رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز بر ضرورت اصلاح تصویرسازی از مجموعه‌های دانش‌بنیان و رسیدن به فناوری تأکید کرد و گفت: اگر قرار باشد اتفاق مهمی در صنعت نفت رخ دهد و خدمتی انجام شود باید روی تکمیل زنجیره ارزش و خلق دانش نو حرکت کنیم تا صنعت نفت به واقع دانش‌بنیان شود.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، محمداسماعیل کفایتی سه‌شنبه (۲۲ آذرماه) در نشست تخصصی «رویکردهای حمایتی از ساخت داخل در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی» در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم این است که محوریت با «تولید» نیست و بسیاری از قوانین علیه «تولید بار اول» و «ساخت داخل» و بیشتر به نفع «خدمات» هستند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند اگر در تجارت وارد شوند و یا سرمایه را در بانک بگذارند، منفعت بیشتری نسبت به تولید دارد، افزود: تعریف تولید از ابتدا اشتباه و معادل استخراج قرار گرفته و به همین دلیل است که خام فروشی تا امروز ادامه یافته است.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با بیان اینکه فضای نفت و دغدغه‌های موجود در آن در دهه‌های گذشته منتهی به همین بحث استخراجی بوده که نامش را «تولید» گذاشته‌اند و امروز باید این مسئله زیرساختی اصلاح شود، تصریح کرد: پروژه احیای چاه‌ها کم‌بازده الگوی موفقی است، این پروژه نه تنها توانست همه اجزای مرتبط را بدون تقابل همگرا کند، بلکه همکاری خوبی با همه بخش‌های مرتبط ایجاد کرده است.

کفایتی با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد اتفاق مهمی در صنعت نفت رخ دهد و خدمتی انجام شود باید روی تکمیل زنجیره ارزش و خلق دانش نو حرکت کنیم تا صنعت نفت به واقع دانش‌بنیان شود، اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های مهم پارک این است که با الگوهای خوب و با استفاده از ظرفیت‌های موجود ارزش افزوده را بالا ببرد.

نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه) با قرائت پیام وزیر نفت آغاز به‌کار کرد و فردا (پنجشنبه، ۲۴ آذرماه) به‌کار خود پایان می‌دهد.