، استانی و خیران ۲۱۰ کلاس درس احداث و تحویل مجموعه آموزشوپرورش شد.
مدیرکل نوسازی مدارس قم افزود: امروز حدود ۳۵۰ کلاس درس شامل طرحهای ملی، استانی و خیران در استان قم در حال احداث است؛ در دولت سیزدهم چهار برابر دولت قبل در قم فضای آموزشی احداث شده است که در طول ۱۷ سال گذشته، بیشترین مدارس قم در مناطق محروم استان ساخته شدهاست.
به گفته وی، مشکل اصلی مدرسهسازی در مناطق جمکران، ۱۵ خرداد، هنرستان، کلهری، بلوار غدیر و شهرک قدس نبود زمین است و در سایتهای ساخت نهضت ملی مسکن، شهرک پردیسان، بخشی از شهرک قدس و شهرک شهید زینالدین زمین قابل تامین است و مشکل تملک وجود دارد.
اجتهادی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان برای تجهیزات مدارس قم هزینه شده است، گفت: ۱۰ درصد مدارس قم بخاری گازی دارد که غیراستاندارد میدانیم و باید تعویض شود.
وی بیان کرد: خیران در ساخت ۷۰ درصد مدارسی که در سال گذشته تحویل شد، مشارکت داشتند و بر اساس میزان دقیق مشارکت، حدود ۵۰ درصد مدارس را خیران تکمیل و احداث کردهاند.
وی افزود: مجمع خیران استان قم در سال ۷۷ شکل گرفت؛ در طول بیش از ۲۵ سال خدمت این مجمع، ۳۰۰ خیر بیش از ۱۰۰ قطعه زمین تحویل آموزشوپرورش دادهاند.
مدیرکل نوسازی مدارس قم با بیان اینکه ۵۰ درصد فضاهای آموزشی قم را خیران احداث کرده اند، اضافه کرد: بر اساس قانون، اگر خیری ۵۰ درصد احداث مدرسهای را انجام داد، دولت موظف است ۵۰ درصد مابقی را انجام دهد.
برگزاری جشنواره سالانه خیران مدرسهساز
وی گفت: بیستوششمین جشنواره سالانه خیران مدرسهساز استان قم روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه در اردوگاه ۱۵ خرداد برگزار میشود.
اجرای ۲ طرح برای درآمدزایی مدارس
وی با اشاره به اینکه مدارس امروز به لحاظ نیاز مالی در وضعیت مناسبی نیستند، بیان کرد: خودکفایی مدارس باید در کشور نهادینه شود که در این زمینه احداث فضاهای محدود مدیریت شده تجاری و نصب سامانههای خورشیدی در مدارس در دست اقدام است.
اجتهادی با بیان اینکه قم بهعنوان اولین استان تجاریسازی مدرسه را پیگیری کرد، افزود: سال گذشته برای اولین بار در قم از کمیسیون ماده پنج مجوز حداکثر ۱۰۰ مترمربع فضای تجاری بدون نیاز به پارکینگ برای هر فضای آموزشی اخذ شد.
وی اضافه کرد: هم اینک ۲۰ فضای تجاری در سطح مدارس استان داریم که درآمدی برای مدارس است و پیوست فرهنگی و اجتماعی این فضاها نیز در سطح ملی تصویب خواهد شد.
وی، استفاده از سامانههای تولید برق از انرژی خورشیدی را طرح دیگری برای درآمدزایی مدارس عنوان و خاطرنشان کرد: به ازای هر ۲۰ کیلووات سامانه خورشیدی که در مدارس احداث شود، ۹ میلیون تومان درآمدزایی ایجاد میشود؛ سرانه سالانه مدارس پنج میلیون تومان است.
اجتهادی افزود: حداقل فضای مورد نیاز برای نصب سامانههای خورشیدی ۲۵۰ مترمربع با هزینه ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است.