شهرداری کلانشهر قم با هدف کاهش بار ترافیک در میدان سپاه قرار است برای خودروهایی که قصد ورود از محور عمار یاسر به سمت خیابان جمهوری را دارند یک رمپ جهتی برای جریان چپ گرد تا عمار یاسر به قسمت جنوبی خیابان جمهوری متصل و، برای مسیر برگشت و برخورد با خیابان شهید اخلاقی بخشی از میدان به صورت زیرگذر اجرا کند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ کلانشهر قم با توجه به این که از وجود حمل و نقل های نوین شهری مانند مترو محروم است و از سویی با رشد بی رویه خودروهای شخصی روبرو است بی شک گره های ترافیکی و بار ترافیکی آن مانند سوهانی روح و روان قمی ها را آزار می دهد.
علاوه بر همه این ها قم یک شهر زائر پذیری است که سالانه و در تمام فصول سال به ویژه در مناسبت های خاص مذهبی و ملی که طی چند روز آینده مناسبت روز قم را در پیش داریم معابر قم همیشه به دلیل ترافیک قفل می شوند البته ناگفته نماند بسیاری از گره های ترافیکی نیز حاصل فرهنگ ترافیکی غلط برخی شهروندان است که اگر فرهنگ ترافیک را رعایت کنند می توانند برخی گره های ترافیکی شهر را در مناسبت های مذهبی و ملی برطرف کنند.
طی سال های اخیر مدیریت شهری به منظور روان سازی ترافیک و بازگشایی گره های ترافیکی پروژه های مهمی را اجرا کرده برای این امر ۳۵ تقاطع غیر همسطح و ۲۲ تقاطع در ۵ محور اصلی شهر قم احداث شده است که طی روزهای آینده نیز قرار است پروژه تقاطع میدان سپاه نیز شروع شود که می توان در روان سازی ترافیک کمک کند.
طی مصاحبه های میدانی که خبرنگار پردیسان نوین از شهروندان قمی و زائران داشته از بار ترافیکی و گره های ترافیکی گلایه مند و از سویی از پروژه های مهم شهرداری برای روان سازی شریان های حیاتی شهر قم تقدیر کردند.

گره های ترافیکی که سوهانی بر اعصاب شهروندان قمی است
غلام رضا میرزایی از شهروندان قمی ساکن در محدوده زنبیل آباد می گوید: عصرها که از این نقطه تردد می کنیم با بار ترافیکی سنگینی روبرو هستیم که واقعا اعصاب خردکن است و گاهی زمان زیادی تلف می شود تا از ترافیک رها شویم و برخی دقایق که مردم به دلیل وجود مطب های پزشکان در میدان سپاه و یا ۴۵ متری صدوق وجود دارند و یا اینکه در میدان صدوقی رفت و آمد می کنند گره های ترافیکی بیشتر می شود.
یکی دیگر از شهروندان قمی معتقد است؛ از تلاش و اقدامات خوب شهرداری برای بازگشایی های اخیری که انجام شده و ایجاد برخی تقاطع ها واقعا تشکر می کنیم همین اخیرا با گشودن بلوار شهید جعفر طیار بسیاری از بار ترافیک منطقه کم تر شده است امیداریم خود ما شهروندان هم با رعایت اصول ترافیکی در روان سازی ترافیک به ویژه در هسته مرکزی کمک کنیم.
محمدرضا زارعیان زائری از اصفهان بیان می کند: چندین بار به شهر قم برای زیارت سفر کردم در هسته مرکزی شهر قم به ویژه در ایام و مناسبت های خاص مذهبی قفل شده است به ویژه در سه راه بازار و میدان مطهری و چهارراه بازار عابران پیاده انگار در بین اتوبوس های شهری و تاکسی ها و هم چنین موتور سواران گم می شوند و این قسمت شهر قم به نظر من خطرناک ترین نقطه هسته مرکزی است.
به گفته وی، شهرداری قم طی سال های گذشته عملیات عمرانی و پروژه های مهمی را اجرا کرده است که حتی برای من زائر قابل لمس است اما نیاز است هسته مرکزی شهر به ویژه سه راه بازار که بنده آن را به زندان اوینی برای عابران پیاده تشبیه می کنم اقدامی صورت گیرد چون در مناسبت های مذهبی که دیدم کلا اینجا قفل می شود بارها می پرسم اگر آتش نشانی و آمبولانسی بخواهد در این نقطه تردد کند چه می شود ؟

