با توجه به نزدیکی به تعطیلات تابستان، دغدغه غنی سازی اوقات فراغت مطرح می شود که لزوم برنامه ریزی دستگاههای فرهنگی برای تابستان امسال بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ با شروع امتحانات و نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی آن چه که هرساله برای والدین مطرح می شود بحث اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است اوقاتی که اگر به درستی و هدفمند غنی سازی نشود ممکن دانش آموزان را در دام آسیب های اجتماعی گرفتار کند.
انگار تابستان ۱۴۰۲ هم برای والدین و هم دست اندرکاران فرهنگی و دیگر دستگاههایی که با بحث نشاط و اوقات فراغت سروکار دارند از جمله سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری تمایز دیگری در مقایسه با تابستان های سال گذشته دارد چرا که اغتشاشات و حوادث اخیری که ما و نسل جوان را درگیر کرد باید تلنگری برای دستگاههای فرهنگی باشد که اگر اوقات فراغت این قشر پر نشود دشمن هدفمند از این فرصت بهره های فرهنگی خواهد برد.
یکی از مسائلی که همیشه مورد توجه صاحب نظران علوم دینی و فرهنگی است بحث اوقات فراغت است در زندگی ماشینی ما زمانی فراغتی وجود دارد که دارای اهمیت و حساسیت های زیادی است به ویژه برای نسل جوان اگر این زمان غنی سازی شود ظرفیت مهمی برای رشد شخصیت و اعتلای فرد به شمار می رود.
لذا باید هم دست اندرکاران فرهنگی و هم والدین برای پر کردن اوقات فراغت دانش اموزان و نسل جوان برنامه ریزی کنند شاید این جمله را باید با تامل در ذهن ماندگار کرد که «وقت طلا است» و شیطان برای دستهای بیکار برنامه ها دارد اوقات فراغت جوانان به مثابه شمشیری دولبه است اگر از آن به طور اصولی استفاده شود نه تنها راهگشا است بلکه زندگانی با برنامه، منسجم و هدفدار پیش روی انسان قرار می دهد.

تمرکز بر اوقات فراغت در سکونتگاههای غیر رسمی استان

یکی از شهروندان قمی می گوید: بحث اوقات فراغت بسیار حائز اهمیت است اگر غنی سازی نشود جوان به سمت آسیبهای فرهنگی و اجتماعی هدایت می شود به ویژه در وقت کنونی که بحث فضای مجازی مطرح است لذا باید برای تابستان امسال برنامه ریزی کرد به ویژه برای سکونتگاههای رسمی و مناطق پر تراکم و کمتر برخوردار، هم به لحاظ فرهنگی و هم نشاط اجتماعی برنامه ریزی کرد.
محمد طاهری افزود: بسیاری از خانواده با توجه به مسائل اقتصادی شاید توان استفاده از کلاس های خصوصی و دیگر برنامه هایی که هزینه بر است را نداشته باشند لذا باید مسئولان بر این امر توجه کنند که برای قشر محروم هم برنامه ریزی کنند تا اوقات فراغت هدفمندی داشته باشند.

نشاط اجتماعی دختران جوان اهمیت دارد

یکی از بانوان قمی معتقد است؛ باید با توجه به حوادث اخیر در ارتباط با پر کردن اوقات فراغت دختران نوجوان دستگاههای فرهنگی با انسجام ورود کنند هرچقدر به لحاظ فرهنگی اوقات فراغت دختران ما پر شود دیگر مورد هدف هجمه دشمن قرار نمی گیرند چرا که دشمن بر حجاب و مسئله فرهنگی برروی دختران بیشتر تمرکز کرده است.
به گفته وی؛ با توجه به این که منطقه پردیسان تنوع قومی دارد و پرتراکم می باشد باید در این مناطق به ویژه تمرکز شود کانون مساجد؛ اداره کل ورزش و همه دستگاهها با هم باید همکاری کنند.

