پیامبر اکرم (ص) در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَهَ الْأَیتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَهَ الْکرَامِ بِطَوْلِک یا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ. یعنی خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام، خوراندن طعام، آشکار کردن سلام و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، […]

پیامبر اکرم (ص) در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَهَ الْأَیتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَهَ الْکرَامِ بِطَوْلِک یا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ. یعنی خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام، خوراندن طعام، آشکار کردن سلام و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان. 

حجت الاسلام حسن عامری به خبرنگار معارف پردیسان نوین گفت: توفیقی که در دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان بیان شد، به تفصیل در دعای امروز آمده است که یکی از این موارد مهربانی به یتیمان است که البته یتیمان را می توان به کسانی اطلاق کرد که پدر یا مادر ندارند یا سرپرست خوبی ندارند ولی از دیدگاهی دیگر می توان معنای یتیم را به همه کسانی که به شکلی چه در مسائل مادی یا در فکر و اندیشه یا امور روزمره نیازمند ما هستند، تعمیم داد و تفسیر کرد.

وی ادامه داد: در این ایام کرونایی که بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی و گرفتاری های شغلی روبرو هستند، ما شاهد عنایت الهی به ملت هستیم که چگونه هموطنانمان به فکر یکدیگر هستند و با کمک های مومنانه در رفع نیازهای نیازمندان تلاش می کنند ولی نباید فقط به کمک های مادی مانند برنج و گوشت بسنده کرد. چون گاهی نیازهای فکری و روحی ضروری تر از مسائل مادی است.

این استاد حوزه افزود: در این دعا از خدا می خواهیم که توفیق غذا دادن را به ما بدهد ولی باید توجه کنیم که  این اطعام فقط به فقرا مربوط نمی شود. چون در فراز قبلی به موضوع یتیمان اشاره شده بود. به همین دلیل غذا دادن شامل فامیل، دوستان و همسایگان است حتی اگر نیازمند نباشند ولی این اطعام باعث توفیق انسان می شود و پیامبران بر همین اساس سفره های گسترده ای داشتند.

وی اضافه کرد: افشاء سلام یعنی پراکنده کردن و اشاعه دادن دوستی ها و محبت ها که بر اساس برخی روایات ماه مبارک رمضان ماه آشتی کردن ها و کنار گذاشتن کینه هاست. البته سلام کردن یکی از مصادیق واژه سلام است. چون سلام به معنای دوستی است و یکی از موارد سلام افشای آنچیزی است که مومن از مومنان دیگر انتظار دارد.

عامری افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمود مومن کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند و این امان بودن همان سلام است. بنابر این وقتی به همدیگر سلام می کنیم، یعنی من عهد می بندم که شما از ناحیه من آسیبی نبینی و زمانی که شما جواب سلام می دهی، یعنی شما هم از جانب من آفتی نمی بینی.

وی افزود: توفیق انجام این کارها زمانی حاصل می شود که همنشین خوب داشته باشیم و با کریمان نشست و برخاست کنیم. متاسفانه یکی از مسائلی که نسل ما را تهدید می کند، همنشین بد است که افکار نارست و شبهات بی پایه و اساس را به دیگران القاء می کند.

عامری اضافه کرد: ما نباید فکر کنیم انجام این کارها به دست ماست بلکه باید آن را توفیقی بدانیم که به فضل الهی به ما ارزانی می شود و خدا باید اسباب توفیق را نصیب انسان کند.