همزمان با هفته دولت و آغاز به کار دولت چهاردهم نگاهی به عملکرد سه ساله رئیس جمهوری خواهیم داشت که خستگی ناپذیری، کار صادقانه، با اخلاص، بی منت و بی وقفه را سرلوحه قرار داده بود و در راه خدمت برای مردم سر از پا نمی شناخت تا در این مسیر به شهادت رسید.

به گزارش پردیسان آنلاین، شهید آیت الله رئیس ی در ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۰ و درست در وضعیتی که کشور درگیر موج جدیدی از کرونا بود، حکم تنفیذ خود را با عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران اسلامی از سوی مقام معظم دریافت کرد و سپس در تاریخ ۱۴ مرداد ماه همان سال مراسم تحلیف رئیس جمهور برگزار شد. پس از برگزاری مراسم و تنفیذ رئیس دولت سیزدهم اعضای کابینه خود را برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و اکثریت وزرای پیشنهادی به جز وزیر آموزش و پرورش، موفق به کسب بالاترین رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس یازدهم شدند و در کمتر از یک ماه کار خود را رسماً آغاز کرد.

روایتی از دولت خدمتگزار

مبارزه تمام قد علیه کرونا

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت شهید آیت الله رئیسی که با شعار کار جهادی به قدرت رسیده بود، کنار زدن موانع بر سر راه واردات واکسن در کنار حمایت تمام قد از شرکت‌های داخلی برای تولید واکسن کرونا بود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در سطح کشور به روزانه بیش از ۷۰۰ نفر رسیده بود و کشور ما نیز همانند سایر کشورهای دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد. بر کسی پوشیده نیست که دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز ابتدایی فعالیت خود توانست کمر موج کرونا را در سطح کشور بشکند و با تأمین واکسن جلوی شیوع گسترده این بیماری کشنده را در سطح کشور بگیرد.

کنترل نقدینگی و کاهش تورم

ناترازی و کسری بودجه از دیگر چالش‌های دولت سیزدهم در آغازین روزهای فعالیتش بود به گونه‌ای که دولت تمام تلاش خود را به کار بست تا پرداخت حقوق کارمندان دولت به نحوی از محل بودجه صورت بگیرد تا موج تورمی دیگر در جامعه ایجاد نشود. تیم اقتصادی دولت در شرایطی که اقتصاد کشور نیز تحت تأثیر ویروس کرونا قرار داشت با دستور رئیس جمهور شهید تمام تلاش خود را به کار بست تا جلوی رشد نقدینگی و افزایش تورم در جامعه را بگیرد.

روایتی از دولت خدمتگزار

اجرای قانون اقدام راهبردی و توسعه دیپلماسی خارج از محدوده تحریم‌ها

در کنار چالش‌های درونی، دولت سیزدهم همانند سایر دولت‌ها با فشارهایی در عرصه بین المللی نیز دست و پنجه نرم می‌کرد. تحریم‌های غربی‌ها مانند همیشه مانعی بر سر راه مبادلات اقتصادی کشور بود و از سوی دیگر پرونده نیمه باز برجام بر روی میز دولت سیزدهم قرار داشت اما هیچکدام از این فشارها نتوانست از تلاش‌های شبانه روزی رئیس جمهور شهید و دولتمردان برای پیشبرد امور کشور بکاهد، بلکه دولت سیزدهم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را سرلوحه کار خود قرار داد و توانست در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها گام بردارد.

روایتی از دولت خدمتگزار

دولت سیزدهم علاوه بر کنار زدن موانع بر سر راه تعامل با کشورهای دنیا، سیاست تقویت روابط همسایگی را پیش گرفت و توانست دیپلماسی اقتصادی کشور را فعال کند به طوری که بعد از چندین سال غبار نشسته بر روی روابط ایران با عربستان و مصر کنار رفت و شاهد از سرگیری مناسبات با این کشورهای همسایه بودیم. همچنین نگاه دولت سیزدهم به ظرفیت‌های نهفته در قاره آفریقا و آمریکای لاتین در بین کارشناسان عرصه بین المللی زبان زد شد و می‌توان پیوستن به پیمان‌های بین المللی از جمله پیمان بریکس و پیمان شانگهای را از جمله دستاوردهای دولت شهید آیت الله رئیسی در عرصه بین المللی عنوان کرد.

خروج آموزش و واحدهای صنعتی از رکود

با وجودی که رئیس دولت سیزدهم توجه ویژه ای به تقویت روابط کشور در عرصه بین‌الملل داشت اما از ظرفیت‌های درون کشور غافل نشد به طوری که در این دولت تعداد زیادی از کارخانه‌های نیمه تعطیل و تعطیل در سطح کشور، فعالیت خود را از سر گرفته و اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌های بر زمین مانده تأمین شد.

همچنین دولت سیزدهم با کار جهادی و بی وقفه توانست در سایه فروکش کردن موج بیماری کرونا آموزش را در مدارس و دانشگاه‌ها بعد از تقریباً دو سال به شکل حضوری در آورد و کشور را از رکود آموزش نجات دهد.

رئیس جمهوری با مردم در میدان

از دیگر اقدامات رئیس جمهور شهید را می‌توان سفرهای استانی به اقصی نقاط ایران اسلامی عنوان کرد. شهید رئیسی همواره در بین مردم و با مردم بود. این مسیر خدمت در طول سه سال از عمر دولت سیزدهم ادامه داشت تا غروب روز ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ که خبری تلخ و بهت‌آور سراسر کشور را فراگرفت. اخبار حاکی از سقوط بالگرد رئیس جمهور در نزدیکی ورزقان بود که برای افتتاح سد خداآفرین به این منطقه سفر کرده بود. طولی نکشید که خبر شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه تأیید شد و مردم ایران اسلامی نیز در مراسم تشییع پاک پیکر شهدای خدمت سنگ تمام گذاشتند.

اما مسیر خدمات دولت سیزدهم با شهادت رئیس جمهور پایان نیافت بلکه بلافاصله بعد از فقدان رئیس جمهور، با حکم رهبر معظم انقلاب محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور سکان دولت را در دست گرفت و بر اساس قانون اساسی با همکاری رؤسای قوه مقننه و قوه قضائیه بستر برگزاری انتخابات در کشور فراهم شد. سرپرست نهاد ریاست جمهوری با همکاری وزارت کشور بستر لازم برگزاری انتخاباتی رقابتی را در ظرف ۴۰ روز در کشور فراهم کرده و در نهایت در هشتم تیرماه نخستین مرحله انتخابات برگزار شد. اما این انتخابات به مرحله دوم کشید و در نهایت در تاریخ ۱۵ تیرماه مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران اسلامی انتخاب شد.

کار جهادی ادامه یابد

ملت ایران مجاهدت‌های شهید جمهور را هیچگاه از خاطر نخواهند برد تا جایی که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود رئیس جمهور شهید کشورمان را «رئیسی عزیز» خطاب کردند و تاکید داشتند که رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت.

حالا با گذشت حدود چهار ماه از این حادثه غم بار شاهد آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم به ریاست دکتر پزشکیان هستیم. دولتی که رئیس آن به صراحت اعلام کرده که با ایجاد وفاق ملی در مسیر خدمت به مردم و ادامه راه شهدا تلاش شبانه روزی خود را به کار خواهد بست و امید است اعضای دولت چهاردهم بتوانند با همان روحیه شهدای خدمت و کار جهادی امید را دوباره در جامعه تزریق کنند.