اظهارنامه برآوردی جریمه زیادی برای مؤدیان است؛ چون سازمان مالیات به خاطر داشتن دسترسی به ثبت اسناد، حساب‌های بانکی و بیمه می‌تواند اموال مؤدیان و سود و زیان آن را در طول یک سال بررسی کند.

به گزارش بازرگانی پردیسان آنلاین، یکی از مهم‌ترین عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده، پرداختن جریمه است. علاوه بر این، شخص مورد نظر از معافیت‌های مالیاتی و بخشودگی‌ها محروم خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی هر ساله در زمان مشخصی از مؤدیان می‌خواهد تا اظهارنامه‌های مالیاتی خود را ارسال کنند. در صورتی که مؤدیان به هر دلیل در زمان تعیین شده این کار را انجام ندهند، مشمول جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی می‌گردند. ما در این مقاله در خصوص عواقب عدم ارسال اظهارنامه عملکرد، موعد مقرر، مشوق‌ها و جریمه‌ها و بهترین ابزارها برای تکمیل اظهارنامه گفتگو خواهیم کرد:

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۱

تعریف اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی در حقیقت یک گزارش مالی درباره یک سال فعالیت تجاری افراد حقیقی یا حقوقی است. همان طور که اشاره شد، عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی، شامل جریمه و محروم شدن از بسیاری از امتیازات می‌شود. اشخاص حقیقی و حقوقی برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی، می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور و استفاده از نرم افزارهای حسابداری معتبر، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال نمایند.

ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی فوایدی هم دارد. یکی از آنها استفاده از تسهیلات بانکی و خدمات است که شامل مشوق‌های صادراتی و جوایز می‌شود. دولت هر سال این جوایز را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد. برای دریافت این تسهیلات ارائه اظهارنامه مالیاتی سال‌های گذشته الزامی است.

تفاوت جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی و حقیقی یکی نیست و تفاوت‌هایی دارد. بر طبق قانون ۹۲ مالیات‌های مستقیم، جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی که اظهارنامه خود را به موقع ارسال نکنند، ۳۰ درصد است. در صورتی که این جریمه برای افراد حقیقی، شامل ۱۰ درصد از میزان مالیات آن‌ها می‎‌شود. با توجه به ماده ۹۲ قانون، که درباره جرایم و تشویقات مالیاتی است، اشخاص حقوقی و حقیقی باید در زمان معین این اظهارنامه را با وارد شدن به سامانه tax.gov. ir ارسال کنند.

بر طبق ماده ۲۲۶ قانون مالیات مستقیم، در ارتباط با عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی، اگر مؤدیان اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع ارسال ننمایند، ممیزان مالیاتی اجازه دارند وارد کار شده و مقدار درآمد مؤدیان را به طور علی الراس یا برآوردی محاسبه نمایند. در صورتی که مؤدیان، اظهارنامه خود را نفرستند این به معنای رسیدگی نکردن و عدم محاسبه مالیات آنها نیست. البته اگر اظهارنامه ارسال شده نیاز به ویرایش داشته باشد، مودیان حقیقی یا حقوقی می‌توانند تا یک ماه نسبت به ویرایش نهایی و ارسال مجدد آن اقدام نمایند.

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۱

زمان مشمول شدن جریمه اظهارنامه مالیاتی

با توجه به قوانین مالیاتی هر کدام از اشخاص حقوقی یا حقیقی، زمان مشخصی برای ارائه این اظهارنامه دارند.

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی

با توجه به قانون مالیات، تمام اشخاص حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، موظفند دست کم تا ۴ ماه بعد از پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند تا مشمول عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی نشوند. در حقیقت هر سال، ۳۱ تیر ماه آخرین مهلت برای ارائه اظهارنامه مالیاتی برای مؤدیان حقوقی است. مگر آنکه سال مالی آنها از ابتدای فروردین ماه نباشد. مثلاً اگر در اساسنامه شرکت، سال مالی از شهریورماه آغاز گردد، حداکثر چهار ماه بعد از آن فرصت دارند تا اظهارنامه سال گذشته را ارسال نمایند. اما بیشتر شرکت‌ها در ایران سال مالی شان از فروردین ماه آغاز شده و باید حداکثر تا پایان تیرماه نسبت به ارسال اظهارنامه عملکرد اقدام نمایند.

