به گزارش روز چهارشنبه پردیسان آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا در هفدهمین نشست از هفتمین دوره‌ سلسله نشست‌های دوره‌ای کرسی‌های آزاداندیشی که با موضوع فرایند تحقق انقلاب اسلامی به همت دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری برگزار می‌شود، به بایسته‌های تمدن‌سازی نوین اسلامی پرداخت و اظهار داشت: تمدن‌گرایان در مقابل […]

به گزارش روز چهارشنبه پردیسان آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا در هفدهمین نشست از هفتمین دوره‌ سلسله نشست‌های دوره‌ای کرسی‌های آزاداندیشی که با موضوع فرایند تحقق انقلاب اسلامی به همت دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری برگزار می‌شود، به بایسته‌های تمدن‌سازی نوین اسلامی پرداخت و اظهار داشت: تمدن‌گرایان در مقابل ۲ نحله فکری نوگرایان و بنیادگرایان معتقدند، تمدن‌سازی اثبات هویت ملی و ظهور ارزش‌های ناشی از باورهای متعالی و انسانیت تراز دین و متعلق به عنصر زمین و زمان است.

وی بیان کرد: برای ساختن چنین تمدنی، نیاز به استلزام‌های بنیادی و بایسته‌های راهبردی و ساز و کارهای کاربردی است وصرفا از طریق تدارک و ظرفیت‌سازی.های لازم، ایده تمدن‌سازی قابل تحقق است.

وی در ادامه به منابع تمدنی به عنوان نخستین بایسته تمدن سازی اشاره کرد و گفت: معارف قرآنی و آموزه‌های سنت نبوی مهم‌ترین منبع معرفتی و اعتقادی و هویتی تمدن‌سازی اسلامی است، زمانی می توان به پروسه تمدن‌سازی اهتمام داشت که فرهنگ، اقتصاد، سیاست، جامعه و سبک زندگی بر این اساس استوار شود. 

همچنین دومین بایسته تمدنی را تولید علم دینی و اسلامی سازی علوم تجربی دانست و گفت: علم برخاسته از منابع و عقلانیت دینی و تجربه مفید بشری، تا در میدان رقابت و مسابقه تمدن‌ها، هم عقب ماندگی‌ها را جبران کند و هم ما را در رقابت، جلو بیندازد، آن علم هنوز تولید نشده است.

مهاجرنیا اضافه کرد: فعال‌سازی اجزا و ابعاد و نهادهایی که در قانون اساسی پذیرفتیم نیازمند به تولید علم مبتنی بر معارف قرآنی و آموزه‌های امامان معصوم (ع) است. 

وی تصریح کرد: علم دینی مملکت داری و مدیریت کشور، علم قانونگذاری، علم قضاوت، علم فرهنگ‌سازی، علم کارحزبی، علم دیپلماسی و تعامل با دنیا، علم اخلاق، علم هنر و رسانه، علم اقتصاد و علم زندگی، همه اینها بایسته‌های تمدن‌سازی اسلامی است و بدون این مسائل ادعای تمدن‌سازی گزافه‌گویی است.

وی خاطر نشان کرد: نهضت نرم افزاری و تولید علم و نظریه پردازی که رهبری به راه انداختند، برای تمدن‌سازی باید جدی گرفته شود.

مدرس فلسفه سیاسی در ادامه تحصیل قدرت و اقتدار را سومین بایسته تمدن‌سازی دانست و گفت: وقتی قرآن می فرماید هر چه در توان دارید از نیرو و قدرت و امکان‌ها و تدارک‌ها به میدان مواجهه و رقابت بیاورید، این آماده‌سازی در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نظامی است.

همچنین بیان داشت: این موارد باید اقتدار درونی دولت اسلامی و قدرت بیرونی آن را آن قدر بالا ببرند که سبب  وحشت دشمنان شناخته شده اعتقادی و ملی و دشمنان ناشناخته بشود. 

وی در ادامه افزود: منبع تمدن‌سازی یک الگوی رفتاری ثابت ترسیم کرده است که ۲ روی سکه قدرت را نشان می‌دهد در روی سکه قتدار رحمانیت و در پشت سکه شدتِ قدرت تمدن اسلامی را آموزش می‌دهد.

مهاجرنیا یادآور شد: در سوره آل عمران بعد از جنگ شکست خورده احد به مسلمانان دستورداد: اگر هنوز مومن هستید، در سخت‌ترین شرایط هم سستی نکنید و غمگین نشوید، بر پایه بنیادها و منابع الهی استوار باشیدکه تراز شما برتر از دشمنانتان است.

وی در ادامه چهارمین بایسته تمدن سازی اسلامی را دولت کارآمد دانست و در تبیین آن گفت: تمدن اسلامی امری واقعی است و در مدار عناصر زمین و زمان وانسان و خدا شکل می‌گیرد و نیازمند سازمان تشکیلاتی و دولت کار آمد است تا زمینه‌های قانونی، امنیتی، انتظامی، رفاهی، حق‌طلبی، عدالت محوری و قدرتمندی را فراهم کند.

وی اظهار داشت: چنین عنصر بایسته‌ای نیازمند به عنصربایسته استقلال در تصمیم گیری، اعمال تصمیم‌ها در قلمرو حاکمیتی و تمدنی خود در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی است و این مضمون آیه شریفه قرآن است که فرمود خداوند هرگز و هیچ‌گاه و در هیچ موردی راه سلطه کفار و وابستگی ذلت بار و تقلید کورکورانه منافی با استقلال را برای مسلمانان نمی پسندد.

 این مدرس حوزه در پایان رویکرد جهان‌گرایی و جهانی‌اندیشی را ششمین عنصر بایسته تمدن سازی نوین اسلامی معرفی کرد و گفت: رسالت اسلام، عمومیت و شمولیت دارد و اختصاص به زمان و مکان و مخاطبان خاصی ندارد، با ملی‌اندیشی دینی و ملی‌گرایی وطنی، تمدن‌سازی اسلامی غیر ممکن است، زیرا جهت‌گیری رسالت معارف قرآنی و آموزه‌های دینی همه بشریت را در دایره خود قرار داده است./