شروع عملیات تقاطع میدان سپاه مهم ترین تقاطع کلانشهر قم
معاون امور فنی و عمرانی شهرداری قم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان نوین می گوید: در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تمام پروژه‌های شهری قم با موضوع حمل‌ونقل ازجمله تقاطع‌ها در این سند دیده‌شده است تقاطع میدان سپاه نیز یکی از مهم ترین تقاطع ها است و برای این تقاطع مطالعات خردنگر وکلان نگر دیده شده است و قرار است به صورت ۳ سطحه مورد بهره برداری قرار گیرد.
عباس حلوایی می افراید: تقاطع میدان سپاه می بایست عملیات اجرایی آن زودتر آغاز می شد اما به دلائلی طولانی شد ما برای این تقاطع طراحی های مختلفی داشتیم و با مشاور هم قرارداد بستیم این طرح به تصویب نرسیده بود تا تبدیل به طراحی فاز دو شود وقتی فاز یک شروع می شود در شهرداری کمیته ای از کارشناسان خبره تشکیل می شوند که در زمینه ترافیک، عمرانی و شهرسازی و هم چنین خدمات و بحث های بحرانی در ان مشورت می شود و برای تصویب طرح با همراهی معاونین شهرداری های مناطق تصمیم گیری می شود و یک طرح برترانتخاب و در شورای ترافیک استان مورد تصویب قرار می گیرد.
به گفته وی؛ با توجه به تاکید شهردار بر اجرایی شدن پروژه تقاطع میدان سپاه ، برآورد اولیه برای این پروژه ۱۵۸ میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما با توافق بر سر پیمان ۲۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه که مهم ترین تقاطع های کلانشهر قم به شمار می رود در نظر گرفته شده است.
وی در ارتباط با اهمیت این پروژه برای شهر قم عنوان می کند: نکته مهم این است که هنوز میدان سپاه به صورت کامل درگیر ترافیک نشده است و ادامه فاز ۵ عمار یاسر را تا شهدای فاطمی را ۱۳ پلاک را خریده است و لذا از این جهت محور شمال به جنوب که از شریان های مهم شهر قم است و هم چنین شرق و غرب عمار یاسر را به شهید اخلاقی متصل می کند در طرح جدید جامع حمل و نقل و هم چنین طرح قدیم تاکید بر ایجاد تقاطع هم سطح میدان سپاه شده است.
حلوایی می افراید: فاز پنج عمار یاسر که طرحی ۵۴ ساله از خیابان معلم آغازشده و در نهایت به میدان سپاه می رسد. تملکات این پروژه اکنون تا خیابان دور شهر به اتمام رسیده و از دور شهر تا میدان سپاه در حال پیگیری است. بااین همه در حال حاضر ترافیک میدان سپاه به ویژه در ساعات اولیه شب موجب معطلی شهروندان می شود و پیش بینی این است که بازگشایی کامل فاز پنج عمار یاسر این ترافیک را تشدید خواهد کرد. همین موضوع ضرورت اجرای تقاطع غیر همسطح میدان سپاه را بیش از پیش روشن کرده است.

