مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: با ارائه گزارشی جامع مبنی بر بلاتکلیفی ۱۳ ساله ۳۰ کانتینر در بندر بوشهر و اهتمام رئیس قوه قضائیه، تکلیف این کانتینرها در این بندر تعیین شد.

به گزارش پردیسان آنلاین به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، محمد شکیبی نسب امروز ۱۹ مرداد چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات کانتینری در بندر بوشهر از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و تا به امروز نیز ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار کانتینر در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

شکیبی نسب ادامه داد: از سال ۱۳۸۲ به عنوان سال آغاز عملیات کانتینری در بندر بوشهر به مدت هفت سال سیستم ثبت اطلاعات کانتینرها به صورت دستی و کاغذی بود که از سال ۸۹ با تغییر رویکرد حمل و نقل کانتینری و رفتن به سمت و سوی تجارت الکترونیک، سازمان بنادر سامانه‌های کانتینری و کالای عمومی را تهیه کرد که انتقال اطلاعات از سیستم دستی ثبت اطلاعات کانتینرها به سیستم الکترونیکی را به همراه داشت.

وی اظهار کرد: در آن مقطع شمار زیادی کانتینر در بندر وجود داشت که ثبت سامانه شدند و به نظر می‌رسد ۳۰ کانتینر بلاتکلیف بندر بوشهر نیز در فرایند انتقال اطلاعات از سیستم دستی به سامانه الکترونیک جا مانده باشند.

شکیبی نسب افزود: در ۲ سال پیش نیز سامانه‌های بندری مورد حمله سایبری قرار گرفت و بخش زیادی از اطلاعات از بین رفت که با همت همکاران بخش‌های مختلف اطلاعات به طور مجدد بارگذاری شدند.

وی گفت: با هدف حصول اطمینان از صحت‌سنجی کالاهای موجود در محوطه بندر بوشهر، از اسفند سال ۱۴۰۰ عملیات شمارش تک تک کانتینرها و مطابقت با سامانه‌های بندری در دستور کار قرار گرفت و به صورت شبانه روزی شمارش و کنترل کانتینرها انجام شد تا اینکه در اردیبهشت ماه امسال مشخص شد ۳۰ کانتینر در سامانه ثبت نشده و اسنادی از آنها وجود ندارد.

شکیبی نسب ادامه داد: با استعلام از شرکت‌های کشتیرانی مالک ظرف کانتینرها، مشخص شد که متأسفانه به دلیل عدم مراجعه صاحبان کالا، در شرکت‌های کشتیرانی اطلاعات و سابقه‌ای از آنها وجود ندارد.
وی افزود: در این راستا به محض اطلاع از قطعیت فاقد مالک بودن کانتینرها سریعاً موضوع به مراجع قضائی در استان بوشهر اطلاعی رسانی شد و در آئینی با حضور معاون دادستان بوشهر پلمب کانتینرها شکسته و محتویات آن نیز مشخص شد.

شکیبی نسب اظهار کرد: با توجه به رها شدن این کانتینرها باید با حکم مراجع قضائی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام تعیین تکلیف شوند که با جلسات و پیگیری‌های انجام شده و مشایعت معاون دادستان، ناظر گمرکات استان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) محتویات ۳۰ کانتینر مد نظر امروز با حضور کارشناسان ذیربط شمارش خواهد شد تا با حکم قاضی اصل ۴۹ برای فروش آنها اقدام شود.

وی گفت: به استثنای یک کانتینر حاوی برنج فاسد، محتویات سایر کانتینرها شامل یخچال، تلویزیون، کولر، ضبط صوت و پمپ باد است که با توجه به نداشتن تاریخ انقضا همچنان قابلیت استفاده دارند.
شکیبی نسب تاکید کرد: در موضوع انبارها و محوطه‌ها، تمام کالاها و کانتینرها سالانه در سامانه‌های کانتینری و کالای عمومی سازمان بنادر و دریانوردی انبارگردانی می‌شوند تا با همت و تلاش کارکنان شاهد هیچ گونه مغایرتی در بخش کالاها و کانتینرها نباشیم.