به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از رویترز، پروژه راهآهن پرسرعت کالیفرنیا که از سال ۲۰۰۸ آغاز و قرار بود ظرف زمانی مشخص و با بودجه اولیه ۳۳ میلیارد دلار تکمیل شود، به دلیل تأخیرهای طولانی و افزایش هزینهها به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بالغ شده است. در حالی که دولت اوباما در گذشته چهار میلیارد دلار از بودجه پروژه را تأمین کرده بود، ترامپ این حمایتها را پیشتر هم در دوره اول ریاستجمهوریاش قطع کرده بود اما به دنبال اعتراض کالیفرنیا، اجرای این تصمیم متوقف شده بود. ترامپ ضمن انتقاد از مدیریت پروژه که آن را ناشی از «بیکفایتی فرماندار نیوزوم و دموکراتها» خواند، در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: «قطار پرسرعت به ناکجاآباد» هرگز عملی نخواهد شد و فقط هزینههای مالیاتدهندگان افزایش یافته است.
وزیر حملونقل، شان دافی، نیز از این اقدام حمایت کرد و گفت: «دولت فدرال دیگر حتی یک سنت هم به این پروژه اختصاص نخواهد داد» و «زمان پایان دادن به این سرمایهگذاری بیفایده فرا رسیده است».
فرماندار نیوزوم به سرعت این تصمیم را محکوم کرد و اعلام کرد که آن را «هدیهای به چین» میداند و پروژه را بهعنوان سرمایهای حیاتی برای دره مرکزی کالیفرنیا میبیند. او تهدید کرد که کالیفرنیا از تمامی ابزارهای حقوقی برای مقابله با قطع بودجه استفاده خواهد کرد و این احتمالاً به دعوای قضائی منجر خواهد شد.
با وجود قطع حمایت فدرال، جستوجوی منابع مالی جایگزین ادامه دارد و بودجهای سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار از طریق برنامه کاهش گازهای گلخانهای کالیفرنیا تأمین میشود. مسئولان پروژه اعلام کردهاند که بیش از ۵۰ سازه مهم ساخته شده و عملیات ساخت و ساز به مرحله نصب خطوط ریلی نزدیک شده است.
این درگیری جدید میان ترامپ و نیوزوم نمادی از رقابت سیاسی گستردهتر آنها است که مسائلی چون زیرساخت، مهاجرت و قدرت ایالتی را نیز در بر میگیرد. ترامپ کالیفرنیا را نماد شکستهای سیاسی دموکراتها معرفی میکند، در حالی که نیوزوم ایالت را در برابر سیاستهای او به عنوان استحکامی مقاوم مشاهده میکند۰