به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین از آذربایجان غربی، زهرا فتحی، امروز در نشست علمی پژوهشی که با موضوع دیدگاه علامه طباطبایی در مورد عالم ذر، در مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: برخی از مفسرین قرآن کریم آیات آن را از یک بُعد تفسیر کرده اند، اما علامه طباطبایی معتقد بود […]

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین از آذربایجان غربی، زهرا فتحی، امروز در نشست علمی پژوهشی که با موضوع دیدگاه علامه طباطبایی در مورد عالم ذر، در مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: برخی از مفسرین قرآن کریم آیات آن را از یک بُعد تفسیر کرده اند، اما علامه طباطبایی معتقد بود که هر آیه، هم می تواند نگاه اطلاقی و هم سیاقی داشته باشد و این از اعجاز قرآن کریم است.

وی با بیان این که عالم ذر یعنی همه انسانها به صورت ذره خلق شده اند و در آن عالم گفت‌وگویی بین خدا و همه انسانها صورت گرفته است، اضافه کرد: منکرین عالم ذر معتقدند که انسان در دنیا یک معرفت عقلی به خدا پیدا می کند و در باطن خود میل فطری به سوی خداوند دارد که از آن به علم حضوری یاد می شود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: علّامه طباطبائی نه دیدگاه تفسیری مثبِتان عالم ذر را به آن صورت که ظاهر برخی روایات دلالت دارند، می پذیرد و نه دیدگاه کسانی را که به بیان تمثیلی آیه قائل اند، بلکه با توجه به روش تفسیری آیه به آیه، به وجود جمعی انسان ها در عالم ملکوت معتقد است.

وی با بیان این که تأثیر مبنا و مشی فلسفی علامه طباطبایی در تحلیل و تبیین آیه نمایان است و وی تفسیر خود را موافق با ظاهر آیه و روایات عالم ذر می داند، گفت: گذشته از نقاط قوت تفسیر علامه طباطبایی درباره آیه میثاق، به نظر می آید این برداشت نیز با اشکالاتی روبه روست؛ به ویژه در تطبیق با روایات فراوان عالم ذر، چرا که ظاهر بعضی احادیث عالم ذر که از امکان عقلی نیز برخوردارند و علامه هم آنها را نقل می کند، با دیدگاه وی ناسازگار است و این در حالی است که صاحب المیزان نیز تواتر معنوی این طایفه از روایات را می پذیرد و طبق مبنای ایشان روایات متواتر حجت هستند.

انتهای پیام