تابستانی پربار با برنامه های سازمان فرهنگی ، ورزشی شهرداری

مدیر عامل سازمان فرهنگی؛ ورزشی شهرداری قم می گوید: هر ساله با شروع تعطیلات مدارس و آغاز فصل تابستان بحث اوقات فراغت جوانان و نوجونان مطرح می شود دانش آموزان با اتمام درس فراغتی را پیدا می کنند که مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی همه دغدغه غنی سازی اوقات فراغت را دارند باید طوری برنامه ریزی شود تا این زمان برای دانش آموزان برنامه ریزی شود که به سمت مسائل و آسیب های فرهنگی هدایت نشوند.
حجت الاسلام سید احمد طباطبایی نژاد می افزاید: سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قم هم طبق سالهای گذشته برنامه هایی را برای بحث اوقات فراغت را در نظر گرفته است مهم ترین مسائل فضای ورزشی و زیرساخت های ورزشی این سازمان با به روز رسانی در اختیار شهروندان قرار می گیرد که هم در مکان های رو باز و بسته ورزشی امسال در اختیار آنها قرار گرفته است.امسال تدابیری اندیشیده شده است که این زیرساخت ها افزایش یابد قرار شده ۴۰ درصد از سالن ها را در اختیار مساجد قرار دهیم و هم چنین ظرفیتی دیگری که در اختیار سازمان قرار دارد با به روز رسانی و فراهم کردن تجهیزات مطلوب برای اوقات فراغت دانش آموزان به کار گرفته شود .
به گفته این مسئول؛ ظرفیت دیگری که داریم بحث بوستان ها است و با همکاری ورزش و جوانان استان قرار است ورزش همگانی را فعال تر کنیم غرفه های فرهنگی را تمرکز داریم و از ظرفیت مساجد در طرح محراب برای برگزاری رویدادها برنامه های فرهنگی را را تدارک دیده ایم هم چنین اردوها ظرفیت خوبی را دارند و با همکاری آموزش و پرورش و کانون مساجد و سازمان تبلیغات از این ظرفیت استفاده می شود.

برنامه ریزی منسجم و هدفمند برای بحث اوقات فراغت جوانان

سرپرست دفتر مدیریت امور فرهنگی استانداری قم می گوید: آموزش و پرورش برای بحث اوقات فراغت دختران و جوانان و نوجوانان امسال برنامه های ویژه ای را در نظر گرفته است و قرار است تابستان امسال اتفاقات خوبی رقم بخورد با محوریت کانون فرهنگی و هنری مساجد و هماهنگی ستادی به نام ستاد اوقات فراغت استان قم در حوزه های مختلف برنامه ریزی هایی شده است .
صادق بیطرفان می افزاید: برای آنها دوره های مختلف آموزشی از جمله مهارت زندگی ،حلقه های معرفتی و نهج البلاغه و مباحث قرآنی، صحیفه سجادیه و هم چنین برگزاری اردوهای مفرح و هیجانی برای اوقات فراغت و افزایش نشاط اجتماعی جوانان و نوجوانان وبرگزاری کلاس معارفی ،هنری وتقویتی و فنی و حرفه ای از جمله این برنامه ها است.
به گفته وی؛ همه دستگاههای اجرایی ملزم شدند برای بحث اوقات فراغت دانش آموزان برنامه ریزی داشته باشند در کنار این برنامه ها برگزاری مسابقات ورزشی، چند منظوره، المپیاد ورزشی و مراسم های مذهبی را در نظر گرفته ایم.

