دکتر یونس جاوید نسب روز سه شنبه درگفت وگو با پردیسان نوین اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا ضرورت بازنگری دربسیاری ازاطلاعات، دانشها، مهارتها و ظرفیتها را گوشزد کرد که از جمله آنها می توان به سواد رسانهای درحوزه آموزش و پرورش اشاره کرد.وی بیان داشت: با آمدن ویروس کرونا ابعاد مختلف زندگی بشر دستخوش تغییر به […]
دکتر یونس جاوید نسب روز سه شنبه درگفت وگو با پردیسان نوین اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا ضرورت بازنگری دربسیاری ازاطلاعات، دانشها، مهارتها و ظرفیتها را گوشزد کرد که از جمله آنها می توان به سواد رسانهای درحوزه آموزش و پرورش اشاره کرد.
وی بیان داشت: با آمدن ویروس کرونا ابعاد مختلف زندگی بشر دستخوش تغییر به خصوص درحوزه فرآیند تعلیم و تربیت کرد به گونه ای که همه تصور میکردیم دراین روزها دیگرامکان ادامه زندگی وجود ندارد.دراین شرایط کرونایی فضای مجازی ظرفیت مناسب را برای ادامه فعالیت ها به خصوص فرآیند آموزش به دانش آموزان و دانشجویان و تشکیل کلاس های درس را درفضای مجازی بوجود آورد و ثابت کرد باید به سواد رسانه ای اهمیت داده شود.
وی تصریح کرد: امروزه علاوه برتربیت شهروندی برای یک جامعه ملی، نیازآماده سازی شهروندان برای زندگی درجامعه جهانی به صورت یک ضرورت تربیتی درآمده است که انکارپذیرنیست.
جاوید نسب با بیان اینکه آموزش سواد رسانه ای به شهروندان درعصرجهانی شدن به مطالعات رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و تکنولوژیکی وابسته است، اضافه کرد: سواد رسانه ای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان دربرابرآثار منفی رسانه های جمعی است که چارچوبی را جهت دسترسی، تحلیل، ارزیابی وخلق پیام ها به اشکال مختلف ازچاپ گرفته تا اینترنت، فراهم می کند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش درصدد تربیت فرزندانی با تربیت والای انسانی است، افزود: برای تحقق این موضوع طی سالهای گذشته حلقههای معرفتی، اخلاقی و تربیتی درسطح مدارس استان البرز دایر شده است. تربیت دانش آموزان درهمه ابعاد آن براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام می شود و از تربیت تک بعدی فاصله گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: این دستگاه ازتربیت کلیشهای مبتنی براصل غلبه، درحال فاصله گیری است تا تربیت برمبنای اصول درست اسلامی و از روی آگاهی محقق شود.
این روانشناس به ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین پرداخت وعنوان کرد: این ابعاد درزمینه دینی، اخلاقی، زیباشناسی، هنری، تربیت بدنی، اقتصادی و علمی مد نظر قرار گرفته است.
وی یادآورشد: درزمان حاضر شبکههای اجتماعی مجازی مخرب روح و روان فرزندان شده و تاثیر منفی برجای می گذارد و زمان زیادی از زندگی دانش آموزان دراین شبکهها سپری می شود.
جاوید نسب با بیان اینکه ورود به فضاهای مجازی نیازمند داشتن سواد رسانه ای توسط دانش آموزان و والدین آنان است، اضافه کرد: در طول سال تحصیلی نشستهایی با والدین در سطح مدارس استان البرز درخصوص ارتقای سطح سواد رسانهای برگزارمی شود. دانش آموزان و والدین خود فضاهای مجازی را تشخیص دهند و بتوانند فعالیت های خود را بر اساس برنامه ریزی صحیح و بدون داشتن آثار مخرب دنبال کنند. وزارت آموزش و پرورش درس تفکر سواد رسانهای را در ۲ واحد درسی برای دانش آموزان پایه دهم تحصیلی برنامه ریزی کرده است .
جاوید نسب با اشاره به تاثیرپذیری کودکان و نوجوانان ازفضاهای رسانه ای و لزوم مراقبت والدین و مدیریت این موضوع، خاطرنشان کرد: سواد رسانه ای و تربیت رسانه ای خوب لازمه یک کار تربیتی جامع به شمار می رود.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش بعد از چند آزمون و خطا به ایجاد سامانه “شبکه آموزش دانش آموزی شاد ” بر بستر فضای مجازی پرداخت و استفاده ازاین نرم افزار به صورت عمومی فرصت ها وچالش هایی را پیش روی نظام آموزشی وخانواده ها قرارمی دهد که نه تنها در زمان تعطیلی های اضطراری بلکه در طول سال تحصیلی لازم است از ابعاد مختلف به آن پرداخته شود.
وی در ادامه به فرصت و چالش های برنامه شبکه آموزش دانش آموزان” شاد” پرداخت و گفت: در صورت عدم مدیریت درست و دورشدن ازرسالت اصلی نرم افزار، می تواند به ضد خود تبدیل شده و خسارت هایی را به نظام آموزشی و اعتماد مردم به مدرسه ایجاد کند.
این روانشناس تاکید کرد: درکشور ما مدارس و معلمان به فراخور نیاز و شرایط از این فرصت استفاده کرده و رابطه خود را با یادگیرندگان حفظ می کنند تا به تقویت روند یادگیری بیش از گذشته کمک کنند به گونه ای که دراین مدت معلمان خلاق وعلاقه مند اقدامات موثری در بستر فضای مجازی به دانش آموزان و خانواده ها انجام داده اند.
استان البرز۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۶ هزار فرهنگی دارد.
Saturday, 23 November , 2024