به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های قم، سمیه سادات آخشیک در نشست مجازی چگونگی ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه اظهار داشت: همه ما از سودمندی کتابخوانی برای کودکان و تاثیر آن بر شخصیت کودکان و نوجوانان آگاه هستیم. وی افزود: پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد که جنین ۶ ماهه نیز می‌تواند از کتاب خواندن، لالایی و […]

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های قم، سمیه سادات آخشیک در نشست مجازی چگونگی ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه اظهار داشت: همه ما از سودمندی کتابخوانی برای کودکان و تاثیر آن بر شخصیت کودکان و نوجوانان آگاه هستیم.

وی افزود: پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد که جنین ۶ ماهه نیز می‌تواند از کتاب خواندن، لالایی و حرف‌های پدر و مادر تاثیر بپذیرد، پژوهش‌ها به وضوح ثابت می‌کنند که خواندن کتاب‌های غیردرسی می‌توانند به فعال‌شدن ذهن کمک کنند و تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین دانش‌آموزانی که در زمان تحصیل، کتاب‌های غیردرسی مطالعه می‌کردند و سایر دانش‌آموزان وجود دارد.

این مدرس دانشگاه همچنین پیرامون معیارهای انتخاب کتاب گفت: در ابتدا توصیه می‌کنم که پدر و مادر معیارها و ارزش‌هایی را که برایشان اهمیت دارد و دوست دارند فرزندشان نیز با این معیارها رشد پیدا کند را بنویسند و بر اساس این ارزش‌ها، سراغ انتخاب کتاب بروند.

وی ادامه داد: برای مثال اگر توجه به محیط زیست از ارزش‌های ماست، می توانیم کتاب‌هایی با این موضوع برای فرزندانمان بخوانیم تا این ارزش‌ها در وجود آنها نهادینه شوند.

آخشیک اضافه کرد: والدین برای انتخاب کتاب، از فهرست‌های موضوعی معتبر و متخصصان حوزه کودک مثل کتابداران کودک و کتابفروشان متخصص در این حوزه کمک بگیرند و کتاب‌ها را از ناشران و کتاب‌فروشی‌های معتبر خریداری کنند.

وی افزود: همچنین باید به جذابیت ظاهری، محتوایی و تنوع موضوعی را در انتخاب کتاب دقت کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، پیرامون راه‌های ترغیب کودکان به کتاب خواندن گفت: نخستین نکته بسترسازی برای مطالعه است به این معنا که سعی کنیم گوشه دنجی برای کتاب خواندن در خانه درست کنیم که همیشه چند کتاب برای خواندن در آنجا باشد، این اقدام در تحریک کنجکاوی کودک موثر خواهد بود.

وی گفت: نکته دوم نیز این است که خود پدر و مادر هم باید اهل مطالعه باشند، چرا که کودکان رفتار پدر و مادر را تقلید می‌کنند و این بهترین راه برای ترغیب کودکان به مطالعه است، سومین راه تهیه کتاب به صورت مداوم برای کودکان است که می‌تواند با عضویت در کتابخانه، سر زدن و پرسه زنی در کتابفروشی‌ها و عضو شدن در نشریه‌های کودک انجام گیرد.

وی تصریح کرد: چهارمین نکته نیز درست کردن کتاب یا کتاب‌سازی با استفاده از قوه تخیل کودکان است، نکته آخر نیز حضور کتاب‌ها در همه جای خانه و در اختیار کودکان است.

همچنین دیگر صحبت‌های آخشیک به چگونگی خواندن کتاب برای کودکان اختصاص داشت که عضو گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی در این رابطه گفت: هنگام کتاب خواندن نباید توقع داشته باشیم که کودک ساکت بنشیند و به خواندن ما گوش دهد، بلکه به کودک اجازه دهیم به هر صورتی که دوست دارد با کتاب ارتباط برقرار کند، یعنی کتاب را لمس کند، از هر جایی که او دوست دارد و با لحن‌های مختلف کتاب را بخوانیم و از تخیل کودک هنگام خواندن کتاب استفاده کنیم.

در پایان این نشست، کتابداران و اعضای حاضر در نشست، پرسش‌های خود را پیرامون بحث بیان کردند./