هم‌گرایی مدیریت شهری، لازمه زیست‌پذیرتر شدن شهرها است و تمام هدف‌گذاری‌های دوره ششم مدیریت شهری اصفهان نیز بر اساس همگرایی بوده است تا خدمت به مردم در سایه وحدت و همدلی انجام شود؛ نمود بارز این موضوع را می‌توان در بررسی برگزاری چهار دوره انتخابات هیئت رئیسه شورا به‌طور محسوس مشاهده کرد.

به گزارش پردیسان آنلاین، در قانون اساسی ایران نقش شوراها پررنگ دیده شده و در اصل هفتم با استناد به آیه «وشاورهم فی‌الامر» از شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور یاد شده و اصول ۱۰۰ تا ۱۰۳ نیز بر ضرورت تشکیل شوراهای اسلامی به منظور پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و لزوم همکاری استانداران، فرمانداران و سایر مقامات اداری با شوراها تاکید فراوانی شده است.

صد البته که بهبود مدیریت شهری به توان و کارآمدی همین شوراهای اسلامی شهر بستگی دارد. شوراها به لحاظ حقوقی و شرح وظایف‌شان ارکان مهم تصمیم‌گیری هستند و لزوماً باید برای پیشبرد امور شهری در ابعاد مختلف که در قانون اساسی ذکر شده، برنامه‌ریزی کنند.

مدیریت شهری امری پیچیده و چند وجهی است، به همین خاطر داشتن تجارب و تخصص در موضوعات مختلف شهری و اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است و اگر نگاه اعضای شورای اسلامی شهرها توسعه‌ای و همه جانبه‌نگر و مدیریتی باشد، حتی اگر در بعضی از رشته‌ها و تخصص‌ها کمبود داشته باشند، می‌توانند با استفاده از افراد توانمند و متخصص به عنوان مشاور این خلاء را پُر کنند.

ثبات مدیریت شهرها ارزش‌افزوده آن محسوب می‌شود، زیرا همگرایی مدیریت شهری، لازمه زیست‌پذیرتر شدن شهرها است و امکان اجرای برنامه‌ها در زمان مدیریتی متوسط را فراهم می‌کند. در این میان پرواضح است که حفظ ثبات مدیریتی و تمرکز بر رفع مشکلات احتمالی، برای کارآمدی آن مجموعه مدیریت شهری ثمره بهتر و بیشتری دارد.

وقتی همدلی قربانی اختلاف نظر نمی‌شود؛ مروری بر ۴ دوره انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان

در بعضی شهرها به هر دلیلی تغییرات مدیریتی اتفاق می‌افتد و شورای اسلامی آن شهر با بررسی جمیع جهات، مصلحت را در تغییر مدیریت دیده است، اما بین بیشتر شهرها و کلان‌شهرهای کشور همچون کرمانشاه، اراک، اهواز و مشهد که تغییر و تحولات زیادی در شورای ششم آن‌ها اتفاق افتاده است، اصفهان بهترین ثبات مدیریتی را داشته و تمام هدف‌گذاری‌های دوره ششم مدیریت شهری این کلان‌شهر بر اساس همگرایی است.

در شورای ششم اصفهان به‌رغم صریح‌ترین انتقادها، اختلاف سلیقه‌ها و موضع‌گیری‌ها، همدلی، همراهی و هم‌افزایی اعضا روشن است که نتیجه آن را می‌توان در چهار دوره انتخابات هیئت رئیسه شورا مشاهده کرد؛ به‌عنوان مثال محمد نورصالحی چهار دوره به‌عنوان رئیس شورا مورد اعتماد اعضای شورای ششم است، به‌طوری که در دور اول انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ۱۳ رأی از مجموع ۱۳ رأی مأخوذه، در دور دوم ۹ رأی، در دور سوم ۱۰ رأی و در دور چهارم ۱۰ رأی را به‌دست آورد و در هر چهار دوره به‌عنوان رئیس شورا باقی ماند.

