برخی واحدهای مسکونی کوچک و میان متراژ در تعدادی از محله های تهران با اجاره های نجومی روبه رو شده اند که عملا به خروج بخشی از متقاضیان از محله های گران پایتخت منجر شده است.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، در پی ادامه روند افزایشی ماهانه اجاره مسکن در پایتخت، برخی خانه‌های کوچک و میان متراژ در تعدادی از محله‌های مورد استقبال برخی خانواده‌های واقع در دهک‌های ۶ تا ۹ نیز با رشد عجیب و غرب مواجه شده که به جابه جایی و خروج تعدادی از مستأجران از این محله‌ها منجر شده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط اجاره بهای مسکن در تهران از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ظرف ۵ ماه، ۱۴.۵ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که برخی مشاوران املاک در تعدادی از مناطق تهران از افزایش بعضاً تا ۲۵ درصدی اجاره بها در بهار و تابستان امسال خبر می‌دهند.

به عنوان مثال در محله مرزداران واحد ۶۴ متری ۵ سال ساخت ۵۵۰ میلیون تومان رهن کامل فایل شده است در حالی که مشابه همین واحد در بهار امسال ۵۰ میلیون کمتر برای اجاره فایل شده بود.

آپارتمان ۱۰۰ متری نوساز در بلوار فردوس غرب با همه امکانات با ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۸ میلیون تومانی در حال عرضه است که به گفته مشاور املاک، افزایش ۱۰ درصدی اجاره بها در یک ماه اخیر از سوی مالک داشته است.

واحد مسکونی ۱۰۰ متری ۷ سال ساخت فول امکانات در پونک نیز در حالی که برای واحد مشابه در این منطقه در بهار امسال ۴۰۰ میلیون ودیعه و اجاره ۸ میلیون تومانی تعیین شده بود، در حال حاضر با ودیعه ۵۰۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۱۰ میلیون تومانی مواجه شده است.

افزایش اجاره بها به خانه‌های نسبتاً قدیمی ساز نیز سرایت کرده و یک واحد ۸۰ متری ۱۷ سال ساخت در محله طرشت که در سال گذشته با ودیعه ۳۰۰ میلیونی و اجاره ماهانه کمتر از ۲ میلیون تومان اجاره رفته بود، در حال عرضه با ودیعه ۵۰۰ میلیونی و اجاره ماهانه ۳ میلیون تومانی است.

پایین شهر پایتخت نیز از رشد چند برابری اجاره بها طی یک سال اخیر بی نصیب نمانده است.

در محله امیریه واحد ۷۴ متری ۱۵ سال ساخت با ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۶.۵ میلیون تومانی فایل شده است.

در همین محله (امیریه) واحد ۵۵ متری نیز با ۱۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۴.۵ میلیون تومان اجاره ماهانه به مستأجران اجاره داده می‌شود.

در محله حسن آباد واحد ۷۵ متری با ودیعه ۳۰۰ میلیون تومانی و اجاره بهای ماهانه ۴ میلیون تومانی در حال عرضه است.

این در حالی است که در سال گذشته، محله‌های پایین شهر به دلیل اجاره‌های کمتر از ۲ میلیون تومان، به محلی برای کوچ خانواده‌های مستأجر و طبقات متوسط تبدیل شده بود که با اجاره‌هایی که در حال حاضر مالکان از مستأجران این واحدها اخذ می‌شود، دیگر نمی‌توان به آنها واحدهای ارزان قیمت تر اطلاق کرد.