این روزها مهمانان ناخوانده ای به نام موش فاضلابی در سطح شهر قم در حال جولان هستند در حالی که با توجه به میزبانی کلانشهر قم از زائران خارجی و داخلی این موش ها در معابر و جوهای سطح شهر هم در حال زاد و ولد هستند که نیازمند عزم و همراهی دستگاههای مختلف برای مبارزه با موش های سطح شهر می باشد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ این روزها وجود و جولان مهمانان ناخوانده ای در سطح شهر قم به ویژه در میان جوی ها و انهار که به موش های فاضلابی هم شهرت دارند معضلی نه تنها برای شهروندان قمی بلکه برای زائران و گردشگران تبدیل شده است.
موش هایی که اکنون آزادانه به دور از اجرای برنامه ای برای مقابله جدی با آنها در سطح شهر در حال زاد و ولد و تکثیر شدن هستند و از سویی جثه آنها روز به روز بزرگ تر می شود این امر نیاز به عزم جدی دیگر دستگاههایی دارد که مستقیم و یا غیر مستقیم می بایست در کنار مدیریت شهری برای مبارزه و ریشه کنی این جوندگان همراه باشند.
حضور این جوندگان نه تنها چهره کلانشهر قم را برای خود شهروندان نازیبا کرده بلکه می تواند دید منفی نسبت به کلانشهر قم که یک شهر گردشگر پذیر و زائر پذیر از بیشتر استان های کشور و حتی کشورهای همسایه است ایجاد کند علاوه بر همه این ها وجود این جوندگان خطرناک سلامت و آثار زیست محیطی خطرناکی می تواند به همراه داشته باشد.
اما طبق بررسی های میدانی صورت گرفته معضل حضور موش ها در سطح شهر مشکلی است که از گذشته بوده و هنوز طرح و اقدام مهمی برای ریشه کنی آن در سطح شهر صورت نگرفته است. طی تماس های زیادی که شهروندان قمی با سامانه ۱۳۷ داشتند بیشترین خواسته و درخواست آنها ریشه کنی و مقابله جدی با موش ها در سطح شهر است که باید مدیریت شهری به همراه دستگاههایی مانند مرکز بهداشت، جهاد کشاورزی، محیط زیست و هم چنین اداره کل آب و فاضلاب با انسجام ، هماهنگی و برنامه ریزی بیش از بیش نیاز صورت پذیرد ولی به نظر می رسد تنها شهرداری و مرکز بهداشت برای جنگ با این جوندگان موزی وارد میدان شدند.
اما طبق نظر متخصصان امر وجود جوندگانی مانند موش ها آن هم موش های صحرایی در سطح شهر طبعات خطرناکی به همراه دارد و می تواند ۲۵ نوع بیماری را به انسان منتقل کند جدای از چهره نازیبا از شهر قم و آثار و طبعات زیست محیطی خطرناک، مسئولان اجرایی و مدیریت شهر به این نکته مهم باید توجه کنند که قم شهر گردشگرپذیر است و زیبا نیست شهری که میزبان میلیون ها زائر از داخل و خارج است موش های فاضلابی آزادانه در سطح شهر جولان و چهره شهر کریمه اهل بیت علیه السلام را خدشه دار کند.

گلایه شهروندان قمی از جولان موش ها در سطح شهر
یک شهروند قمی با اشاره به وجود موش در سطح شهر قم می گوید: موش ها در معابر و جوی ها در حال جولان هستند و مسئولان هیچ اقدامی را برای مقابله با این معضل خطرناک انجام نداده اند حتی هم اگر طرحی برای مقابله اجرا شود مطلوب و رضایت بخش نیست ما هر روز شاهد جولان این موش ها هستیم به نظر این موش ها هر کجا فاضلابی باشد آزادانه زاد و ولد می کنند.
به گفته علی محبی نیا؛ در شان و منزلت شهر قم نیست که جلوی چشم زائران به ویژه در این ایام که با حجم بالای زائر روبرو هستیم شاهد حضور موش و جوندگان در شهر باشیم این موش ها هم که دیگر بزرگ شدند و این یک بحران جدی شهری است.

جوندگانی که با پرسه های خود در شهر سلامت شهروندان را به خطرانداخته اند

یک بانوی قمی عنوان می کند: هر کجا زباله ها مرتب جمع آوری نشوند و یا آلودگی و فاضلاب باشد این موشها بیشتر دیده می شوند این موش ها آزادانه و به راحتی در حال جولان هستند ما با مرکز بهداشت تماس گرفتیم که پاسخ دادند مربوط به شهرداری است و با شهرداری تماس گرفتیم پاسخی ندادند.
محدثه صالحی می گوید: در اطراف خیابان باجک ۲ موش به فراوانی دیده می شود وما نگران سلامت خانواده های خود هستیم باید دیگر نهادها مانند مرکز بهداشت و درکنار شهرداری برای مقابله با این معضل جدی عمل کنند.