طرح های بلند مدت و کوتاه مدت برای روان سازی ترافیک قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم می گوید: بار ترافیکی سنگینی در تقاطع ها و معابر قم وجود دارد و در بسیاری از معابر و تقاطع ها گره های ترافیکی دیده می شود قاعدتا این امر با توجه به افزایش جمعیت ؛ افزایش خودرو های نقلیه و هم چنین فرهنگ ترافیکی غلط ایجاد می شود.
این مسئول در ادامه می افزاید: در بسیاری از شهرهای دنیا بهره گیری از حمل و نقل عمومی اولویت اول به شمار می رود و استفاده از خودروی شخصی با سختی هایی روبرو است لذا برای بار ترافیکی نسخه های تایید شده ای اجرا می شود که تجربه آن مطلوب بوده است.
وی عنوان می کند: شهرداری برای کاهش گره های ترافیکی در ابتدا این گره ها را شناسایی می کند برای این امر بودجه های مطلوبی اختصاص یافته است و بعد از شناسایی در مرحله اول اگر گره ها در کوتاه مدت با اصلاح هندسی برطرف شود نیاز به طرح های هزینه بر بلند مدت نیست مانند رمپی که برای خیابان ساحلی روبروی دادگستری است و وارد میدان شهید سلیمانی می شود و در دو مسیر به طور عمودی به هم برخورد می کنند .

اجرای تقاطع میدان سپاه
سید محمدحسین دهناد اظهارمی کند: تداخل دو محور اصلی خیابان عمار یاسر و خیابان جمهوری در بلندمدت اتفاق خواهد افتاد و مشاور و طراح سناریوهای مختلف را بررسی کرده اند و برای گره ترافیکی میدان سپاه طرح جامعی دیده شده است.
وی طرح میدان سپاه را تشریح و بیان می کند: برای خودروهایی که قصد ورود از محور عمار یاسر به سمت خیابان جمهوری را دارند یک رمپ جهتی برای جریان چپ گرد دیده شده تا عمار یاسر به قسمت جنوبی خیابان جمهوری متصل شود، همچنین برای مسیر برگشت و برخورد با خیابان شهید اخلاقی بخشی از میدان به صورت زیرگذر اجرا می شود.
به گفته وی؛ با اجرای این طرح در میدان سپاه تقاطع سه سطحی خواهیم داشت که یک سطح صفر، یک سطح چپ گرد جهتی از عمار یاسر به سمت جمهوری و یک سطح زیرگذر از شهید اخلاقی به سمت عمار یاسر دارد.
این مسئول در ادامه بیان می کند:مراحل طراحی و محاسبات ترافیکی تقاطع سه سطح میدان سپاه انجام شده و با پایان طراحی فاز دو این پروژه وارد اقدامات اجرایی آن خواهیم شد، همچنین ناظر به این مهم ۷۰ میلیارد تومان برای میدان سپاه و ۱۳۰ میلیارد تومان برای اتصال عمار یاسر به بلوار پیامبر اعظم (ص) در نظر گرفته شده است.

افتتاح تقاطع های مهم در دیگر مناطق قم
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم می گوید: برای سایر نقاط شهر هم تقاطعی در شرف بهره برداری است هم چون مسیر روگذر در امتداد میدان فرد‌وسی که به خیابان یاسمن تقاطعی با خیابان صدوق دارد .
دهناد می افزاید : دو تقاطع مهم دیگری هم در محور منطقه ۵ تقاطع کبیری را به محدوده شهر قائم وصل می کند و بصورت زیر گذر از پیامبر اعظم (ص) شروع و شهر قائم را رد و تا تقاطع سه سطح ولیعصر می رسد.
وی بیان می کند : از دیگر پروژه های مهم که از گذشته های دور مانده و چالش برای اجرا داشته و بزودی در صحنه شورا به تصویب می رسد تونل امام موسی صدر است که از پل رجایی شروع و وحدود ارامستان نو تمام می شود .
دهناد در ادامه عنوان می کند:در منطقه ۳ از محور مدرس وارد خیابان حافظ تقاطع با ریل دارد وبه صورت رو گذر خیابان تهرانی مقدم را در منطقه ۶ متصل کند.

  • نویسنده : هیفا پردل