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی

طبق قانون مالیات، همه اشخاص حقیقی که موظف به پرداخت مالیات هستند، باید تا ۳ ماه بعد از پایان سال، اقدامات لازم برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی را انجام دهند. در حقیقت مؤدیان حقیقی تا ۳۱ خرداد هر سال فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنند.

مشوق‌های مربوط به ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی

طبق ماده ۱۸۹، ارسال منظم و به موقع اظهارنامه مالیاتی مشمول مشوق‌ها و جوایزی به شرح ذیل است:

“اشخاص حقیقی یا حقوقی اگر طی سه سال متوالی کلیه مدارک شان مورد قبول واقع گردد و مالیات هر سال را به موقع پرداخت نمایند و به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی مراجعه نکرده باشند، معادل ۵ درصد اصل مالیات سه سال مذکور به عنوان جایزه خوش حسابی منظور می‌گردد. این جایزه از پرداخت مالیات معاف است.”

نکته قابل توجه در ارتباط با عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

نکته قابل توجه این است که جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی فقط شامل افرادی که اظهارنامه خود را ارسال نکرده‌اند نمی‌شود. مؤدیانی هم که اطلاعات ناقص و نادرست درباره درآمد خود به اداره امور مالیات بفرستند، مشمول جریمه می‌شوند.

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۱

نقش نرم افزارهای حسابداری

اظهارنامه مالیاتی در حقیقت تصویر جامعی است از عملکرد یک سال مالی شما. جزئیات مربوط به کلیه درآمدها، کلیه هزینه‌های انجام شده، موجودی ابتدا و انتهای سال مالی کلیه حساب‌های بانکی، وضعیت دریافت یا پرداخت وام‌ها و تسهیلات، انواع سرمایه گذاری ها، میزان دقیق سود و زیان و بسیاری از عوامل دیگر. بر این اساس باید یک سیستم حسابداری دقیق، منظم و کامل را در کسب و کار خود استقرار دهیم تا ضمن ثبت رخدادهای مالی و کلیه ورودی‌ها و خروجی‌ها، اسناد و مدارک لازم برای سرفصل‌های مهم مانند ترازنامه، حساب سود و زیان و غیره را نیز تعیین نماییم.

مهم‌ترین عامل در حسابداری مالیاتی، تهیه یک نرم افزار حسابداری معتبر، دقیق و به روز با امکانات لازم برای کسب و کار شماست.

نرم افزار حسابداری آنلاین هوفر بهترین نرم افزار برای ارسال اظهارنامه مالیاتی

نرم افزار حسابداری آنلاین هوفر، اولین نرم افزار حسابداری آنلاین و یکپارچه در ایران است که برای انواع شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ ایرانی و همه اصناف و مشاغل راه حل بهینه دارد. ویژگی‌های مهم این نرم افزار پیشرو به شرح ذیل است:

  • در این نرم افزار امکان تنظیم خودکار ترازنامه و سود و زیان وجود دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این نرم افزار بخش مرور حساب‌هاست که بسیار پیشرفته بوده و می‌تواند به کمک صاحب کسب و کار یا مدیر مالی برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی بیاید. بنابراین امکان ارسال اظهارنامه دقیق و تنظیم و تدوین آن با کمک نرم افزار آنلاین حسابداری هوفر وجود دارد.
  • این نرم افزار با همه زیرساخت‌های دیجیتال شما قابلیت اتصال را دارد. مانند فروشگاه اینترنتی، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان CRM، اتصال به سیستم‌های مدیریت اسناد و هرگونه زیرساخت دیجیتال دیگر
  • نرم افزار حسابداری ابری هوفر در هر جا و هر زمانی در دسترس است. این نرم افزار آنلاین دارای اپلیکیشن رایگان موبایل بوده و روی هر کامپیوتر دسکتاپ، لپ تاپ و تبلت قابل مشاهده است.
  • نرم افزار حسابداری هوفر بر اساس آخرین استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی کشور طراحی گردیده است.
  • پشتیبانی نرم افزار حسابداری هوفر در تمام ساعات روز و هر روزه است یعنی ۷.۲۴ است و شما در روزهای تعطیل نیز می‌توانید نسبت به ارتباط گیری با واحد پشتیبانی اقدام نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دموی رایگان نرم افزار حسابداری آنلاین هوفر به سایت www.Hoofer.Cloud مراجعه نمایید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و پردیسان آنلاین در محتوای آن هیچ نظری ندارد.