مبارزه با جوندگانی که برای شهرداری ۴ میلیارد تومان هزینه دارد

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم در گفت وگو با پردیسان آنلاین با اشاره به اجرای طرح مقابله با موش های سطح شهر قم از سال گذشته می گوید: از بحث ها و مشکلاتی مرتب شهروندان قمی در سامانه ۱۳۷ وجود موش ها در سطح شهر قم است که ما از خرداد سال گذشته طی طرحی ضربتی برای مقابله با این موش ها که به موش های فاضلابی معروف هستند طرحی را اجرا کردیم که امسال برای این امر ۴ میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته ایم.
سید محسن میرهادی در ادامه می افزاید: طی جلسه ای که در استانداری با مدیریت امور شهری استانداری داشتیم دستگاههایی مانند مرکز بهداشت، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و هم چنین محیط زیست در کنار شهرداری مکلف شدند برای مقابله با این معضل همراهی کنند که تنها برای مقابله با جوندگانی مانند موش ها فقط مرکز بهداشت همراهی دارد. در بوستان‌ها و کانال‌هایی که متعلق به شهرداری است طعمه‌گذاری آغاز شده و از دستگاه‌های دیگر هم خواهش می‌کنیم که وظیفه خودشان را به درستی انجام دهند.

لزوم همکاری سایر دستگاهها برای مقابله جدی با این جوندگان

به گفته این مسئول؛ ما سال گذشته در ابتدا منطقه ۳ که بیشترین گلایه و تماس بابت معضل موش ها را داشت انتخاب و طرح مقابله با آن را اجرا کردیم امسال سومین مرحله تله گذاری را اجرا می کنیم و نمی توانیم قول دهیم که کاملا می توانیم این معضل را به صفر برسانیم و این موش ها را ریشه کن کنیم .بیش از ۶ هزار و ۵۵۸ نقطه از سطح شهر قم را برای مقابله با موش ها انتخاب و طرح را اجرا کردیم ما نیاز به همکاری سایر دستگاهها برای مقابله جدی با این جوندگان هستیم.

دستگاه‌های مختلفی برای مقابله با موش‌ها مسئولیت دارند

علی طالبی در گفتگویی با اشاره به مشکل و معضل موش‌ها در سطح شهر قم اظهار داشت: گزارش‌های متعددی در این زمینه دریافت شده و تاکنون سه جلسه از سال گذشته توسط دفتر امور شهری استانداری قم برگزارشده است.
وی برگزاری ۱۰ جلسه در منطقه ۳ شهرداری قم را موردتوجه قرارداد و افزود: در ناحیه یک منطقه ۳ به‌عنوان پایلوت، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و برای دستگاه‌های ذی‌ربط و وظیفه‌دار تعیین تکلیف و اقداماتی آغاز شده است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قم عنوان کرد: متأسفانه در شهر باتوجه به کثرت تعداد موش‌ها با پدیده‌ای خاص مواجه هستیم و زادوولد این حیوانات موذی و افزایش آن نسبت به دیگر جانوران در وضعیت بدتری قرار دارد.
وی با بیان اینکه این معضل فقط در کلان‌شهر قم نیست و در سایر کلان‌شهرهای کشور نیز در جریان است تصریح کرد: اخیراً نیز همایشی در سطح کشوری در تهران برگزار شد که از شهرداری قم در آن حضور داشتند.
طالبی با تأکید بر اینکه نوع برخورد با این پدیده به علت هوشمندی موش‌ها نسبت به سایر جانوران در مواجهه با طعمه‌ها خاص است، گفت: موش‌ها در این زمینه هوشمندانه رفتار می‌کند که دراین‌باره اقداماتی آغاز شده و در بودجه سال جاری نیز رقم ۵۰۰ میلیون تومان برای هر منطقه شهرداری پیش‌بینی‌شده است.
وی با اشاره به اینکه در مجموع ۴ میلیارد تومان از بودجه شهرداری قم در مقابله با معضل موش‌ها در مناطق ۸ گانه تخصیص یافت، خاطرنشان کرد: اما باید همه دستگاه‌های مرتبط پای‌کار بیایند، ازجمله جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه دارای مسئولیت هستند.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قم مطرح کرد: هم‌افزایی میان مدیریت شهری قم و دستگاه‌های اجرایی در جهت رفع معضل جولان موش در معابر در حال شکل‌گیری است و به‌زودی جلساتی در این زمینه برگزار خواهد شد.

  • نویسنده : هیفا پردل