آغاز طرح غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هلال احمر قـم

طرح غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان جمعیت هلال احمر استان قم، با حضور سید مهدی قریشی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، رمضان‌خانی مدیرکل برنامه ریزی و بودجه استانداری، محمد رضا بهرامی مدیرعامل، حجت الاسلام مهدی فقیه مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان قم، کارشناسان و اعضای فعال معاونت امور جوانان هلال احمر و سایر مسئولین استانی، در مرکز امور جوانان افتتاح شد.
در ادامه مدیر عامل جمعیت هلال احمر قم ضمن عرض خیر مقدم و تبریک دهه مبارک کرامت، بیان کرد: جمعیت هلال احمر استان قم یکی از جمعیت‌های برتر کشور در حوزه‌های آموزش و جوانان است. حضور جوانان داوطلب خوش فکر و خلاق در جمعیت هلال احمر و مجموعه مدیریتی استان از سرمایه‌های اصلی و افتخارات ما است.
محمد رضا بهرامی با اشاره به کسب رتبه برتر معاونت امور جوانان در دستگاه‌های اجرایی اوقات فراغت استان، گفت: در سال گذشته در معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر به ۴۴ هزار فراگیر آموزش داده شد و اعضاء در زمان کرونا و همچنین در اجرای برنامه‌های مناسبتی همچون نیمه شعبان و عید نوروز با انجام فعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه خدمات ارائه کردند.
وی در تشریح ۱۳۰ کانون در مجموعه این معاونت، اظهار کرد: کانون‌های طلاب در حوزه‌های علمیه، آزاد، دانشجویی، دانش آموزی و غنچه‌های هلال احمر از کانون‌های تشکیل دهنده و فعال مجموعه هلال احمر هستند.
در ادامه، مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در جمعیت هلال احمر قم گفت: آنچه برای جوانان به عنوان آیندگان این جامعه مهم است، شبهات و سوالات ذهنی است که نباید آن‌های را در ذهن خود نگه دارد. بر اساس یکی از توصیه‌های دینی باید برای خودتان استاد راهنما برگزینید تا شبهات برطرف شود و بدون استاد راهنما عمل نکنید چرا که استاد مانند چراغی در تاریکی است.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی فقیه ادامه داد: در جوانی با یکدیگر رفیق باشید و برای حفظ آن، نکات مثبت و فضیلت‌های رفیق خود را بیان کنید تا موفق باشید.
وی افزود: نسبت به کشور خود بی‌تفاوت نباشید و به آن اهمیت دهید. فعالیت‌های فرهنگی شما بسیار نمود دارد. خلقیت ما از خداست. برای موفق شدن باید به او توسل و توکل کرد و معنویت را بزرگ دانست تا بتوان به بی‌نهایت رسید.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم بیان کرد: عضویت در جمعیت هلال احمر ارزشمند و باعث افتخار و فعالیت در این نهاد ارزشی برمبنای اعتماد است. سرمایه‌های اجتماعی هلال احمر باعث پیشبرد اهداف والای آن می‌شود و نام آن با افتخار در کنار دستگاه‌ها و تشکل‌های فعال جهادی قرار می‌گیرد.
سید مهدی قریشی با تقدیر از فعالیت‌های هلال احمر حوزه غنی‌سازی اوقات فراغت در سال گذشته، اظهار کرد: هلال احمر قم جزء نهاد‌های برتر کشور محسوب می‌شود و امیدواریم با تلاش شما این امر مضاعف شود.
وی افزود: یکی از نکات مثبت هلال احمر، عدم محدودیت سنی برای عضویت و حضور و فعالیت افراد با تجربه در آن است. کادرسازی در هلال احمر بسیار مؤثر می‌باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در ادامه گفت: جوانان و نوجوانان باید از طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت به خوبی استفاده کنند. مسئله تیم سازی در مجموعه جمعیت هلال احمر باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و فعالیت‌ها با مشارکت یکدیگر انجام شود. موفقیت‌های کارآفرینان نامدار نیز حاصل تلاش‌های تیم آن‌ها در جوانی بوده است.
سید مهدی قریشی تصریح کرد: حضور جوانان در برنامه‌های هلال احمر به ویژه طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت، به روند اجتماعی شدن سرعت می‌بخشد و می‌توان آن را از جمله رسالت‌های این مجموعه دانست و باید فرهنگ کار آن تقویت و جدی گرفته شود.

