سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به ورود نخستین ناوگان اتوبوسهای برقی به شهر اصفهان در فصل پاییز سال جاری اظهار کرد: این اقدام گامی عملی در راستای بهبود کیفیت هوا و کاهش آلایندههای ناشی از وسایل نقلیه است.
وی با اشاره به تغییر شرایط جوی و آغاز فصل سرما افزود: در فصل پاییز و زمستان دغدغه شهروندان درباره آلودگی هوا افزایش پیدا میکند و این نگرانی بهجا و طبیعی است و شهرداری اصفهان نیز در همین راستا برنامهریزیهای دقیقی برای ارتقای ناوگان حملونقل عمومی و کاهش آلایندگی خودروها انجام داده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تأکید بر حساسیت ویژه شهرداری نسبت به سلامت شهروندان و نقش ناوگان حملونقل عمومی در کیفیت هوای شهر تصریح کرد: سالهای گذشته نیز این موضوع مورد توجه بوده و سال جاری با جدیت بیشتری دنبال میشود؛ یکی از مهمترین برنامهها، تجهیز سامانههای حملونقلی به سیستمهای کنترلی پایش آلایندگی هوا است که در اتوبوسرانی، این موضوع بهصورت ویژه در حال اجراست و خط قرمز ما این است که هیچ اتوبوس دارای نقص فنی یا آلایندگی بالا اجازه تردد در سطح شهر ندارد؛ چنین اتوبوسهایی تا رفع کامل مشکل در تعمیرگاه متوقف میمانند و وارد چرخه خدمت نمیشوند.
ساکت با اشاره به تأکید شهردار اصفهان و شورای اسلامی شهر بر نظارت سختگیرانه بر عملکرد ناوگان عمومی گفت: به همان اندازه که مردم از عملکرد ناوگان اتوبوسرانی انتظار دارند، ما نیز با حساسیت و دقت این حوزه را رصد میکنیم و نظارت مستمر بر کیفیت سوخت، وضعیت فنی اتوبوسها و سلامت سیستمهای موتور در دستور کار روزانه قرار دارد.
وی با اشاره به میزان مصرف سوخت در سطح کلانشهر اصفهان ادامه داد: روزانه چیزی حدود چهار میلیون لیتر گازوئیل در کل شهرستان مصرف میشود و سهم اتوبوسهای شهری که با بیش از ۹۰۰ دستگاه، روزانه حدود ۴۰۰ هزار نفر را جابهجا میکنند، تنها حدود ۱۰۰ هزار لیتر در روز است، بنابراین در حالی که سهم این ناوگان از مصرف گازوئیل زیاد نیست، بهدلیل تراکم تردد در نقاط مرکزی شهر، تأثیر آن در کیفیت هوا محسوستر است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به دیگر منابع آلاینده خارج از حوزه حملونقل شهری خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که بخش قابلتوجهی از آلودگی هوای اصفهان ناشی از سرویسهای حملونقل کارخانجات صنعتی و مراکز بزرگ خارج از شهر است که معمولاً قبل از آغاز فعالیت روزانه شهر، در مسیرهای منتهی به اصفهان تردد دارند.
ساکت گفت: بسیاری از این وسایل نقلیه فرسوده یا بدون معاینه فنی معتبر هستند و این موضوع به آلودگی هوای شهر دامن میزند، البته هدف ما مقصر جلوه دادن هیچ مجموعهای نیست، بلکه میخواهیم وظایف هر بخش در قبال کاهش آلودگی مشخص شود.
وی افزود: در حوزه حملونقل شهری، شهرداری تمام تلاش خود را برای کاهش آلایندگی وسایل نقلیه به کار بسته است، با این حال باید پذیرفت که بخش عمده آلودگی هوای اصفهان به فعالیت صنایع بزرگ اطراف شهر مربوط است که همگان به آن اذعان دارند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: در همین پاییز، شاهد ورود نخستین ناوگان اتوبوسهای برقی به اصفهان خواهیم بود که این طرح با ظرفیت اولیه ۱۵ دستگاه اتوبوس برقی آغاز میشود و میتواند نقطه عطفی در برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی باشد و این اقدام، نخستین گام جدی در مسیر تحقق حملونقل پاک و احترام عملی به محیط زیست است.
ساکت یادآور شد: شهرداری اصفهان پیشتر نیز با ورود تاکسیهای برقی، حرکت در مسیر برقیسازی ناوگان شهری را آغاز کرده است و اکنون با گسترش این روند در بخش اتوبوسرانی، زمینه برای کاهش چشمگیر آلایندهها فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: هدف ما این است که شهر اصفهان بهتدریج به شهری با حملونقل سبز و پایدار تبدیل شود؛ شهری که در آن هم آسایش شهروندان تأمین شود و هم محیطزیست از آسیبهای ناشی از آلودگی مصون بماند.