تقاضا در بازار فلزات به خصوص سنگ آهن وارداتی بندر شانگهای افزایش پیدا کرد تا به دنبال آن قیمت‌ها در بازار جهانی پس از ریزش‌های متوالی اندکی صعودی شود. برخی این اتفاق را اثر بسته حمایتی ۵ تریلیون یوانی دولت چین می‌دانند در حالی که برخی رشد قیمت فلزات را آرامش پیش از طوفان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، بسته حمایتی ۵ تریلیون یوانی دولت چین ریزش قیمت‌ها در بازار فلزات را متوقف کرد، اگرچه هنوز اطلاعاتی از این بسته حمایتی وجود ندارد و شاید در مرحله اجرا جذابیت چندانی برای بازار محصولات فولادی نداشته‌باشد ولی با انتشار این خبر قیمت‌ها در بازار فلزات صعودی شد. در طول سه ماه گذشته با کاهش شدید تقاضای فلزات در بنادر چین و داده‌های ضعیف اقتصادی در کشورهای بزرگ دنیا ریزش قیمت فلزات آغاز شد و همچنان ادامه‌ دارد. یک ماه قبل انجمن فولادسازان چین از تولیدکنندگان فولاد خواست در جهت حمایت از قیمت‌ها تولید را کاهش دهند ولی اعلام این خبر فقط چند روز روند ریزشی قیمت‌ها در بازار فلزات جهانی را متوقف کرد تا اینکه در طول هفته جاری نیز خیر بسته حمایتی دولت چین موفق شد بازار را پس از چند روز ریزش شدید متعادل کند.

با این حال نشریه متال بولتن در گفت‌وگو با فعالان بازار فلزات شانگهای مدعی شد آنها تعادل فعلی بازار فلزات را آرامش پیش از طوفان می‌دانند. یک از تاجران بازار شاندونگ به متال بولتن گفت: باید سریع‌تر محصول تحویل ژوئیه را به فروش برسانیم، زیرا حاشیه سود بیشتر خواهد بود و ریسک کمتری دارد. تا پیش از خبر بسته حمایتی دولت چین، تولید کنندگان فولاد این کشور در حال کاهش شدید موجودی ذخایر خود به ویژه سنگ‌آهن بودند ولی فست مارکتز مدعی ست پس از اعلام خبر حمایت دولت از بازار، تقاضا از سوی تولیدکنندگان افزایش پیدا کرد و آنها در تلاشند تا موجودی انبار خود را افزایش دهند. با این حال متال بولتن درگزارشی مدعی شد فعالان بازار افزایش تقاضا و افزایش قیمت محصولات فولادی را موقتی می‌دانند.

واکنش بازار داخلی آهن‌آلات

واکنش بازار داخلی آهن‌آلات به خبر بسته ۵ تریلیون یوانی مثبت نبود و یک روز پس از انتشار این خبر قیمت‌ها نزولی شد ولی با ایجاد تعادل در بازار فلزات جهانی و از طرفی اخباری مانند حضور سلطان عمان در ایران قیمت فلزات در بازار ایران به ثبات رسید. بررسی روند قیمتی آهن آلات در بازار آزاد نشان می‌دهد قیمت‌ها تاثیر پذیری بالایی از نرخ دلار در بازار غیررسمی دارند و چشم‌انداز فعالان بازار داخلی منفی نیست. با شروع نیمه گرم سال و آغاز فصل ساخت و ساز تقاضا برای آهن‌آلات افزایش پیدا می‌کند که همین مسئله طی ماه‌های گذشته با رشد قیمت تیرآهن همراه بود. قیمت میلگرد، ناودانی و نبشی نیز اگرچه متاثر از ریزش‌ها در بازار جهانی کاهشی شد ولی با رشد نرخ ارز در بازار آزاد صعودی شد.