۱۰ هزار نفر در طرح اوقات فراغت کانون پرورش فکری کودکان قم شرکت می‌کنند

محمد غفاری افزود: تابستان امسال برنامه مفصلی در بخش‌های مختلف فرهنگی، ادبی، علمی و هنری اجرا می‌شود و کارگاه‌های عمومی نیز تشکیل خواهد شد تا تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان تحت پوشش فعالیت‌ها قرار گیرند.
وی با بیان این سن حضور در کانون از ۶ تا ۱۸ سال است، اضافه کرد: امسال کلاس‌های مختلفی از جمله نقاشی، رنگ و بازی، پرورش خلاقیت، نمایش در قالب بازی، فعالیت‌های حرکتی و کلاس‌های آموزشی برای کودکان ۴ تا ۶ سال نیز در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: تعداد افراد شرکت‌کننده در طرح اوقات فراغت سال گذشته رشد حدود پنج برابری داشت و در بازه زمانی پارسال ۵۰۰ کلاس مختلف برگزار شد.
غفاری بیان کرد: امسال کلاس‌های طرح اوقات فراغت کانون از اول خردادماه آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه داد و امیدواریم بتوانیم ۱۰ هزار کودک را در کلاس‌های مختلف مهارتی، فرهنگی، هنری، علمی، ادبی فعالیت‌های جاری کانون و کتابخانه‌ای تحت پوشش قرار دهیم.
وی افزود: در کتابخانه کانون بیش از ۱۱۰ هزار جلد کتاب برای گروه‌های سنی مختلف با موضوعات متنوع موجود است.
وی، کارگاه‌های محاسبات ذهنی، نجوم، باستان‌شناسی، رباتیک، الکترونیک، آشنایی با نانو، هوافضا، زیست‌شناسی، مهارت‌های یارانه‌ای، شعر،داستان، نوشتن خلاق، نقاشی، طراحی، رنگ و بازی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، ساخت عروسک‌های نمایشی، بازیگری، نمایش خلاق، کاردستی، مفاهیم قرآنی، شطرنج، نقالی و عروسک‌سازی را از جمله کلاس‌هایی عنوان کرد که در طرح اوقات فراغت تشکیل می‌شود.

آسیبهای اوقات فراغت

یک کارشناس امور مذهبی و اجتماعی می گوید: جوانانی که براى اوقات فراغت و حتى تمام ایّام زندگى خود برنامه ریزى دارد، از عزّت نفس و حرمت والایى برخوردار هستند حرمت خود را دانستن در سنین نوجوانى از اهمیت بالایى برخوردار است و نوجوان را از انحراف نگه مى دارد، زیرا کسى که خود را ارزشمند و داراى موقعیت اجتماعى مى داند و احساس مى کند که براى جامعه مفید است، هرگز این عظمت را با کارهاى ضد اخلاقى تباه نمى سازد.
به گفته سید احمد داووی ؛ ائمه اطهار و اولیای دین نسبت به قدردانی از فرصت ها سفارش های فراوانی کرده اند. دائماً هشدار داده اند که مواظب فرصت ها و زمان هایی که در اختیارتان است باشید، نه امکان پس انداز کردن وقت وجود دارد و نه امکان بازگرداندن آن. یکی از شاخصه های دین داری و ایمان این دانسته شده است که شخص مؤمن برای همه اوقاتش برنامه ریزی دارد. هیچ وقتی را برای بیکاری و بطالت ندارد. امام علی علیه السلام، در ضمن بیان ویژگی های انسان مؤمن، یکی از ویژگی های او را چنین بر می شمارد که از همه اوقات خود استفاده می برد و هیچ زمانی را به بطالت نمی گذراند.

  • نویسنده : هیفا پردل