سایر اعضا سال اول ثابت بودند؛ افرادی که در دور اول انتخابات به‌عنوان هیئت رئیسه انتخاب شدند، در دوره‌های دوم، سوم و چهارم نیز همان افراد انتخاب شدند.

دور سوم و چهارم انتخابات هیئت رئیسه شورای ششم تغییر ایجاد شده آن بود که ابوالفضل قربانی جای خود را به سیدامیر سامع داد تا نایب رئیس شورا باشد و احمد شریعتی به جای سیدامیر سامع به عنوان خزانه‌دار شورا انتخاب شد.

بررسی ترکیب آرا حکایت از آن دارد که اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان حداکثر آرا را در چهار دوره برگزاری انتخابات پارلمان شهری کسب کردند.

اسامی اعضا

دوره اول

دوره دوم

دوره سوم

دوره چهارم

محمد نورصالحی

۱۳

۹

۱۰

۱۰

سیدامیر سامع

۱۲

۸

۹

۱۱

علی صالحی

۱۲

۱۰

۱۱

۱۰

احمد شریعتی

۱۱

۹

فرزانه کلاهدوزان

۱۲

۱۰

۱۰

۱۰

ابوالفضل قربانی

۱۲

۷

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان ابتدای فعالیت خود طی یک فرایند برنامه‌ریزی شده افراد نامزد شده برای سکان‌داری شهرداری اصفهان را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به یک گزینه رسیدند که با رأی اکثریت علی قاسم زاده به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شد.

نظم در برگزاری جلسات شورای اسلامی شهر اصفهان به‌رغم بی‌نظمی در برگزاری این جلسات در برخی شهرها وجود داشته است.

وقتی همدلی قربانی اختلاف نظر نمی‌شود؛ مروری بر ۴ دوره انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان

فائق‌آمدن به مشکلات با هم‌افزایی و همکاری مدیریت شهری

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره می‌گوید: باید به این بلوغ فرهنگی، فکری و مدیریتی برسیم که مشکلات مختلف شهر و کشور ما کم نیست و چنانچه هم‌افزایی و همکاری وجود داشته باشد، فائق آمدن به این مشکلات دست یافتنی‌تر است.

وی تصریح می‌کند: اگر انرژی‌ها صرف اختلاف نظر و پرداختن به سلیقه‌ها شود، قطعاً از کار اصلی باز می‌مانیم؛ این موضوع در مقیاس کلان کشور صادق است و در مدیریت شهری نیز صدق می‌کند، در نتیجه در شورای اسلامی شهر اصفهان و مجموعه مدیریت شهری با این جمع‌بندی و تحلیل سعی کردیم اختلاف دیدگاه و نظرات کمترین تأثیر را در تصمیمات اصلی بگذارد و تصمیمات بر اساس مصلحت شهر گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: بخش قابل توجهی از زمان جلسات کمیسیون تلفیق شورا، صرف پرداختن به گفت‌وگوهای داخلی می‌شود که به جمع شدن اختلاف نظرها، هماهنگ شدن و همراه شدن نظرات منتهی می‌شود، بنابراین در دوره ششم شورا موفق شدیم به این مهم دست پیدا کنیم

به گزارش پردیسان آنلاین، همگرایی در انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان به‌رغم وجود بعضی اختلاف نظرها، ترکیب جوان‌گرایی و تجربه در فعالیت هیئت رئیسه، شخصیت رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ایجاد همگرایی، همدلی و هم‌افزایی، مردم‌گرایی در تصمیمات و تذکرات، فسادستیزی و صراحت لهجه و بیان در پیگیری مطالبات مردم از مدیریت شهری از ویژگی‌های بارز اعضای شورای ششم شهر اصفهان به‌شمار می‌رود.

تمرکز و توجه شورا و شهرداری به رفع مشکلات شهروندان، کمک کرده است که این تعامل بیشتر شود، از این‌رو انتظار می‌رود نصف‌جهان با ثبات مدیریتی که از گذشته وجود داشته است، بتواند به دستاوردهای خوبی دست پیدا کند.

گزارش از: راضیه کشاورز